شناسایی ۱۱محوطه باستانی در محدوده ساخت سد گوراب

آبنما کار: «در طرح پژوهشی بررسی های باستان شناختی که با هدف شناسایی و معرفی مکان ها و محوطه های باستانی و منظر تاریخی – فرهنگی محدوده ی پیشنهادی برای اجرای پروژه ی ساخت سد گوراب در استان ایلام انجام شد، یازده محوطه باستانی؛ شناسایی، معرفی و مستندنگاری شد.»
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی – سرپرست هیات دیرینه شناسی این محوطه ی تاریخی – با بیان این خبر اظهار داشت: بعد از بررسی دیرینه شناسی و معرفی آثار باستانی، هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اجرای پروژه ی راه اندازی سد بر مکان ها و محوطه های باستانی، شناسایی و نیز منظر تاریخی – فرهنگی محدوده ی پیشنهادی برای ساخت و آبگیری سد است.
وی با بیان این که این بررسی به صورت پیمایشی و همین طور بهره گیری از تصاویر ماهواره ای انجام شد، به بارش های جوی که به صورت فزاینده ای سبب کندی و ایجاد مشکلات در انجام پروژه شد، اشاره نمود و اظهار داشت: با این وجود سوابق دیرینه شناسی مناطق پیرامونی(نزدیکی به محوطه مهم گورستان های هکلان و پرچینه) نیز تاکید بر اهمیت آن دارد. این منطقه به سبب دارابودن منابع زیست محیطی مناسب برای جذب جوامع انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
او اشاره کرد: در نتیجه این مطالعات مجموعاً یازده محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری وگاهنگاری اولیه آنها برمبنای شواهد و یافته های سطح الارضی پیشنهاد شد.
مافی با اعلان اینکه دلیلهای گوناگونی سبب شده تا این ناحیه چنین اهمیتی داشته باشد، از مهمترین این دلیلهای را وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت های کوچک میانکوهی و کوهستان و همین طور قرار گرفتن در راه عبور عشایر و مسافرانی که قصد داشتند از مناطق گرمسیر در دهلران به مناطق سردسیر شمالی تر در نزدیکی کبیرکوه بروند، برشمرد.

منبع: