قلعه توران دخت ساسانی در استان یزد ثبت ملی شد

به گزارش آبنما کار یزد قلعه توران دخت ساسانی در روستای تاریخی توران پشت شهرستان تفت یزد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
«قلعه توران پشت» که روز گذشته در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، روی صفه ای در دامنه کوه قرار گرفته که از فراز آن دشتی سرسبز، کوه هایی به نام «تخت رستم» و «تخت سلیمان» و از طرفی، روستای توران پشت با بقعه های استوار و محکم «شیخ جنید» و «چهل دخترون» به خوبی دیده می شوند و همین مساله منجر شده تا بر ارزش تاریخی آن بیافزاید.

اهالی روستای تاریخی توران پشت که از یزد فاصله نسبتاً زیادی داشتند، در گذشته برای دفاع از خود در مقابل خطر هجوم غارتگران و متجاوزانی که بیشتر از سمت بیابان های بین استان های یزد و فارس آنها را تهدید می کردند، به این قلعه پناه می برند و همین عامل منجر به تقویت نگاه اساطیری این بنای تاریخی شده است.

این قلعه از نظر کاربرد سنگ در ساخت بنای آن، منحصر به فرد است و تعداد زیادی حجره در آن وجود دارد که هر خانواده ی روستا، حجره ای در اختیار داشته و مواد غذایی مانند حبوبات، خشکبار، آرد و سایر موارد را بگونه ای طبقه بندی شده در محل های مخصوصی انبار می کردند و ازاین رو یک قلعه حفاظتی ـ زیستی به شمار می آمده است.
خصوصیت دیگر این قلعه، در سنگی بزرگ آن است که البته تخریب شده و از بین رفته است اما نوع سنگ های رسوبی همان تپه است. از طرفی این قلعه تاریخی که گفته می شود توران دخت ساسانی آنرا بنا کرده، در گذر زمان تخریب شده و بازمانده آن که تنها اتاق هایی از قلعه که محل نگهداری آذوقه بوده، سالم باقی مانده است.

اساسا ثبت این جاذبه تاریخی در لیست آثار ملی که مورد استقبال گردشگران هم قرار دارد، منجر به حفاظت هر چه بیشتر از این جاذبه خواهد نمود.