ترویج گردشگری حلال در دستور کار قانون گذاران؛ غفلت ایران اسلامی از گردشگری دوست دار مسلمان

آبنما کار: یزد به دنبال تشکیل فراکسیون گردشگری در مجلس، برندهایی مثل گردشگری حلال مورد توجه جدی واقع شده که می تواند برای دوران پسا کرونا عامل موثری باشد.
در شرایط کرونایی که خیلی از شاخه های گردشگری تا مدت های طولانی قادر به جذب توریست نخواهند بود، برند گردشگری حلال می تواند در جذب گردشگران موثر باشد و کشورمان به دنبال مهیا بودن زیرساخت های گردشگری بتواند به خوبی از آن استفاده نماید.
گردشگری حلال که ظاهراً برای کشورهای مسلمان مطرح می شود، در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و استرالیا و خیلی از کشورهای پررونق گردشگری دنیا نیز مورد توجه واقع شده و این در حالیست که کشور ایران به سهولت می تواند از چنین برندی استفاده نماید و باتوجه به وجود حدود یک میلیارد مسلمان در جهان، درآمد قابل توجهی را از رونق این نوع گردشگری در کشور به خود اختصاص دهد.
خوشبختانه فراکسیون مجلس به دنبال استفاده از این برند گردشگریست و نماینده مردم یزد که دبیری این فراکسیون را برعهده دارد، در این زمینه از پیگیری جدی این فراکسیون خبر می دهد.
«محمد صالح جوکار»در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از برندسازی و برنامه ریزی برای معرفی گردشگری حلال در کشور و به خصوص یزد یاد می کند و می گوید: این نوع گردشگری در دنیا نیز هنوز بایسته و شایسته، مطرح نشده و افراد زیادی مشتاق برخورداری از این ظرفیت هستند و می توانیم در حوزه های مختلفی شامل تفریحی، مطالعاتی و پژوهشی، فرهنگی و پیشینه های تاریخی در این بخش برنامه داشته باشیم.

دبیر اول فراکسیون گردشگری مجلس از پیگیری فراکسیون مربوطه برای رونق بخشیدن به این نوع گردشگری بعنوان یکی از برندهای مهم گردشگری کشور خبر می دهد و اظهار می کند: مجلس، مطالبات خودرا از دولت و متولیان امر در زمینه گردشگری دنبال خواهدنمود ولی باید توجه داشت که اگر بخواهیم گردشگری کشور را توسعه دهیم، باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده نمائیم.
وی نخستین موضوع در دستور کار فراکسیون گردشگری مجلس در این عرصه را گردشگری زیارت عنوان و خاطرنشان می کند: این مساله با حضور 130 نفر از نمایندگان مجلس در امتداد ایجاد فرصت هایی مطلوب برای گردشگری دنبال می شود، ضمن این که در عین حال مطالبه گری از دولت نیز وجود خواهد داشت.
جوکار با بیان این که گردشگری یک صنعت ضروری برای یزد است، تاکید می کند: دولت باید این صنعت را خصوصاً برای یزد مورد حمایت قرار دهد چونکه این صنعت در یزد منجر به ایجاد اشتغال، تولید ثروت و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی شده و بطور قطع پیگیری مسائل و مطالبات این صنعت بطور جدی در دستور کار ماست.
این نماینده آسان گیری و آسان سازی حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری را مهمترین اقدام دولت در زمینه توسعه این صنعت می داند و می گوید: دولت باید با پشتیبانی از گردشگری جلوی از دست رفتن پهنه های تاریخی کشور به خصوص عرصه بافت جهانی یزد را بگیرد و به همین دلیل نیز معتقدیم که دولت نباید در تصدی گری بخش گردشگری وارد شود.
گردشگری حلال پاسخگوی نیاز گردشگران مسلمان
«سیدمحسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که گردشگری حلال مربوط به قشر خاصی از جامعه نیست، اظهار می کند: بهره برداری از گردشگری حلال شامل قشر خاصی نخواهد بود و فقط یک شاخه از گردشگریست و توجه به این نوع گردشگری می تواند منجر به جذب هدفمند مسلمانان شود و رونق گردشگری را برای کشور به همراه داشته باشد.
وی با بیان این که «گردشگری حلال» یا «گردشگری دوستدار مسلمان» پاسخگوی نگرانی ها و نیازهای گردشگران مسلمانان در کل سفر است، می گوید: این نیازها در محصولات، ارائه محصولات و سرویس دهی و خدمات وجود دارد و غذای حلال فقط یکی از این نیازها بشمار می رود.
این مسئول، گردشگری حلال را با برخورداری از خدمات و محصولات 100 درصد حلالِ ایرانی، یک فرصت مغفول مانده در کشورمان می داند و می گوید: ایران باید بعنوان مقصد گردشگری حلال در دنیا مطرح شود چونکه بیشتر مردم ایران را مسلمانان می سازند و گردشگران مسلمان دنیا در صورت سفر به ایران در دریافت خیلی از خدمات گردشگری حلال هیچ نگرانی نخواهند داشت.
وی اضافه می کند: در کشورمان ایران، سواحل، مجموعه ها و تاسیساتی وجود دارد که بواسطه تفکیک جنسیتی برای گردشگران مسلمان مزیت بشمار می رود و بر این اساس در بخش مربوط به بانوان، آنها نیز از خدمات مختلف تفریحی استفاده می نمایند و نگران رعایت موازین اسلامی و نگاه نامحرم نخواهند بود.

گردشگری حلال، ظرفیتی فوق العاده برای پسا کرونا

حاجی سعید، گردشگری حلال را یکی از مهمترین انواع گردشگری با ظرفیت فوق العاده خصوصاً در روزهای پسا کرونا می داند و می گوید: باتوجه به شرایط کرونا و اهمیت توجه به کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی، این ظرفیت در کنار پتانسیل های اکوتوریسمی می تواند منجر به جذب قابل توجه گردشگران منطقه به ایران شود چونکه مسلمانان به این مقوله و خدمات مبتنی بر احکام شریعت، بسیار اهمیت می دهند و از آنجایی که جمعیت مسلمانان بیش از ۲۵ درصد کل جمعیت جهان است، کشور ایران می تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده نماید.

وی به موفقیت کشورهایی مانند امارات، ترکیه، مالزی، قطر، عمان، اردن، عربستان و حتی کشورهای غیراسلامی هنگ کنگ، استرالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا بر برندسازی گردشگری حلال اشاره می کند و می گوید: مسافران در کشورهای اسلامی دغدغه چندانی برای حلال بودن محصولات و خدمات ندارند اما در کشوری مانند ژاپن و استرالیا، نگرانی های اولیه از قبیل نمازخانه در فرودگاه های بین المللی و استفاده از غذای حلال، رفع شده است.
این مسئول ادامه می دهد: این کشورها دراین زمینه ورود کرده و اقدامات قابل توجهی انجام داده اند و این در حالیست که ایران هنوز برنامه مدونی برای این نوع گردشگری ندارد و در زمینه معرفی و برندسازی آن نیز اقدام قابل توجهی نکرده است.
وی از تفاوت گردشگری مذهبی و حلال یاد می کند و می گوید: برخی، گردشگری حلال را با گردشگری مذهبی یکی می دانند در صورتیکه این دو مقوله از هم جداست.
وی توضیح می دهد: گردشگری حلال به ارائه محصول و خدمات به مسلمانان مطابق با رعایت موازین شریعت می پردازد اما گردشگری مذهبی به افرادی که با هدف زیارت یا بازدید از اماکن مذهبی می پردازند، اشاره دارد و فردی که توریست مذهبی است لزوماً نباید مسلمان باشد و یک مسیحی، یهودی یا بودایی نیز می تواند از اماکن مذهبی ما بازدید کند.
حاجی سعید اضافه می کند: در گردشگری حلال لزوماً نباید بازدید از اماکن متبرکه در برنامه باشد مثلاً گردشگری مسلمان در بازدید از یزد، اصفهان، شیراز یا هر نقطه از کشور ممکنست به دنبال خدمات و محصول حلال باشد اما بازدید از اماکن مذهبی در برنامه وی نباشد.
وی با تاکید بر این که گردشگری حلال در ایران بر جذب اکثریت مسلمانان جهان تمرکز خواهد داشت، می گوید: این در حالیست که گردشگری مذهبی بیشتر به جذب اقلیت شیعه تاکید دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری یزد به اولویت این نوع گردشگری در برنامه ریزی های مجلس نیز اشاره می کند و می گوید: گردشگری حلال می تواند به مسلمانان جهان، واقعیت دنیای شیعه و نمودهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه با مذهب شیعه را بیش از پیش تبیین و معرفی نماید و عامل موثری برای جلوگیری از شیعه هراسی در دنیای اسلام باشد.
یزد بعنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی کشور و دنیا که دارالعباده نیز شهرت دارد، از ظرفیت های بسیار ویژه ای برای تبدیل شدن به مقصدی مهم جهت گردشگری حلال کشور برخوردارست پس باتوجه به لزوم برنامه ریزی بمنظور ایجاد تنوع گردشگری و مدیریت مقصد، مسئولان استان باید این ظرفیت باارزش را دریابند.

منبع: