ثبت روایت فتحی دیگر در راه است؛ کم کاری در معرفی قهرمانان ملی

آبنما کار: شیوع ویروس کرونا و مجاهدت کادر درمان و پرستاران، خاطرات رشادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس را تداعی کرد و مسئولان را بر آن داشت تا این از خودگذشتگی ها را در قاب هنر ثبت و منتقل کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: سال ۹۸ از آغازین لحظات تحویل تا آخرین ساعاتش برای مردم ایران همراه با حوادث تلخ و شیرین بود و شاید اگر تمام حوادث سال قبل بازخوانی شود حوادث تلخ آن بیش از حوادث شیرین باشد، از جاری شدن سیل در استان های جنوبی و غربی گرفته تا دی ماه تلخ آن با شهادت سردار دل ها «حاج قاسم سلیمانی» و سقوط هواپیمای اوکراینی و همین آخرین انتشار ویروس تاجدار که ماه هاست زندگی عادی مردم را گرفتار تغییر کرده است.
اما با وجود تمام سختی ها، تلخ کامی ها و سوگوار شدن خیلی از خانواده های ایرانی به خاطر از دست دادن عزیزانشان به علت ابتلاء به این ویروس ناشناخته، با وجود همه کمبودها، فشارهای اقتصادی و مشکلات خارجی و داخلی شاهد صحنه های دیدنی ایثار و مجاهدت از همه اقشار مردم از فقیرترین تا غنی ترین خصوصاً کادر درمان و سلامت بودیم که دفاع مقدسی دیگر را در پیش جهانیان به نمایش گذاشت صحنه هایی که سبب شد بارها رهبر معظم انقلاب در بیانات خود از آن تجلیل و تقدیر کنند.
اردیبهشت امسال بود که در ارتباط زنده تصویری رهبر معظم انقلاب با ستاد ملی مبارزه با کرونا ایشان ضمن تشکر و قدردانی باردیگر از تلاش شبانه روزی مسؤلان، کادر درمان و پرستاران در جهت درمان بیماران کرونایی و همین طور نمایش بی نظیر مردم در اجرای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان خواهان ثبت اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، کادر درمان و پرستاران و مشارکت مردم در اجرای این طرح در چارچوب هنرمندانه شدند.
ایشان با بیان مطالبه ای جدی، آرزو کردند هنرمندان بتوانند همچون «شهید آوینی» با گفتار، نوشتار، کارهای هنری و نمایشی، جزئیات این جهاد عظیم را به شیرینی روایت و آنرا در تاریخ ماندگار کنند. گیلان نیز که از همان آغازین روزها یکی از استان های درگیر با شرایط قرمز بود در این میان شاهد شهادت ۲۶ نفر از کادر درمان و پرستاران خود در راه مداوای بیماران کرونا بوده و بارها مسئولان تاکید کرده اند که رشادت این عزیزان باید ماندگار و مستندسازی و به آیندگان منتقل شود.

نقش مهم هنر و ابزارهای هنری در انتقال فرهنگ و باورهای جوامع
معاون هنری و سینمای ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این مطالبه رهبر معظم انقلاب، اظهار نمود: هنر زبان گویا و یکی از ابزارهای ارتباط جوامع بشری به حساب می آید که می توان با آن آداب و رسوم، فرهنگ و باورها و اعتقادات، حوادث تاریخی هر منطقه را به نقاط مختلف جهان منتقل نماییم.
سید امیر مصباح در ادامه با اشاره به اینکه بارها شاهد بوده ایم یک هنرمند از هنر خود در چارچوب ها و بخش های مختلف برای انتقال یک موضوع مهم و یا حتی اعتراض نسبت به یک وضعیت بهره برده است، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی نوع کارکردهای هنر در ایران تغییر یافته که در طول سال های گذشته بارها شاهد نمونه آثار فاخر با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری بوده ایم.
مصباح با اشاره به اینکه نقش تربیتی هنر بر جامعه هدف خصوصاً نسل جوان غیر قابل انکار است نقش تربیتی هنر بر جامعه هدف خصوصاً نسل جوان غیر قابل انکار است، خاطرنشان کرد: هنرمند با اثر هنری خود به صورت ذاتی به دنبال انتقال پیام و اندیشه های نهفته در خود هنر و شکل دهی اندیشه و باور مخاطب خود است که این بعد و ظرفیت هنر به نهادینه کردن و یا انتقال هر فرهنگی و یا هر نوع پیامی مؤثر خواهد بود.

نباید اجازه قهرمان سازی بیگانگان برای جوانان ایرانی را بدهیم
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه هنر می تواند خیلی از اصول و ارزش های اخلاقی را برای جامعه معرفی و به نسل آینده منتقل کند، اظهار نمود: احیای روحیه جهاد، ایثار و فداکاری همچون ارزش های اخلاقی است که می توانیم در چارچوب های هنری در جامعه نهادینه و به آیندگان منتقل نماییم موضوعی که سید شهیدان اهل قلم «مرتضی آوینی» در روزهای جنگ تحمیلی به دنبال ثبت آن در جبهه های جنگ بود.
مصباح با اشاره به اینکه خیلی از جوانان نسل چهارم انقلاب روزهای دفاع مقدس، رشادت و از خودگذشتگی رزمندگان برای دفاع از ایران اسلامی را تجربه نکرده اند، اظهار داشت: روایت هنرمندانه شهید آوینی از لحظه لحظه دفاع سبب شد تا امروز حتی جوانانی که در آن دوران حضور نداشتند با حال و هوای جنگ تحمیلی و روحیه ایثار و شهادت شهدا و رزمندگان آشنا باشند.
وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم آثار هنری بیگانه برای کودکان، نوجوانان و نسل جوان ایرانی قهرمان سازی کند، افزود: متأسفانه کم کاری و بی تفاوتی متولیان امر در حوزه فرهنگی و هنری در سال های گذشته سبب شده که از قهرمانان ملی ایران تنها نامی در چارچوب تابلوی خیابان ها و کوچه ها در اذهان نسل چهارم انقلاب باقی بماند متأسفانه کم کاری و بی تفاوتی متولیان امر در حوزه فرهنگی و هنری در سال های گذشته سبب شده که از قهرمانان ملی ایران تنها نامی در چارچوب تابلوی خیابان ها و کوچه ها در اذهان نسل چهارم انقلاب باقی بماند.
مصباح در ادامه با تاکید بر اینکه ایران از زمان های دور تا به امروز قهرمانان بزرگی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته که هر کدام در زمان و جایگاه خود خدمات بزرگ و مؤثری برای اعتلا، اقتدار و ماندگاری ایرانی اسلامی انجام داده اند، اظهار نمود: این موجب تأسف است که فرزندانمان بجای قهرمانان ملی ما خصوصاً در حوزه جهاد و شهادت همانند شهیدان باکری، همت، باقری، جهان آرای و در دهه ۹۰ مدافعان حرم و امروز نیز سردار دل ها «حاج قاسم سلیمانی»، بتمن، مرد عنکبوتی، هری پاتر و هزاران شخصیت بیگانه را بعنوان قهرمان خود نام می برند.
وی بی توجهی به معرفی قهرمانان ملی ایران زمین را اجحاف در حق نسل جوان ایرانی عنوان نمود و اظهار داشت: ابزارهای هنری و هنرمندان بطور قطع می توانند نقش مهم و تأثیرگذاری در معرفی این قهرمانان به جوان ایرانی ایفا کنند همانگونه که با بررسی آثار تولید شده گذشته در چارچوب های مختلف هنری مشاهده می شود که خیلی از هنرمندان این دغدغه را داشته و در این راه حرکت کرده اند.

قهرمانان ملی هویت جوان ایرانی را می سازند
مصباح تاکید کرد: هویت ملی جوان ایرانی را همین قهرمانان می سازند پس باید از همه ظرفیت ها خصوصاً ظرفیت های هنری برای معرفی آنها به نسل چهارم انقلاب استفاده نماییم.
وی در ادامه به شیوع کرونا در جهان و ایران اشاره و تاکید کرد: شیوع این ویروس شاید پس از جنگ تحمیلی یکی از حوادث مهم با ابعاد وسیع باشد که جوان ایرانی آنرا تجربه و با آن روبرو شده و از همان ابتدا تا به امروز شاهد نمایش روحیه ایثار و فداکاری از طرف اقشار مختلف جامعه بوده است.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه در طول حدود پنج ماه گذشته در تمام نقاط کشور شاهد صحنه های زیبایی از ایثار و فداکاری در قبال همنوع و هموطن بوده ایم که نمونه شاخص آنرا می توان در از خودگذشتگی کادر درمان و پرستاران مشاهده کرد، اضافه کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب به روایت هنرمندانه این فداکاری ها همانند شهید آوینی تنها برای ماندگار شدن این از خودگذشتگی و انتقال این فرهنگ باارزش به نسل های بعدی است.
وی با اشاره به اینکه روایت هنرمندانه و خلاقانه شهید آوینی از هشت سال دفاع مقدس جوانانی همانند شهید قمی ها، حججی ها، مسافرها و طاهرنیا و هزاران شهید مدافع حرم تربیت کرد، تاکید کرد: امروز نیز هنرمندان در همه قالب ها از نمایشنامه نویسی، تئاتر و ساخت مستند، سریال و فیلم سینمایی گرفته تا موسیقی و هنرهای تجسمی باید فداکاری کادر درمان و پرستاران و همین طور مشارکت عظیم و باشکوه ملت ایران در رزمایش مواسات را به فرموده رهبر معظم انقلاب هنرمندانه برای نسل های آینده به نمایش درآورند.
مصباح با اشاره به اینکه به رغم تعطیلی فعالیت کسب و کارها در روزهای شیوع کرونا، هنرمندان فعالیت خودرا تعطیل نکردند، اظهار داشت: هنرمندان در سخت ترین شرایط در کنار ملت ایران بودند در این ایام نیز با استفاده از ظرفیت فضای مجازی با ایجاد فضای شاد و مفرح تلاش کردند تا نشاط و شادمانی را در جامعه زنده نگهدارند ما نیز بعنوان متولیان حوزه هنر با لبیک به مطالبه رهبر معظم انقلاب تلاش می نماییم تا بستر مناسب برای فعالیت هنرمندان در انتقال جلوه های زیبای ایام کرونا در کنار همه صحنه های تلخ آنرا فراهم نماییم.

مستندسازی خاطرات و دل نوشته های کادر درمان و پرستاران
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ارتباط با ثبت و مستندسازی از مجاهدت های مدافعان سلامت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: استان گیلان از همان روزهای ابتدایی پاندمی کووید ۱۹ یکی از استان های درگیر و دارای شرایط خاص در این حوزه بود.
فیروز نصیرزاده با اشاره به اینکه در طول ۵ ماه گذشته کادر درمان و پرستاران در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس بودند، اضافه کرد: در این زمان هر روز شاهد مجاهدت، رشادت و از خودگذشتگی پرستاران و کادر درمانی برای مداوای بیماران کرونایی بودیم جهادی که ما را یاد دوران هشت سال دفاع مقدس نمی اندازد.
وی با اشاره به شهادت برخی از کادر درمان، پرستاران و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راه مداوای بیماران کرونایی، افزود: استان گیلان در این زمان ۲۶ شهید مدافع سلامت تقدیم کرده است.
نصیرزاده در ادامه با تاکید بر لزوم ثبت و انتقال این از خودگذشتگی و جهاد در راه سلامت هموطنان کادر درمان و پرستاران، خاطرنشان کرد: پس از کنترل نسبی شرایط به این نتیجه رسیدیم که باید مجاهدت ها ثبت و به آیندگان منتقل شود.
وی اضافه کرد: در همین راستا روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدام تحقیق، مطالعه و جمع آوری اطلاعات در جهت مستندسازی و ثبت خاطرات و دلنوشته های پرستاران و کادر درمانی بیمارستان های گیلان کرد.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در حوزه شهدای سلامت در حال رایزنی با صدا و سیما هستیم، اظهار داشت: تحقیقات لازم در این حوزه انجام شده اما هنوز مجوزها از استانداری و بنیاد شهید صادر نشده منتظر نهایی شدن اسامی شهدای سلامت استان گیلان هستیم.
وی اظهار نمود: تحقیقات و پژوهش ها و مطالعات اولیه در این حوزه انجام شده و آن تعداد افرادی که مطمئن هستیم بعنوان شهید مدافع سلامت شناخته می شوند خاطرات آنها جمع آوری شده است.
نصیرزاده به مستندسازی خاطرات و دلنوشته های مدافعان سلامت استان گیلان نیز اشاره و اظهار داشت: این کار از نیمه اردیبهشت ماه امسال در سطح بیمارستان های دولتی و خصوصی درگیر در روزهای کرونا استان گیلان شروع شده است.
ضرورت ثبت وقایع و معرفی الگوی ایثارگری
وی اضافه کرد: سعی شده تا خاطرات کادر درمان و پرستاران و دلنوشته های آنها در طول دوران مقابله با کرونا جمع آوری شود که هم اکنون تقریباً ۸۰ درصد این مورد انجام و فیلمبرداری ها نهایی شده و در مراحل پایانی کار قرار دادیم که در آینده نزدیک فیلم های تهیه شده تدوین و برای انتشار در رسانه ها و وزارت بهداشت ارسال می شود هم اکنون تقریباً ۸۰ درصد این مورد انجام و فیلمبرداری ها نهایی شده و در مراحل پایانی کار قرار دادیم که در آینده نزدیک فیلم های تهیه شده تدوین و برای انتشار در رسانه ها و وزارت بهداشت ارسال می شود.
نصیرزاده با اشاره به اینکه در این حوزه بیمارستان هایی که در خط مقدم مبارزه با کرونا در استان گیلان بودند شناسایی، پرستاران و کادر درمان شاخص در آنها شناسایی و دلنوشته ها و خاطرات این افراد جمع آوری شده است، افزود: از هر بیمارستان برای نمونه چند پرستار، متخصص بخش عفونی و سایر کادری که در مداوا دخیل بودند شناسایی و از آنها فیلم ها و خاطرات آنها ثبت شده است.
وی شیوع بیماری کرونا فارغ از لحظه های تلخ و دشواری که برای هموطنان رقم زده است، اظهار داشت: صحنه هایی از مجاهدت بی نظیر مدافعان سلامت را در مقابله با این بیماری به رخ تاریخ کشیده است؛ صحنه هایی از خدمت رسانی جهادگران عرصه ی پزشکی و گروه های جهادی شامل پزشکان و پرستاران، طلاب، دانشجویان، بسیجیان، زنان و مردان انقلابی که همانند ۸ سال دفاع مقدس با جان و دل در این میدان جهادی، قدم گذاشته اند. سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: این دانشگاه نیز به ثبت وقایع و معرفی الگوی ایثارگری و فعالیتهای مدافعان سلامت در چارچوب فیلم- کلیپ، پرداخته تا بعنوان یک اثر تاریخی در تاریخ علوم پزشکی گیلان برای آیندگان ماندگار شود.

منبع: