روایت مهر از نواهای عاشورایی-۱۰؛ چاوشی و حکایت ماندگار کلاغ روسیاه

در کارنامه محسن چاوشی بعنوان یکی از محبوب ترین چهره های حوزه موسیقی پاپ، همواره قطعات برگرفته از باورهای مذهبی سهم قابل توجهی داشته است؛ قطعاتی که غالباً هم ماندگار بوده اند.
دریافت 7 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی در رابطه با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالش ترین عرصه های فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سال های متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری در رابطه با این مورد مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه با اینکه همواره در معرض افترا های فراوان همچون «سفارشی بودن» قرار داشته اند اما به علت حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر خیلی از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در این عرصه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف در رابطه با قیام عاشورا در کشورمان در چارچوب های گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و می گیرد، صرفا مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سال های دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شده اند. آثاری که طبیعتاً بعضی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بوده اند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بوده اند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دل بستگان اباعبدالله (ع) است.
در دهمین و آخرین قسمت از سلسله گزارش «روایت مهر از نواهای عاشورایی» که طی ایام محرم و صفر سال جاری پیش روی مخاطبان قرار گرفت، سراغ کارنامه محسن چاوشی رفته یاد؛ خواننده ای محبوب و خاص در حوزه موسیقی پاپ که البته دایره قطعات مذهبی اش گسترده تر از آثار عاشورایی است و همزمان رو ایام آخر ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا (ع) مروری جامع تر بر قطعات مذهبی او داشته ایم.
چاوشی؛ خواننده ای مستقل و پیش رو
محسن چاوشی از خوانندگانی است که با وجود تمام انتقادات و بایدها و نبایدهایی که می توان برای بخشی از آثار کارنامه او متصور بود، طی این سال ها توانسته خویش را بعنوان یک خواننده تقریباً مستقل و پیشرو به جامعه مخاطبان معرفی نماید. یک خواننده با صفات رفتاری بسیار عجیب و غریب که بنا به دلایلی نامعلوم به هیچ عنوان میلی به دیده شدن در رسانه ها و اجراهای زنده ندارد، اما همچنان توانسته خویش را بعنوان یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین خواننده های ایران معرفی نماید.
آنچنانکه خیلی از خوانندگان آن سوی آب هم به این باور رسیده اند که شهرت او فراتر از این حرف هاست. پس نمی توان او را نادیده گرفت. نکته جالب توجه اینجاست که گرچه محسن چاوشی با آثار عاشقانه و اجتماعی اش توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را برای خود جمع کند، اما علاقه او به تولید آثار آئینی و مذهبی هم از او بعنوان یک خواننده جریان ساز و مؤثر معرفی کرده که اگر علل و انگیزه های وی از تولید این آثار را می دانستیم و از زبان او روایت می کردیم، اساسا جذابیت بیشتری برای شنوندگان آثار چاوشی داشت. اما خب می دانیم که او بنا به دلایلی مشخص برای خودش و «نامشخص» برای اهالی رسانه و مخاطبانش، دوست ندارد آنچه از دغدغه ها و انگیزه های موسیقایی اش می خواهیم بدانیم در چارچوب گفتگوی رسانه ای و پرسش و پاسخ، پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
درباره محسن چاوشی این خواننده خاص موسیقی پاپ می توان بیشتر از این ها حرف زد و نوشت. او اساسا یک خواننده مهم در موسیقی امروز ایران است که می تواند برای آنچه در مقابل مخاطبان و شنوندگان موسیقی قرار داده توضیحات و قصه های زیادی را با طرفدارانش در بین بگذارد. او هنرمندی است که آثارش، ترانه هایش و موسیقی اش در موارد بسیاری گهگاه مورد هجوم منتقدان و کارشناسان و مخاطبان هم قرار گرفته و در مقاطعی که کم هم نبوده آنچنان با استقبال جامعه روبرو شده که اساسا بررسی این چارچوب موسیقایی می تواند از وجوه جامعه شناسانه و روان شناسانه هم صورت بگیرد.

آنچه در این گزارش مرور می نماییم، نیم نگاهی اجمالی به ترانه ها و آثار محسن چاوشی در حوزه های آئینی و مذهبی است که طی سال های اخیر توسط این خواننده خرمشهری در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. آثاری که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا به مناسبت ایام سوگواری محرم و صفر مروری بر قطعات منتخب این بخش از کارنامه محسن چاوشی داشته باشد.
۱۳۸۳ – «غریب مادر»؛ یک روایت موسیقایی از واقعه کربلا
قطعه «غریب مادر» یکی از آثار محسن چاوشی در رثای حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه جانسوز دشت کربلاست که سال ۱۳۸۳ با ترانه ای از مریم حیدر زاده منتشر گردید.
این قطعه یکی از آثار پرطرفدار آلبوم «نفرین» بعنوان یکی از آلبوم هایی که محسن چاوشی را به مخاطبانش آشنا کرد، لقب گرفت و توانست از همان ابتدا یک محسن چاوشی متفاوت را به شنوندگان معرفی نماید.
برای شنیدن قطعه «غریب مادر» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۸۴ – «راه کربلا» ؛ آغاز یک راه در تجلیل از سید الشهدا (ع)
ترانه «راه کربلا» یکی از نخستین آثار غیر رسمی محسن چاوشی بود که در سال ۱۳۸۴ توسط امیر ارجینی از ترانه سرایان و شاعرانی که طی سال های اولیه فعالیت چاوشی با او همکاری مستمری داشت، در اختیار این خواننده قرار گرفت.
این اثر هم یکی از کارهای اولیه چاوشی در عرصه تولید آثار مذهبی بود که توانست بعنوان یکی از مؤلفه های جدید ساخت تولید آثار موسیقایی این حوزه تبدیل گردد.
برای شنیدن قطعه «راه کربلا» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۸۴ – «امام رضا (ع)»؛ ترانه ای که همچنان شنیدنی است
یکی از مهم ترین آثاری که محسن چاوشی در عرصه تولید کارهای در رابطه با امامان و معصومین (ع) منتشر نمود و از زمان انتشار آن تابحال به شدت مورد رضایت مردم قرار گرفت ترانه «امام رضا» بود که بین مردم با نام «کلاغ رو سیاه» هم مشهور شد.
این قطعه که امیر ارجینی بعنوان ترانه سرا در آن حضور داشته در چارچوب آلبوم «خودکشی ممنوع» بعنوان یکی از مجموعه های غیررسمی محسن چاوشی انتشار یافت، اما می توان گفت یکی از بهترین و حتی شاید محبوب ترین قطعات این آلبوم لقب گرفت که به علت نگاه نو و خودمانی ترانه سرا در تجلیل از مقام والای امام رضا (ع)، ملودی و خوانندگی خاص چاوشی حتی تا به امروز هم بعنوان یکی از بهترین کارهای تولید شده با مبحث امام هشتم شیعیان معرفی شده است.
قطعه «کلاغ رو سیاه» که به نام قطعه «امام رضا» هم در بین علاقمندان چاوشی معروف است را به انضمام این گزارش می شنوید.
۱۳۸۸- «کاشکی»؛ یک عرض ارادت جمعی به امام هشتم
«کاشکی» عنوان یکی دیگر از آهنگ هایی است که آذر ماه سال ۸۸ با ترانه سرایی امیر ارجینی در چارچوب آلبوم «هشت» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم «هشت» یکی از مجموعه های مناسبتی موسیقی است که در آن علاوه بر محسن چاوشی خوانندگان مطرح دیگری چون علی اصحابی، بابک جهانبخش، حمید حامی، امین رستمی، علیرضا شهاب، رضا صادقی و رضا یزدانی در تجلیل از مقام والای امام رضا (ع) قطعاتی را خوانده بودند.
در قطعه «کاشکی» محسن چاوشی بعنوان آهنگساز و خواننده و شهاب اکبری بعنوان تنظیم کننده حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «کاشکی» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۸۸ – «ظهر عطش» و «غدیر خون» از آلبوم «سلام آقا»
دو آهنگ «ظهر عطش» با ترانه محمدرضا آقاسی و «غدیر خون» با ترانه امیر ارجینی به خوانندگی محسن چاوشی هم جزو آثاری هستند که سال ۱۳۸۸ در چارچوب آلبوم «سلام آقا» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«سلام آقا» آلبومی عاشورایی است که برخی از علائم موسیقی عزاداری مثل صدای دسته های سینه زنی، سازهای کوبه ای را در آن می شنویم.
در این آلبوم غیر از محسن چاوشی هنرمندان دیگری چون محمد علیزاده، مهدی یغمایی و رضا صادقی بعنوان خواننده حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «ظهر عطش» اینجا و برای شنیدن قطعه «غدیرخون» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۳ – «تنهاترین»؛ یک درددل عاشقانه با امیرالمومنین (ع)
محسن چاوشی سال ۱۳۹۳ بود که در ادامه همکاری خود با مؤسسه «دلصدا» از مجموعه های تهیه و تولید آثار موسیقایی مناسبتی تک آهنگ و نماهنگ «تنهاترین» را منتشر نمود.
در این قطعه که مضمون آن واگویه ای عاشقانه در رثای شهادت حضرت علی (ع) است، حسین صفا یارو دوست صمیمی محسن چاوشی در این سال ها بعنوان ترانه سرا حضور داشت.
پس از انتشار قطعه «تنهاترین» بود که نماهنگی هم به کارگردانی مهران علوی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
برای شنیدن قطعه «تنهاترین» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۵- «دل خون»؛ عرض ارادتی برای اربعین حسینی
چاوشی در ادامه همکاری خود با دیگر نهادهای خصوصی و غیر خصوصی بود که آبان ماه ۱۳۹۵ به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی تک آهنگ «دل خون» را با حمایت مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) را منتشر نمود.
در این قطعه حسین صفا ترانه سرا و شهاب اکبری تنظیم کننده گروه اجرایی را همراهی می کردند.
این قطعه موسیقایی همزمان با اربعین حسینی از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون پخش گردید.
برای شنیدن قطعه «دل خون» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۹ – «علی (ع)»؛ موسیقی در وصف امام اول شیعیان
محسن چاوشی مرداد ماه سال ۹۹ بود که تک آهنگ «علی» را منتشر نمود.
این تک آهنگ همچون آثار شاخص محسن چاوشی در حوزه های مناسبتی است که به مناسبت عید سعید غدیر خم منتشر و به علت حال و هوای با طراوتی که داشت با استقبال مخاطبان قرار گرفت.
ترانه سرا و آهنگساز قطعه «علی» محسن چاوشی است و امیر جمال فرد تنظیم و میکس و مستر آنرا به عهده داشته است. این اثر در استودیوی شخصی محسن چاوشی ضبط شده است.
برای شنیدن قطعه «علی» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۹ – «او»؛ وصف مهدی موعود به مناسبت نیمه شعبان
همزمان با نیمه شعبان سالجاری بود که محسن چاوشی در ادامه فعالیتهای خود در حوزه آثار آئینی و مذهبی تک آهنگ «او» را منتشر نمود.
در این اثر موسیقایی که در وصف حضرت مهدی (عج) تولید شده، محسن چاوشی بعنوان ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده حضور داشت.
برای شنیدن قطعه «او» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۹- «طاق ثریا»؛ تیتراژ ویژه برنامه «مثل ماه» شبکه سه
یکی دیگر از ترانه های مناسبتی که محسن چاوشی در مناسبت های مذهبی تولید کرده، مربوط به موسیقی تیتراژ برنامه تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان شبکه سه سیما به نام «مثل ماه» با اجرای رسالت بوذری بود.
در این قطعه که در روزهای ماه مبارک رمضان سالجاری با عنوان «طاق ثریا» پیش روی مخاطبان قرار گرفت محسن چاوشی بعنوان خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده حضور داشت.
برای شنیدن قطعه «طاق ثریا» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۹- «شدت میدان»؛ اثری به مناسبت عید سعید فطر، اما…
یکی از کارهای جنجال برانگیزی که گفته می شود به مناسبت عید سعید فطر پیش روی مخاطبان قرار گرفته، تک آهنگ «شدت میدان» بود. اثری که محسن چاوشی بعنوان ترانه سرا، آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده حضور داشت.
برای شنیدن قطعه «شدت میدان» اینجا را کلیک کنید.
۱۳۹۹ – «حسین (ع)» و «عباس (ع)»؛ مرثیه ای برای حضرت سیدالشهدا و یاران کربلا
محسن چاوشی در محرم سال جاری که مردم کشورمان به علت شیوع کرونا عزاداری متفاوتی را تجربه کردند دست به انتشار دو قطعه با نامهای «حسین (ع)» و «عباس (ع)» زد.
در قطعه های «حسین» و «عباس» محسن چاوشی ترانه سرا، آهنگساز، خواننده و میکس و مستر و امیرحسین کیان پور نوازنده دودوک گروه اجرایی را می سازند. تنظیم اولی را هم چاوشی خودش انجام داد و دومی را امیر جمال فرد. چارچوبی که باز هم به علت حضور پررنگ محسن چاوشی در این سمت ها از تیغ نقد برخی از دوستانش هم در امان نمانده و بعضی از دوستان آهنگساز و تنظیم کننده اش در گوشه و کنار انتقاداتی را به وی روا داشتند که چون که در همه حوزه های تولید حضور پیدا کرده است.
برای شنیدن قطعه «حسین» اینجا و برای شنیدن قطعه «عباس» اینجا را کلیک کنید.

منبع: