دشواری های ساخت مرز پرگهر و تفاوت آن با مستند ایران ایران به روایت ۱۰ کارگردان بعلاوه ویدئو

آبنما کار: تهیه کننده مستند «مرز پر گهر» که به معرفی 13 اثر تاریخی در کشور می پردازد، درباره تفاوت های این مجموعه با دیگر مستندهای مشابه همچون «مستند ایران» و دشواری های ساخت آن توضیحاتی را ارائه نمود.
کامبیز اخوان صفا در گفت وگویی با ایسنا درباره خاصیت هایی که مستند «مرز پر گهر» را از مستندهای مشابه متمایز می کند، توضیح داد: «از بین ۱۳ اثری که مستند «مرز پر گهر» معرفی می کند، درباره بعضی از آنها فیلم های زیادی ساخته شده است اما تفاوتی که مجموعه «مرز پر گهر» با دیگر برنامه ها دارد این است که ما این برنامه را بطور اختصاصی برای مخاطبان شبکه یک طراحی نموده ایم. باتوجه به تجربه فعالیت چندین ساله ام در شبکه یک فکر کردم که اگر مثلا درباره مکانی مثل چغازنبیل خیلی وارد تاریخ مطالعات، کارشناسی ها و حفاری های آن مکان شویم، از حوصله مخاطب خارج است و از آنجائیکه شبکه یک شبکه ملی و پرمخاطبی است باید با زبانی صحبت می کردیم تا مخاطب بتواند برنامه را دنبال کند. ما لحن مناسب مخاطب شبکه یک را انتخاب نموده ایم یعنی هم از تاریخ اماکن صحبت می نماییم و هم جغرافیای منطقه و حتی به زیبایی های گردشگری آن منطقه هم می پردازیم. اگر این معرفی، مخاطب را به بازدید از آن مکان تشویق کند خوشحال می شویم. یکی از اهداف ما یادآوری نیاز حفاظت از این اماکن هم بوده است.»
او با اعلان اینکه هر چقدر درباره تاریخ فرهنگ و هنر مستند ساخته شود باز هم کم است، اظهار داشت: من انقدر به این موضوعات تاریخی و فرهنگی هنری علاقه دارم که هر چقدر مستند درباره شان ساخته شود به نظرم کم است. برای همین ترجیح می دهم بین آثار ساخته شده مقایسه ای نداشته باشم. اما در هر صورت هر کاری باید تفاوت هایی داشته باشد.
اخوان صفا در ادامه به برشمردن تفاوت های مستند «مرز پرگهر» با مستند «ایران» پرداخت و اظهار داشت: مثلا مستند «ایران» که مستند فاخر و ارزشمندی است، به خاصیت ها و فرهنگ و تاریخ یک منطقه یا استان می پردازد اما سوژه ما کاملا مشخص است. ما درباره کردستان یا دیواندره کار نکردیم بلکه با نگاهی جزئی، درباره غار کرفتو در این منطقه کار کردیم. اصلی ترین تفاوت ما با دیگر گروه ها این است که ما گروه دیگری هستیم و با نگاه دیگری این کار را کرده ایم. یکی از تفاوت های ما در سوژه یابی است. درباره بعضی از این مناطق تابحال فیلمی در سیما تولید نشده بود و تفاوت دیگر ما کار کردن با ۱۰ کارگردان است و نیز اینکه سعی کردیم لحنمان مناسب مخاطبان شبکه یک باشد. کوشیدیم کاری بسازیم که بعدا بتواند مرجع باشد.
در این بخش می توانید تماشاگر ویدئوی این مستند باشید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: