توضیحات رئیس سازمان حج درباره پول حج، دیه شهدای مسجدالحرام و اربعین

به گزارش آبنما کار رئیس سازمان حج و زیارت از توقف ثبت نام حج اطلاع داد و درباره سرانجام پول های پرداخت شده برای حج ۱۳۹۹ اظهار داشت: ۱۸۲۲ میلیارد تومان مجموع هزینه دریافتی از زائرین بود که ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن برای خرید ارز مورد نیاز این سفر داده شد، این پول در بانک مرکزی ذخیره خواهد شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی رضا رشیدیان با همراهی حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در نشست خبری که چهارشنبه، چهارم تیرماه برگزار شد، توضیحاتی درباره وضعیت زائرین ثبت نام کرده، سرنوشت پول های پرداخت شده، انصرافی ها، دیه شهدای مسجدالحرام، پیاده روی اربعین ۹۹، اعزام زائرین به عراق و سوریه دادند.
این نشست دو روز بعد از آن برگزار گردید که عربستان رسما از برگزاری حج به شکل محدود بدون حضور زائرین کشورهای دیگر، اطلاع داد. این کشور اعلام نموده احیانا حج را باجمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر برگزار کند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشورمان اما در این جلسه به سیاست وزارت حج عربستان انتقاد نمود و با اشاره به نامه هایی که ایران برای این کشور فرستاده بود، از تمایل بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ایران برای حضور در حج با درصدی از جمعیت سخن گفت.

ثبت نام حج ۹۹ متوقف شد
علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ در پاسخ به سوال ایسنا درباره توقف ثبت نام در کاروان ها با عنایت به درصد خالی کاروان های حج، اظهار داشت: دیگر متقاضی جدیدی نمی پذیریم. فکر می کنم روند را با همین ۹۵ درصد که در کاروان ها ثبت نام کرده اند تکمیل نماییم. این زائرین در یک مرحله ۲۵ میلیون تومان واریز کرده اند که اگر مصوبه شورایعالی حج برای تثبیت نرخ ارز برای حج آینده دریافت شود، قسط دوم هزینه حج از این افراد دریافت می شود تا باقی مانده ارز مورد نیاز با نرخ مصوب سال جاری خریده شود و خیال ما و زائرین از بابت تثبیت نرخ ارز برای حج آینده راحت شود.
او درباره تکلیف پول های دریافت شده از زائرین هم اظهار داشت: عین رقم دریافتی با یک تفاوت ناچیز در بانک مرکزی ذخیره شده است.

پول حاجی ها در بانک مرکزی است
وی افزود: سهمیه حج سال جاری ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که ۷۶ هزار و ۸۲۸ نفر در کاروان ثبت نام کردند و از این تعداد ۷۲ هزار و ۹۱۴ نفر، قسط اول را که عددی بالغ بر ۲۵ میلیون تومان بود، پرداخت کردند. این زائرین یک میلیون تومان در بانک عامل حج، سپرده داشتند که حدود دو و نیم میلیون تومان سود به سپرده اولیه آنها اضافه شده بود، البته افرادی که دیرتر این سپرده گذاری را کرده بودند سود کمتری داشتند. باقی مانده هزینه را هم زائر پرداخت کرده بود که مجموعا رقمی بالغ بر ۱۸۲۲ میلیارد تومان شد. سازمان حج عینا ۱۸۰۰ میلیارد تومان آنرا برای خرید ارز به نرخ مصوب دولت، به حساب بانک مرکزی واریز کرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با عنایت به شرایط اقتصاد جهانی و تغییرات قیمت ارز، شاید بزرگترین کمک به زائر این بود که اگر حج متوقف گردید، ارز مصوب هیات دولت برای سال آینده ذخیره شود. ما باید آن پول را به بانک مرکزی پرداخت می کردیم تا مصوبه دولت درباره نرخ ارز، اجرایی شود.
رشیدیان افزود: درخواست تشکیل جلسه را به شورایعالی حج داده ایم تا با عنایت به برگزار نشدن حج، مصوبه ای برای ذخیره پول زائرین به نرخ ارز مصوب دولت برای حج ۹۹ دریافت کنیم؛ چون که امکان دارد برای سال آینده دیگر نتوان مصوبه نرخ ارز حج ۹۹را اجرایی کرد، به خصوص آنکه از آذرماه سال جاری مذاکره برای حج آینده شروع می شود و این زمان خیلی دور نیست.

سود حساب ارزی حج چه می شود؟
او درباره سرنوشت سود سپرده ارزی که نزد بانک مرکزی ذخیره می شود، توضیح داد: وقتی پول حج از بانک عامل بیرون برود دیگر سود شامل حال آن نمی گردد. سپرده گذاری حج به این شکل است که هر سپرده به نام زائر خواهد بود و هر وقت اراده کند می توند آنرا از بانک خارج کند. حتی در انتقال فیش امکان یک مرتبه واگذاری وجود دارد که آن زمان می تواند سود حساب خویش را برداشت کند و فیش را به قیمت اصلی (یک میلون تومان) واگذار کند. این پول ها وقتی از بانک خارج شد به حساب سازمان حج و زیارت منتقل می شود تا ارز مورد نیاز حج را بخرد و در ادامه به حساب سازمان حج و زیارت در خارج از کشور و به عربستان انتقال داده شود. با توجه به این که سال جاری حج برگزار نمی گردد انتقال این وجه متوقف شده است اما در حساب ارزی بانک مرکزی با عنوان حج ۹۹ محفوظ خواهد ماند.
وی بیان نمود: ما افق روشنی در قیمت ارز نمی بینیم. اگر بتوانیم آنرا تثبیت نماییم بالاتر از هر سودی برای زائر خواهد بود.

تکلیف انصرافی ها چه می شود؟
رشیدیان درباره شرایط انصراف از حج توضیح داد: اگر کسی خواست انصراف دهد و پولش را پس بگیرد مال خودش است، هر وقت اراده کند ما این پول را برمی گردانیم. در بیانیه اخیر هم اعلام شده است کسانی که در حج ۹۹ ثبت نام کرده اند نوبت شان عینا به حج ۱۴۰۰ منتقل می شود. اگر کسی انصراف داد هیچ مشکلی وجود ندارد چون ما الان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج منتظر داریم که بلافاصله با خروج افراد انصرافی، نوبت آنها به فرد دیگری منتقل می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره افزایش هزینه های ریالی برای حج آینده با وجود وعده ای که برای تثبیت هزینه های ارزی داده شده است، اظهار نمود: شرکت های حمل و نقل هوایی تابع قیمت های جهانی هستند. قیمت بلیت پروازی در حج سال ۹۸، سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که قرار داد سال جاری روی عدد پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شد. حتما این قیمت ها تغییر می کند اما مسئله مهم تر این است که بیشترین افزایش قیمت معمولا در هزینه های ارزی مثل مسکن، حمل و نقل درون شهری، تغذیه و تدارکات اتفاق می افتد، برای همین ما دنبال این بودیم که هزینه ارزی را تثبیت نماییم. قیمت ارزی هم که دولت برای حج مصوب کرده نصف چیزی است که حالا در بازار خرید و فروش می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره تکلیف افرادی که از ترس کرونا از حج سال جاری انصراف دادند، خاطرنشان کرد: کلیه کسانی که برای حج سال جاری ثبت نام کرده بودند حج ۱۴۰۰ اعزام می شوند. اگر عربستان ظرفیت جدید بدهد از افراد انصراف داده شده و یا اولویت های جدید ثبت نام خواهد شد اما اگر عربستان ظرفیتی اضافه نکند فقط آن های که ثبت نام کرده اند اعزام می شوند.
رشیدیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با عنایت به شرایط اقتصادی عربستان و کاهش قیمت نفت در این کشور چه تضمینی وجود دارد که هزینه های ارزی در حج آینده تغییر نکند و به زائرین چیزی تحمیل نشود، اظهار داشت: طرف قرارداد ما دولت عربستان نیست، صاحبان شرکت ها و شرکت های تأمین کننده حمل و نقل و مطوفین هستند. در مبحث برگزاری حج حتی آنها از حضور زائرین استقبال می کردند. تصور ما به صورت کل این است که در عربستان شاهد جهش قیمتی نخواهیم بود. چه بسا که اقدام زودهنگام ما در سال ۹۸ برای اجاره مسکن مورد نیاز زائرین منجر به ۳۹ میلیون ریال سعودی صرفه جویی شد.
وی ادامه داد: پیشبینی افزایش قیمت در حوزه مسکن بزرگترین دغدغه بود که با عنایت به قراردادهای بسته شده نگرانی در اینباره نداریم. هر چند که عربستان سال جاری نرخ مالیات را از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش داده و امکان دارد تأثیراتی در قیمت ها داشته باشد. ما امیدواریم در حدی باشد که بتوانیم آنرا مدیریت نماییم.

چرا ایران معطل تصمیم عربستان شد؟
او درباره اینکه چرا سازمان حج ایران منتظر تصمیم عربستان برای لغو مراسم حج شد و خودش برای حفظ سلامت زائرین پیش دستی نکرد، اظهار داشت: در قرارداد با طرف عربستان این نکته ذکر شده بود که اگر این کشور مانع از حضور زائرین شود طرف مقابل متحمل هیچ خسارتی نخواهد شد اما اگر ما از حضور در مراسم حج انصراف می دادیم باید به عربستان خسارت پرداخت می کردیم. ضمن اینکه بنای ما بر این بود که در این واجب شرعی با هر درصدی از جمعیت حاضر شویم.

سنگ تازه عربستان در پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام
رشیدیان درباره دیه شهدای سانحه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و مشکلاتی که در نقد کردن چک پرداخت شده از جانب عربستان به وجود آمده است، توضیح داد: در مذاکرات ایران و عربستان پیگیری شهدای منا و مسجدالحرام همیشه مبحث ثابت بوده است. بعد از مذاکرات آذرماه سال ۹۸ پیگیری کردیم که چک های شهدا و صدمه دیدگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را دریافت نماییم. این چک از راه نماینده عربستان در سازمان ملل به نماینده ایران در آن سازمان انتقال داده شد که از راه وزارت خارجه به دست سازمان حج و زیارت و سپس بازماندگان و صدمه دیدگان آن حادثه تحویل گردید. به صورت طبیعی نقد کردن این چک را خانواده ها باید دنبال می کردند اما با عنایت به مشکلاتی که وجود داشت لازم بود سازمان حج به آنها کمک نماید. ما از وزارت خارجه با عنایت به دسترسی هایی که دارد درخواست کمک کردیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با دریافت وکالت از این افراد، چک را در عربستان نقد نماییم.
وی ادامه داد: از آنجائیکه ایران در عربستان سفارتخانه و کنسولگری ندارد برای نقد کردن چک ها باید از راه حافظ منافع که سفارت سوئیس است اقدام می کردیم. قرار شد این سفارت کمک نماید چک ها در عربستان نقد شود اما عربستان سنگ اندازی کرد و این روند متوقف گردید. عربستان خواسته وزارت خارجه سوئیس وکالت سفارت سوئیس در تهران را تأیید کند. ازاین رو ما باردیگر چک ها را به ایران برگرداندیم. قرار شد در جلسه ای با سفیر سوئیس این مشکل حل شود. آنها برای کمک اعلام آمادگی کرده اند و ما امیدواریم که در آینده نزدیک با سفیر سوئیس ملاقات داشته باشیم.

پیاده روی اربعین برگزار می شود؟
رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین تصمیم گیری ها برای برگزاری مراسم اربعین در عراق اظهار داشت: اربعین با حج متفاوت می باشد. حج واجب شرعی است اما زیارت عملی مستحب است. با این وجود ما روی سناریوهای مختلفی کار می نماییم. هنوز به جمع بندی نرسیده ایم. امیدواریم تا آن موقع راهکاری برای پیشگیری کرونا پیدا شود. اگر چنین اتفاقی نیفتد به راهکارهای حداقلی فکر می نماییم.
وی درباره اعزام به سوریه هم اظهار داشت: در جلسه اخیر با سفیر این کشور شرایط سوریه بررسی گردید. خوشبختانه سوریه به نسبت دیگر کشورها وضعیت بهتری در ویروس کرونا دارد. قرار شد پروتکل هایی بین وزارت بهداشت ایران و کشورهای هدف زیارت مثل عراق و سوریه برای تردد زائرین و ایجاد یکسری از الزامات بسته شود. به نظر ما شرایط سوریه برای پذیرش زائر مناسب تر است.

عربستان از کرونا وحشت داشت حج را لغو کرد
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این جلسه از ادامه روند آموزش های حج اطلاع داد و اظهار داشت: این آموزش ها بدون توقف هفته ای دو بار برای آماده سازی زائرین ادامه می یابد.
او از اصلاح برخی برنامه ریزی ها در حج اطلاع داد و اضافه کرد: ما از عربستان درخواست کرده ایم فضای رفت و آمد زائرین در مشاعر را با کمک ایران مسقف کند و تغییراتی در منا ایجاد شود. حتی درباره برگزاری دعای کمیل هم درخواست هایی مطرح گردیده است. برخی را عربستان تأیید کرد و درباره برخی دیگر پیشنهادهای دیگری از سوی ایران داده شد مثل برگزاری دعای کمیل روی پشت بام مسجدالنبی. ما در مذاکرات بعدی حج هم روی این خواسته ها تاکید می نماییم.
نواب که پیشتر انتقاداتی را به نحوه مدیریت عربستان به حج وارد کرده بود، در این جلسه اظهار داشت: عربستان قادر به برگزاری حج نبود. می توانست این فریضه واجب را با درصدی از جمعیت برگزار کند. مسؤلان عربستان چون از کرونا وحشت داشتند به چنین تصمیمی نرسیدند. حداقل می توانستند این مراسم را با یک درصد از سهمیه هر کشور برگزار کنند. تصور کنید در هر استانی دو حاجی وارد که می شد عطر جدیدی در آن شهر پدید می آورد. در حرم امام رضا (ع) می بینید که امکان تردد زائر در داخل ضریح وجود ندارد ولی صحن ها باز است و مردم از این معنویت محروم نشده اند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته فرهنگی اربعین با حضور نمایندگان ۲۰ دستگاه درباره وضعیت برگزاری این مراسم اظهار داشت: شاهد می باشیم که کربلا از روز دوشنبه وارد یک وضعیت اضطراری و قرنطینه شده و حرم ها تعطیل شده اند. اگر زائرین ایرانی موفق نشوند سال جاری در مراسم اربعین شرکت نمایند، چون در سال های گذشته مردم عراق از ایرانیان پذیرایی می کردند، مذاکره شده است موکب هایی از ایران در عراق برای خدمت رسانی به زائرین این کشور مستقر شود.

منبع: