مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی یزد: ثبت ملی محرم یزد را پیگیری می نماییم

آبنما کار: یزد مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان یزد با اشاره به حضور 1276 توریست از 32 کشور دنیا در آیین های عزاداری محرم یزد در سال گذشته، بر لزوم تولید محتوای غنی برای انتشار در فضای مجازی با هدف انعکاس پیام عزت و عظمت حسینی و مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی تاکید نمود.
«مهدی رجایی فر» مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان یزد با حضور در دفتر ایسنای یزد در گفت و گو با خبرنگار این رسانه، به ظرفیت این کمیته در برگزاری رویدادهای مربوط به ادیان مختلف به خصوص باتوجه به خاصیت هم زیستی ادیان در یزد اشاره و اشاره کرد: همین خاصیت از دلیلهای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد بوده پس اهتمام به حفظ این شاخص برای یزد لازم است.
وی در همین رابطه به پرچم داری یکی از پیروان آیین زرتشتی در برنامه های کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان در مراسم های تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره و از تلاش این کمیته برای ثبت و محرم یزد در لیست آثار ناملموس کشور باتوجه به تنوع آیین های آن آگاهی داد.
وی با تاکید بر این که ثبت محرم متفاوت و متمایز یزد می تواند در به یادگار باقی ماندن آن برای مردم کمک نماید، در این مورد اشاره کرد: البته باتوجه به گستردگی و تنوع مراسم های مذهبی محرم یزد باید بمنظور حفظ سنت ها و آیین های مربوط به آن، به صورت جزئی تر به ثبت محرم یزد توجه داشت.

رجایی فر به نقش ثبت محرم یزد بر جذب بودجه های فرهنگی مناسب جهت توسعه خدمات و برنامه های کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان اشاره نمود و اظهار داشت: آیین های مذهبی محرم یزد دارای جذابیت های خاصی برای گردشگران است و از سنت حسنه ی نذری دادن تا مراسم نخل برداری و دیگر مراسم های این ایام همیشه سوال های مختلفی را در ذهن گردشگران به وجود می آورد که پاسخ به آنها در معرفی هر چه بهتر و بیشتر اهداف قیام عاشورا به گردشگران بعنوان سفیران فرهنگی بسیار موثر است.
وی با اشاره به میزبانی های سال های گذشته این کمیته از توریستهای خارجی طی ۱۳ روز ابتدای ماه محرم، اشاره کرد: در سال ۹۵ تعداد ۶۸۲ توریست از ۲۸ کشور، در سال ۹۶ تعداد ۹۱۵ توریست از ۳۶ کشور، در سال ۹۷ نیز ۱۲۳۵ توریست از ۳۲ کشور جهان در آیین های مذهبی محرم یزد حضور بهم رساندند و برخلاف تصور خیلی از کارشناسان در خصوص احتمال کاهش این گردشگران در سال ۱۳۹۸ به سبب وجود نوسانات سیاسی و اقتصادی گوناگون کشور، باز هم روند رشد در این رابطه را با حضور ۱۲۷۶ توریست از ۳۲ کشور دنیا در مراسم های محرم یزد شاهد بودیم.
مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان در ادامه به محرم متفاوت امسال کشورمان اشاره و افزود: امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و بمنظور ادای حق الناس و حفظ سلامت مردم، پیام عزت و عظمت امام حسین را با تولید محتوای غنی و انجام اقدامات فرهنگی و خیری، به صورت مجازی در دنیا انتشار دهیم.
وی بررسی و پژوهش در زمینه گردشگری معنوی مذهبی را ضروری خواند و با اشاره به وجود برخی تصاویر منفی از ماه محرم مانند قمه زنی و سایر موارد مشابه در فضای مجازی، بر لزوم تولید محتوای غنی در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی اصرار کرد.
وی با بیان این که فعالیت کمیته گردشگری مذهبی استان یزد تنها محدود به مراسم های عزاداری نیست، اظهار داشت: برگزاری اعیاد و جشن های آیینی نیز در دستور کار کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان قرار دارد که بعنوان نمونه می توان به برگزاری هر ساله ی مراسم کریسمس برای توریستهای خارجی در استان یزد و همین طور برگزاری جشن میلاد پیامبر در سال ۲۰۱۷ میلادی با حضور ۸۰ توریست خارجی که بسیار مورد توجه و استقبال نیز قرار گرفت، اشاره نمود.
رجایی فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا راجع به تفاوت گردشگری مذهبی با گردشگری معنوی نیز اظهار نمود: در گردشگری مذهبی، افراد و گردشگران به بازدید از اماکن مذهبی و مقدس دین خود می روند اما در گردشگری معنوی، توریست از اماکن و رویدادهای مذهبی دیگر ادیان بازدید می کند و با آنها آشنا می شود.
وی به مسافرت ۲۴ هزار توریست ایرانی به یزد در ۱۳ روز محرم سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این آمارها به لزوم برنامه ریزی مناسب تر و وجود بازخوردهای خوب مراسم های مذهبی به خصوص محرم یزد تاکید دارد.

مظلومیت، انسانیت و آزاده خواهی؛ کلیدواژه های گردشگری معنوی مذهبی
«سید رضا بهادری» مسئول کمیته گردشگری پایدار و مسئول برنامه ریزی کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان یزد با بیان این که فعالیت این کمیته به حدود ۱۵ سال قبل منتهی می شود، اظهار داشت: فعالیت اولیه این کمیته با دو تا سه توریست در یزد آغاز و با وقف راهنمایان تور در راه امام حسین(ع) این حرکت فراگیر شد.
وی ضمن ارائه پیشینه ای از فعالیت این گروه در یزد، اشاره کرد: در ابتدا متوجه شدیم که گردشگران هیچ علم و آگاهی از فلسفه قیام عاشورا و درکی از سیاه پوش شدن شهرها نداشتند اما با کلید واژه هایی مانند مظلومیت، انسانیت و آزاده خواهی، جریان عاشورا را برای توریستهای خارجی به تصویر کشیدیم.
این مسئول با بیان این که ورود به گردشگری معنوی در یزد محسوس بود، اظهار داشت: عمده ترین مخاطبان گردشگری یزد، خارجی بودند و به همین دلیل لازم بود که به عرصه گردشگری معنوی بطور جدی و با برنامه ریزی ورود نماییم و این عنوان به گردشگری مذهبی افزوده و کمیته گردشگری مذهبی به کمیته گردشگری معنوی مذهبی تغییر نام داد.

بهادری با بیان این که کمیته گردشگری معنوی مذهبی یزد بدون هیچ نوع حمایت مادی و به صورت داوطلبانه فعالیت می کند، اظهار داشت: حضور توریستهایی با ملیت های مختلف و بعضاً با دیدگاهی منفی نسبت به اسلام و ایران، فرصتی را فراهم نمود تا این کمیته علاوه بر رسالت مذهبی خود رسالتی انقلابی برای تغییر دیدگاه گردشگران داشته باشد که در این رابطه دستگاه های مختلف می توانند برای توسعه رسالت ها و گسترش اهداف این کمیته قسمتی از بودجه های فرهنگی خودرا به این حوزه معطوف کنند.
وی از برگزاری مجازی این رویدادها امسال به سبب شیوع ویروس کرونا یاد کرد و اظهار داشت: سال قبل علاوه بر توریستهای خارجی، با استقبال چشم گیر توریستهای داخلی در یزد نیز روبرو بودیم پس لزوم دارد که برای این گروه از گردشگران نیز برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.
وی هدف اصلی فعالیت این کمیته را مبارزه با پدیده های اسلام‎هراسی و ایران هراسی عنوان نمود و اظهار داشت: خروج گردشگران با دیدگاه مثبت و مطلوب از کشور و تبدیل به سفیران فرهنگی ایران و اسلام و ایجاد گفتمانی بین توریستهای خارجی از موارد مثبتی بود که مورد توجه قرار گرفت.
این مسئول با بیان این که کارهای این کمیته علاوه بر حمایت دستگاه های مختلف، با استقبال حسینیه ها و تکایا همراه بوده است، اظهار داشت: علاوه بر اهداف عالی و والای کمیته گردشگری معنوی مذهبی، شاهد رونق و توسعه اقتصادی استان به خصوص در فصول کم توریست سال بودیم.

منبع: