در پی انتشار تصویر لودرها در دل الوند؛ منابع طبیعی مجوزی برای جاده کشی در کوه الوند صادر نکرده است

آبنما کار: طی روزهای اخیر تصاویری از فعالیت لودرهایی در راه قله الوند انتشار یافته که در حال تخریب کوه هستند. باوجود اینکه گفته می شود این اقدام با مجوز اداره منابع طبیعی درحال انجام است، مدیرکل منابع طبیعی استان همدان می گوید که این اداره هیچگونه مجوزی برای این کار صادر نکرده است و الان در حال بررسی است که این جاده کشی راه شکافی و تخریب مسیر است یا اصلاح آن.

اسفندیار خزایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اداره منابع طبیعی استان همدان درباب جاده کشی در راه کوهستان الوند مجوزی صادر نکرده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که مدیریت قسمتی از شهر همدان برمبنای مصوبه شورای عالی معماری برعهده اداره راه و شهرسازی استان است. بر این اساس، حریمی تعیین شده است که مدیریت داخل حریم با اداره راه و شهرسازی و مدیریت خارج از آن با اداره منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه قسمتی از این جاده کشی در حریم اداره راه و شهرسازی و بخش دیگر آن در حریم منابع طبیعی رخ داده است، اظهار داشت: منابع طبیعی استان همدان هیچگونه مجوزی را برای این جاده کشی صادر نکرده است.

خزایی با اعلان اینکه همکاران من در اداره منابع طبیعی بلافاصله پس از اطلاع از جاده کشی در دشت میشان مسیر قله الوند در محل حضور پیدا کردند، اشاره کرد: هم اکنون این جاده کشی متوقف شده و تصاویری که از محل گرفته شده در حال بررسی است. چونکه ابتدا باید این نکته مشخص شود که این اقدام راه شکافی و تخریب مسیر بوده یا اصلاح یک مسیر.

وی افزود: حالا در حال بررسی این مساله با همکاری اداره راه و شهرسازی هستیم. چنانچه اثبات شود که این جاده کشی راه شکافی و تخریب عرصه است برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا این تخریب به سبب نصب تله کابین در راه کوه است، اظهار داشت: تا زمانیکه بررسی های خودرا تکمیل نکنیم نمی توانیم علت دقیق این اتفاق را اعلام نماییم.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا برمبنای صحبت های فعالان میراث فرهنگی همدان جاده کشی در پیاده راه معروف زیگزاگ که کوهنوردها از میدان میشان به سمت قله می رفتند اتفاق افتاده است. زمزمه ها این بود که مقرر است در این راه جاده کشی شود و نهادهای مختلفی مانند هلال احمر و مسئولان تله کابین گنجنامه نیز پیگیر اجرایی شدن آن بودند، اما هر بار از سمت برخی دستگاه ها مانند شورای شهر یا نهادهای دیگر مخالفت هایی می شد. گفتنی است که قسمتی از کوهستان الوند در لیست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.