به دنبال انتشار ویدئویی از حضور گردشگران در یزد؛ یک فعال گردشگری: زیرسوال بردن تمام صنعت گردشگری منصفانه نیست

به گزارش آبنما کار یزد رئیس اتحادیه تعاونی های گردشگری استان یزد به دنبال انتشار ویدیویی از حضور گردشگران در یزد بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، اظهار داشت: منصفانه نیست با انتشار کلیپ های کوتاه و برجسته کردن زمان های کوتاهی از رعایت نکردن پروتکل ها، تمام صنعت گردشگری که بیشترین لطمه را از ناحیه کرونا متحمل شده، زیر سوال ببریم.
«احمدرضا موحد» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که گردشگری هم مانند خیلی از بخش های کشور دارای مخالفان و موافقانی است، اظهار نمود: پاک بودن و تعلق صنعت گردشگری به همه مردم، مسئله ثابت شده ای در دنیاست ولی متاسفانه با سیاه نمایی های بعضی از افراد، از واقعیت های این صنعت فاصله گرفته ایم.
وی سکوت و کم رنگ بودن حضور علاقمندان و موافقان گردشگری را عاملی برای سوءاستفاده بعضی از افراد از فضای کرونایی کشور دانست و اظهار داشت: متاسفانه بعضی از تصاویر منتشرشده ی اخیر سبب سیاه نمایی در مورد این صنعت شده پس لازم است تا دوستداران صنعت گردشگری وارد میدان شوند و واقعیت ها را به جامعه عرضه کنند.
رئیس اتحادیه تعاونی های گردشگری استان در ادامه این پرسش را بیان کرد که آیا همه صنایع و مشاغل مانند گردشگری زیر ذره بین نقدهای غیرمنصفانه از طرف منتشرکنندگان چنین مطالب سوئی بوده اند؟
وی با تاکید بر وجود مستنداتی از رعایت ضوابط بهداشتی از طرف همین گروه گردشگری به خصوص در هنگام حضور در سایت های گردشگری استان، اشاره کرد: بعضاً برخی از این گردشگران در زمان سوار شدن اتوبوس، ماسک خودرا برداشته و تصاویر مربوط به این صحنه در فضای مجازی بازتاب پیدا کرده است.
وی ادامه داد: این مسئله نمی تواند سندی بر رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی از طرف گردشگران باشد چونکه اولاً در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی افراد از هنگام خروج از سایت تا سوار شدن به اتوبوس چنین اتفاقی افتاده و از سویی دیگر نیز بدون پوشیدن ماسک امکان سوار شدن به اتوبوس وجود نداشته است.
موحد با انتقاد به قضاوت ناعادلانه بعضی از مخاطبان و تولیدکنندگان تصاویر و ویدئوهایی مقابل گردشگری یزد، اشاره کرد: این منصفانه نیست که رعایت پروتکل های بهداشتی از نگاه مردم پنهان مانده و کلیپ های کوتاهی در فضای مجازی، تمام صنعت گردشگری که بیشترین لطمه را از ناحیه کرونا متحمل شده، زیر سوال ببرد.
وی افزود: بنظر می رسد تصاویر و ویدیوهای انتشار یافته بعضاً دارای اهداف متفاوتی جز دلسوزی برای حفظ سلامت جامعه است.
این مسئول به نیاز استان یزد به اقتصاد گردشگری اصرار کرد و اظهار داشت: علاوه بر این تا حالا نیز ابزار قدرتمند گردشگری، فرهنگ و اصالت این شهر و مردم را به دنیا عرضه نموده که مصداق بارز این مسئله اشاعه فرهنگ عاشورا از قلب یزد به سایر نقاط کشور و حتی فراتر از مرزهای ایران بوده است.
