عیاران در مرحله ویرایش پارتیتور است

آبنما کار: یکی از اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی از شرایط برگزاری این رویداد در روزهای کرونایی سخن گفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمدرضا فیاض آهنگساز، مدرس دانشگاه، منتقد، نوازنده سنتور و از داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ارتباط با فعالیتهای این روزهای خود در روزهای کرونا اظهار داشت: بخشی از فعالیت ام بر روی ویرایش نهایی پارتیتور «عیاران» متمرکز است. امیدوارم این پارتیتور سال جاری به همت انجمن موسیقی ایران منتشر شود تا هم از نظر اجرایی و هم به لحاظ نظری به جامعه‌ی موسیقی کمک نماید. علاوه بر آن مشغول نوشتن مقاله هایی در زمینه‌ی موسیقی هستم.
وی درباره نحوه بازنگری آثار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار داشت: من درباره مؤلفه های ذهنی خودم صحبت می کنم. طبیعتاً بخش قابل توجهی از پارامتر تکنیکال را در بدو امر مورد توجه قرار می دهم. بعد بستر سنتی که نوازنده به آن تکیه داده است و اینکه در درون آن آبشخور فکری چه نوشیده و از آن چه چیزی برآورده است را تعقیب می کنم.
فیاض به برگزیدگان مرحله اول بخش آهنگسازی جشنواره سفارش کرد: به نظرم سال جاری در قیاس با سال قبل مختصری افت در بخش آهنگسازی احساس می کنم. آن قدری که در فضای موسیقی زندگی کرده ام، در همین محدوده سنی دیگرانی را می شناسم که خلاقیت های ستودنی دارند. کسانی که نمره بالایی گرفته اند و برگزیده شده اند اگر به مؤلفه هایی که هئیت داوران می گویند توجه نمایند، احتمالاً در آثارشان به نتیجه قابل توجهی می رسند.
فیاض درباره تاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: در کل هر نوع فعالیتی که به ایجاد انگیزه در موقعیت فعلی کمک نماید ستودنی است. ما با همین نیت در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت می نماییم تا مبادا این چراغ خاموش شود. جشنواره ملی موسیقی جوان میدان خوبی برای بالابردن انگیزه هاست.
این عضو هیأت داوری اضافه کرد: ما در جشنواره موسیقی عنوان یک بخش را تک نوازی خلاق گذاشته ایم. خود این عنوان می تواند دست مایه این تفکر قرار بگیرد که به چه چیزی تک نوازی خلاق می گوییم؟ شمار قابل توجهی از آثار عرضه شده، اساساً فاقد این خصوصیت اند که در بازنگری اولیه حدود ۴۰ عنوان را کنار گذاشتیم و روی ۱۵-۱۶ اثر دیگر تمرکز کردیم.