پیاده روی اربعین برگزار می شود؟

به گزارش آبنما کار عراق هنوز درباره پیاده روی اربعین نظری نداده است و ایران تصمیم گیری و اظهارنظر در اینباره را زود می داند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در عراق تا کنون بیشتر از ۱۱۸ هزار نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و ۴۶۰۳ نفر بر اثر آن، جان باخته اند. شیوع این ویروس در بعضی شهرهای عراق همچون نجف و کربلا روند صعودی پیدا کرده است. برای همین کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق از عید قربان تا عید غدیر به مدت ۱۰ روز، مقررات منع آمد و شد را در این کشور برقرار کرد. شهرهای نجف و کربلا هم از روز پنجشنبه (۹مردادماه) تمام ورودی های خارجی این شهرها را بستند. در استان نجف از ساعت ۱۲ تا شش بامداد آمد و شد برای ساکنان این شهر هم ممنوع شده است. حرم امام حسین (ع) که هر سال در روز نهم ذی الحجه برابر با صحرای عرفات در عربستان، محل برگزاری مراسم دعای عرفه بود، سال جاری هیچ زائری را نپذیرفت. همه این اقدامات برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در عراق انجام می شود.
عراق اعلام نموده برای مناسبت های بعدی، به تدریج تصمیم خواهد گرفت. چالش بعدی این کشور، مراسم ویژه محرم است که هر سال شیعیان زیادی از داخل این کشور در آن شرکت می کنند. ستاد بحران نجف از کمیته بهداشت این کشور خواسته دستورالعمل بهداشتی را برای برگزاری مراسم عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) با نزدیک شدن ماه محرم، تدوین کند. عراق هنوز نه درباره مراسم ویژه ماه محرم و نه درباره پیاده روی اربعین که مراسمی مردمی است، اظهارنظر نکرده است.
با این وجود گمانه زنی هایی درباره احتمال پیروی عراق از روش عربستان در اجرای مراسم حج که با جمعیتی محدود از ساکنان این کشور برگزار شد، مطرح گردیده است.
مرکز مطالعات اربعین در ایران، خردادماه نشستی را برگزار کرد و سناریوهای پیشرو در برگزاری پیاده روی اربعین را بررسی کرد و چهار سناریو برپایه پیشروی ویروس کرونا در ایران و عراق مطرح شد: ۱ ـ برگزار نشدن پیاده روی اربعین. ۲ ـ برگزاری پیاده روی اربعین فقط برای زائرین عراقی و بدون حضور زائرین کشورهای دیگر. ۳ ـ برگزاری محدود و کنترل شده راهپیمایی با حضور زائرانی از عراق و سایر کشورها و ۴ ـ برگزاری پیاده روی اربعین بدون هیچ محدودیتی.
با این حال، نظر حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ بر این است که شرایط ویروس کرونا اجازه نمی دهد از حالا درباره مراسم پیاده روی اربعین و حضور زائرین ایرانی، نظر قطعی اعلام گردد.
او، برگزاری این مراسم را به نظر و تصمیم ستاد ملی کرونا، ستاد اربعین و دولت عراق منوط کرده است.
علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ که ثبت نام زائرین اربعین هر سال توسط این سازمان انجام می شود، در اینباره اظهارنظر کرده است: مسئله اربعین مثل حج نیست؛ چون که اربعین فریضه ای مستحبی است. با این وجود روی سناریوهای مختلف با در نظر گرفتن همه پیش فرض ها، کار می شود.
انوشیروان محسنی بندپی ـ استاندار تهران ـ هم پس از تشکیل اولین نشست ستاد اربعین در این استان، اظهار داشت که به جهت انتشار کرونا وضعیت برگزاری پیاده روی اربعین معلوم نیست.
اماه تازه ترین اظهارنظر در این مورد به امید کوثری ـ مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی ـ برمی گردد که به انتشار شایعه هایی درباره لغو مراسم پیاده روی اربعین در عراق واکنش نشان داده و گفته است: خبر تعطیلی اربعین ۹۹ حقیقت ندارد و تابحال لغو اربعین حسینی از جانب ایران و عراق مطرح نشده است. تصمیم گیری درباره برگزار شدن یا نشدن پیاده روی اربعین هنوز زود است.
علیرغم این اظهارنظرها، سکوت عراق و بسته بودن مرزها، اما در ایران از ماه ها پیش، ثبت نام در کاروان های پیاده اربعین شروع شده است و ستاد اربعین در بعضی استان ها جلساتی را ایجاد کرده و حتی درباره برگزاری مراسم پیاده روی اربعین در داخل کشور، بعنوان یکی از سناریوها و برگزاری موکب هایی ایرانی در عراق با هدف خدمات رسانی به زائرین آن کشور با حفظ پروتکل های بهداشتی، به ارزیابی شرایط و دیگر احتمالات پرداخته است، هرچند هنوز درباره پیاده روی اربعین در عراق پیشبینی ندارد و منتظر اعلام مواضع از داخل و در عراق است.