نبض استقبال از کاروان های حج کند شد

به گزارش آبنما کار سرنوشت حج تمع ۹۹ هنوز نامعلوم است؛ عربستان تابحال برنامه ای را در این حوزه اعلام نکرده است و این بلاتکلیفی روند ثبت نام حج ۹۹ را در ایران کند کرده؛ به صورتی که ۳۰ درصد از ظرفیت کاروان ها با گذشت دو ماه از آغاز ثبت نام، هنوز خالی است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، حج تمتع واجب شرعی مسلمانان است، با این وجود انتشار ویروس همه گیر کرونا، عربستان را بر آن داشت تا از مسلمانان بخواهد فعلا برای حج اقدامی انجام ندهند. به نظر می آید با عنایت به ناشناخته بودن این ویروس، سعودی ها ترجیح داده اند درباره حج تمتع که زمان آن در اواسط تابستان خواهد بود، فعلا اظهار نظر و برنامه ای نداشته باشند و شاید مثل عمره در آخرین لحظه بدون اطلاع قبلی به دولت ها، حج را هم تعلیق کنند. این بلاتکلیفی سبب شده برنامه سایر کشورها در ارتباط با زائرین هم تحت تأثیر قرار بگیرد.
در ایران ثبت نام کاروان های حج تمتع از نهم اسفند ماه ۹۸ شروع شد اما حالا سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت اطلاع داده که فقط ۶۷ درصد ظرفیت کاروان ها پر شده است. مقرر است این سازمان از روز چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) اولویت های جدید را برای تکمیل ظرفیت خالی فرا بخواند. این سومین بار است که سازمان حج اولویت جدید برای ثبت نام در کاروان ها اعلام می کند.
سازمان حج و زیارت همینطور سه سناریو برای حج در شرایط کرونا تعریف کرده است که شامل «اجرای حج با رعایت پروتکل های بهداشتی»، «ممنوعیت اعزام افراد پرخطر به حج» و «تعلیق حج» است.
اظهارات اکبر رضایی ـ سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ که گفته است: «معاینات زائرانی که در کاروان های حج ۹۹ ثبت نام کرده اند، از اوایل اردیبشت ماه آغاز خواهد شد»، هم نشان از آن دارد که ایران به علت آنکه عربستان هنوز تصمیم قطعی را نگرفته، همچنان تاکید بر تداوم فرآیند ثبت نام در کاروان های حج دارد.
علیرضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ در جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت هم از پیگیری برای تأمین ارز مورد نیاز حج ۹۹ اطلاع داده و گفته است: هرچند شرایط برگزاری حج کاملا روشن نیست ولی برنامه ریزی ها در حال پیگیری است و امیدواریم که با فروکش کردن کرونا زمینه مناسب برای برگزاری حج فراهم گردد.
حجت الاسلام والسلمین سید عبدالفتاح نواب ـ سرپرست حجاج ایرانی ـ هم خواهان دقت نظر بیشتر در اجرای برنامه های سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای حج آینده شد و تصریح کرد که برنامه های آموزشی زائرین از اول اردیبهشت ماه آغاز شود. او قبلا سفارش کرده بود که این دوره های آموزشی مجازی برگزار گردد.
سهمیه حج ایران برای سال ۹۹، حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است. هزینه این سفر از ۳۲.۵ میلیون تا حدود ۴۱ میلیون تومان متغیر است.
رئیس سازمان حج و زیارت قبلا درباره تکلیف هزینه ثبت نام زائرین در صورت برگزار نشدن حج گفته است: «تحولات اقتصاد جهانی و نرخ برابری ارز و ریال و هرگونه افزایشی در نرخ ها متوجه هزینه های اعزام حجاج ما در سال آینده نخواهد شد. »
رشیدیان این توضیح را اضافه کرده که «فقط درصد اندکی از هزینه های حجاج همانند عوارض، ویزا، هواپیما، سازماندهی و آموزش امکان دارد در سال آتی تغییر کند اما بخش عمده هزینه سفر حج برای زائرین ثبت نامی سال جاری در این صورت ثابت خواهد بود و مشمول افزایش ها نمی گردد.»
وی همینطور تاکید کرده که «تمام زائرین ثبت نامی سال جاری در صورت برگزار نشدن حج ۹۹ در سال بعد، اعزام می شوند و در صورتی سال آینده، ثبت نام جدید انجام می شود که سهمیه کشورمان بیشتر از افراد ثبت نامی باشد، ضمن آنکه هزینه سفر حج ثبت نامی های جدید بر مبنای نرخ ارز همان سال محاسبه و دریافت می شود.»