از سوی هوشنگ کامکار؛ تمام ملودی هایم شنیدنی شد

آبنما کار: هوشنگ کامکار آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان چند روز پس از درگذشت محمدرضا شجریان قطعه موسیقایی تمام ملودی هایم را در چارچوب یک اثر تصویری منتشر نمود.
دریافت 39 MB
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، هوشنگ کامکار آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان چند روز بعد از درگذشت محمدرضا شجریان با انتشار یادداشتی از قطعه موسیقایی «تمام ملودی هایم» که به مناسبت درگذشت این خواننده فقید موسیقی ایرانی ساخته شده، سخن گفت.
در یادداشت هوشنگ کامکار آمده است: «از زمانی که آخرین بار مرحوم شجریان باردیگر به بیمارستان منتقل شد تصمیم گرفتم که قطعه موسیقایی برگرفته از تمام آثار سمفونیک ام که طی سالیان گذشته نوشته بودم به احترامش تنظیم کنم. برای این کار ابتدا از هریک از آثارم تم ها و موتیف های شخصی را که بتوان آنها را از نظر تنالیته، ریتم، اشعار و بیان تصاویر صوتی در رابطه با موضوع مورد نظر ترکیب نمود انتخاب کردم.
با توجه به شرایط قرنطینه هر روز مرتباٌ بی وقفه روی آنها کار می کردم تا اینکه حدوداً عصر پنج شنبه ۱۷ مهر بود که طی تماس تلفنی از جانب خانه موسیقی، خبر درگذشت ایشان را در صورتیکه روی پروژه کار می کردم به من اطلاع دادند. با شنیدن آن بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و حالم دگرگون شد. این خبر فاجعه بسیار دردناک و غمگینی برای همه موسیقیدانان و دوستداران موسیقی بود. خبر را در حالی دریافت کردم که چند قسمت از پروژه به پایان رسیده بود که حالا می بایست باتوجه به موضوع تغییراتی در آن می دادم. چند روز دیگر روی قسمت های پایانی آن کار کردم و با تغییراتی هماهنگ با مراسم خاکسپاری و فوت موسیقی آن به انتها رسید ولی خواستم آنرا به صورت ویدیو کلیپ درآورم و چند روز دیگر دخترم روی میکس تصاویر برای این مساله کار کرد اما متاسفانه در نتیجه کمبود وقت و تعطیلات رسمی به مراسم نرسید. حالا شما آنرا با نام «تمام ملودی هایم» بصورت مرثیه خواهید شنید که امیدوارم توانسته باشم در این ارتباط کاری انجام داده باشم.

در ساخت موسیقی، چگونگی هماهنگی منطقی موسیقایی بین تمام تم ها از نظر قواعد هارمونیک جمله بندی ملودیک، ریتمیک و معانی اشعار کار سخت و زمان بری بود. برای این منظور الزاماٌ تغییراتی در شیوه اکمپایمان و کنترپوان ملودی ها و بعضی از قسمت های آوازی به صورت پلی فونیک انجام شد.
درگذشت خسرو آواز ایران ضایعه بسیار تاسف باری است ولی همیشه نامش ورد زبان ها خواهد ماند و آوازها و ترانه هایش درددل بیشتر مردم جاودانه و در تمام کوچه های ایران تا ابد زمزمه خواهد شد. در آخر لازم می دانم از دوستانی که در این امر مرا یاری داده اند همچون آقایان حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، ارسلان و صبا کامکار بعنوان خواننده و گروه کامکارها، کیوان لاچین نوازنده دوتار، خانه موسیقی و آقای عطا نویدی برای همکاری در تولید محتوای تصویری این اثر تشکر کنم. تمام اشعار انتخابی جملاتی است از آثار استادان شفیعی کدکنی، بیژن جلالی، مولانا و احمدرضا احمدی.»

منبع: