در گزارش آبنما کار مطرح شد: برگزاری دمنوش شب با شعار جهانی هفته گرافیک

به گزارش آبنما کار مهردخت دارابی درباره برگزاری برنامه های لایو اینستاگرامی دمنوش شب که شامل گفتگوهای کوتاه هنرمندان طراح گرافیک می شد، توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، «هفته گرافیک» هر سال در اردیبهشت ماه و همزمان با روز جهانی دیزاین با برگزاری برنامه های مختلف در خانه هنرمندان ایران برپا می شد اما سال جاری به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ و شرایط قرنطینه، برنامه های این هفته برگزار نشد.
هر ساله شورای جهانی دیزاین (ایکو- دی) در روز جهانی دیزاین، ۲۷ آوریل (امسال مصادف با ۸ اردیبهشت)، جهت همبستگی تمامی طراحان دنیا و تأثیرگذاری بیشتر، موضوعی واحد را به تمام طراحان دنیا اعلام می کند که سال جاری تم جهانی این شورا «حرفه ای باش» است. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با عنایت به حاکم شدن چنین شرایطی، از آغاز هفته گرافیک، مبادرت به برگزاری لایوهای اینستاگرامی با عنوان «دمنوش شب» شامل گفتگوهای کوتاه و صمیمانه اهالی تبلیغات و دیزاین کرد که با استقبال خوبی هم از جانب علاقمندان و طراحان ایرانی و خارجی مواجه گردید.
مهردخت دارابی دبیر و مدیر واحد روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره ایده اولیه طرح «دمنوش شب» به خبرنگار مهر اظهار داشت: ایده اولیه برگزاری لایوهای اینستاگرامی «دمنوش شب»، به علت انتشار کرونا و شرایط قرنطینه بود چونکه احساس کردیم شرایط قرنطینه، نوعی دل مردگی برای همه بوجود آورده است. قرار بود برنامه های گوناگونی با شعار «حرفه ای باش» برای هفته گرافیک داشته باشیم اما همه آنها معلق شدند، خانه هنرمندان ایران تعطیل شد و بنابراین فکر کردیم برای ایجاد نشاط میان علاقمندان حوزه گرافیک و همینطور برای گرامیداشت هفته گرافیک، برنامه ای غیرحضوری ترتیب دهیم که در عین حال تنها به تبریک هفته گرافیک بسنده نشود.
وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری «دمنوش شب» مطرح شدن مباحث حرفه ای در رابطه با گرافیک و دیزاین بود، بیان نمود: هدف ما از برگزاری لایوهای اینستاگرامی با مبحث «حرفه ای باش» این بود که مباحث جدی این حوزه در چارچوب گپ و گفت دوستانه برای مخاطبان علاقمند و هنرمندان طراح مطرح شود، از طرفی نمی خواستیم زیاد به مباحث تخصصی گرافیک بپردازیم که در عین حال برای مخاطب عام هم قابل درک باشند اما به همان اندازه مطالب حرفه ای مطرح شوند.
دارابی درباره انتخاب هنرمندان برای «دمنوش شب» هم اظهار داشت: در ابتدا خیلی دلمان می خواست از حضور همه اساتید بهره بگیریم چون هم جذابیت داشت و هم کلاس درسی برای مخاطبان محسوب می شد اما مشکل ما در این راه، هماهنگی اکانت اینستای بعضی از اساتید بود و چون به علت شرایط قرنطینه، نمی توانستیم به صورت حضوری کاری برایشان انجام دهیم، نتوانستیم در قدم اول از حضور بسیاری بهره بگیریم. ما در انتخاب افراد، تلاش کردیم دو هنرمندی را انتخاب نماییم که موضوعی مشترک برای بحث داشته باشند اما خاستگاه شأن تفاوت داشته باشد. رابطه دوستانه هم برای خوشایند مخاطب برایمان مهم بود. استقبال بسیار خوبی را در این چند شب شاهد بودیم و حتی تا ۲۴ ساعت پس از لایو هم همچنان به بیننده ها اضافه می شد.
وی در ادامه توضیح داد: با هنرمندان بسیاری برای «دمنوش شب» صحبت کردیم که اگر به این چند شب نرسند، می خواهیم این برنامه را پس از اتمام هفته گرافیک هم ادامه دهیم. در این شرایط قرنطینه که مردم نمی توانند از منزل خارج شوند، گپ و گفت دوستانه با مبحث گرافیک جذابیت دارد و اینکه فکر کردیم گفتگوهایی آزاد با مبحث کلی «حرفه ای باش» همسو با شعار هفته گرافیک داشته باشیم، بنابراین قرار شد هرشب دوستان از منظر خودشان و تخصصشان به حرفه ای بودن بپردازند.
دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره حضور هنرمندان خارجی در این لایوها اظهار داشت: مکاتباتی برای حضور هنرمندان خارجی انجام دادیم و اتفاقاً ای دل رودریگز نخستین هنرمند خارجی بود که جمعه شب در این برنامه شرکت کرد. ای دل رودریگز هنرمند آمریکایی کوبایی است که کارهایش در خیلی از نشریات مهم جهان مثل تایم، نیوزویک، اشپیگل و نیویورک تایمز چاپ می شود و نمایشگاه های گوناگونی در سرتاسر امریکا، اروپا و امریکای لاتین برپا کرده است. وی بیشتر از صد جلد کتاب و مجله برای ناشران معتبر دنیا طراحی و همینطور کمپین های تبلیغاتی مهمی برای مشتریانی همچون نسپرسو، ری بن و شانل انجام داده است.
وی تصریح کرد: نکته خیلی جالب اینجاست که خود ای دل رودریگز هم برای نخستین بار بود که در یک لایو اینستاگرامی شرکت می کرد و خوشبختانه صحبت های تخصصی خوبی در این برنامه عنوان شد و ما خیلی کامنت و بازخورد مثبت از حضور او گرفتیم. همینطور چند طراح خارجی دیگر هم برای حضور در «دمنوش شب» ابراز تمایل کرده اند.
دارابی در انتها اظهار داشت: برنامه لایوهای «دمنوش شب» در طول هفته گرافیک برگزار گردید اما با عنایت به استقبال خوب مخاطبان احتمالاً تا ۱۰ شب، این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.