وی با بیان این که بعضاً در هر صنف و صنعتی وجود کوتاهی و تخلفات از طرف بعضی از افراد ذی نفع وجود دارد، اظهار داشت: آیا در همه خودرو ها و مغازه ها، افراد نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام می کنند؟ آیا تمام افراد حاضر در خیابان و شهر و بازار، کار ضروری برای حضورشان دارند؟
موحد اضافه کرد: در صورتیکه بنا بر اعلام اخیر دانشگاه علوم پزشکی رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم از ۷۰ درصد در اسفند و فروردین ماه به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته، سوال اینجاست که آیا همه این کوتاهی ها محدود به صنعت گردشگری می شود؟
وی با بیان این که خانواده گردشگری از بدو شیوع ویروس کرونا بطور داوطلبانه و خودجوش نسبت به تعطیلی واحدها و زیرساخت های خود اقدام نموده است، اظهار نمود: متاسفانه در صورتیکه گردشگری زودتر از همه اصناف نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و قطع زنجیره کرونا اقدام نموده و متناسب با شرایط حاکم بر جامعه پیش رفته، بعضی از افراد با بهره گیری از ابزار قدرتمند فضای مجازی بطور مغرضانه نسبت به بد جلوه دادن این صنعت اقدام می‎کنند.
دامن زدن دولتی ها به توسعه کارهای غیرمجاز
این مسئول با اشاره به برخی اقدامات نامناسب انجام شده از طرف برخی دستگاه های دولتی یاد کرد و اظهار داشت: بعضاً تصمیم های ستاندن شده از طرف دستگاه های دولتی نه فقط کمکی به حفظ سلامت جامعه نمی کند بلکه بیش از پیش به توسعه کارهای غیرمجاز دامن می زند.
وی ادامه داد: از دوران پیش از کرونا، همیشه نظارت کامل بهداشتی بر هتل ها و زیرساخت های مجاز وجود داشته و این نظارت در دوران کرونا فقط توسط خانواده گردشگری تشدید شده است اما اقامتگاه های غیرمجاز هیچ وقت در پوشش نظارت هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی نبوده اند.
موحد در ارتباط با مصداقی از انجام اقدامات نامناسب و خارج از تعریف در حق گرشگری، افزود: کمپ های کویری که در فضای باز پذیرای گردشگران بوده و در نظارت مسئولان مربوطه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را در برداشتند، بطور غیرمنتظره از طرف برخی دستگاه های دولتی تعطیل شدند در صورتیکه در همین بازه زمانی، از جمعیت گردشگران خارج از کمپ ها و بدون هیچ نظارت و کنترلی در کویر کاسته نشده است.
ایشان سپس گلایه کرد: آیا بازخورد چنین اقداماتی در مورد کمک به شیوع ویروس کرونا از طرف متولیان و دولت در چارچوب مستند و ویدئو برای مخاطبان فضای مجازی تهیه شده است؟
این مسئول با بیان این که تا حالا لطمه ها و خسارت های گردشگری یزد مورد بررسی همین دستگاهای دولتی نیز قرار نگرفته است، اظهار داشت: نه فقط هیچ دلجویی از خانواده متضرر گردشگری نشده بلکه فقط بدن نحیف گردشگری، محلی برای ضربه چماق های این چنینی از طرف برخی دستگاه های دولتی شده است.
وی ادامه داد: در این شرایط ناعادلانه، تنها می توانیم در مقابل اقدامات ناهماهنگ و نابجایی که در حق صنعت گردشگری شده، سکوت نماییم و بگوییم «ما ز یاران چشم یاری داشتیم».
موحد با بیان این که گردشگری یزد صنعتی متعلق به همه آیندگان است، اشاره کرد: باید با صداقت و شفافیت نسبت به واقعیت صنعت گردشگری اقدام گردد و این مسئله بیش از هر بخش دیگر، از رسانه ها انتظار می رود.
رئیس اتحادیه تعاونی های گردشگری یزد در آخر اشاره کرد و اظهار داشت: نه فقط با لطمه به صنعت گردشگری ذی نفعان این صنعت گرفتار لطمه می شوند، بلکه خیلی از مشاغل در پوشش این صنعت کم رنگ شده و قدرت خودرا از دست می دهند.

منبع: