همفکری مجازی UNWTO و ایران درباره بحران کرونا

آبنما کار: سازمان جهانی جهانگردی که پیش بینی کرده میزان سفرها در سال 2020 متاثر از ویروس کرونا، 20 تا 30 درصد نزولی شود و 290 تا 440 میلیارد دلار به گردشگری زیان برسد، اینک در همفکری مجازی با کشورها همچون ایران، درصدد یافتن راه های التیام بخش است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، «UNWTO» قبل تر خطر نابودی حدود ۷۵ میلیون شغل را آگهی داده و اظهار داشته بود: «گردشگری یکی از بخش های اقتصادیست که بیشترین لطمه را از این ویروس دیده است، با این وجود نخستین و مهمترین اولویت ما همکاری و تعامل برای کاهش دادن تاثیرات این بحران به ویژه روی اشتغال و همین طور استفاده از اقدامات حمایتی چون اشتغال زایی و افزایش رفاه اقتصادیست. »
دبیرکل این سازمان نیز مدتی پیش در نامه ای خطاب به مسؤولان گردشگری کشورها همچون «علی اصغر مونسان» ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ خواست مردم و بهداشت آنها در مسافرت را در اولویت قرار دهند و در کنار کشور یونان، در زمینه ارتقای گردشگری و تحول دیجیتالی اقدام نمایند.
«زوراب پولولیکاشویلی» در این نامه از کشورها خواسته بر مسؤولیت پذیری مردم در هنگام سفر تاکید بیشتری داشته باشند و تاکید کرده است که «آگاهی از زمان تحول اوضاع خصوصاً هنگام مسافرت ضروری می باشد. مسافران باید تازه ترین اطلاعات و اعلامیه های صادرشده توسط متخصصان بهداشت و سفر را بطور مرتب با سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع معتبر بررسی نمایند. مسافران نه فقط برای رفاه خودشان بلکه برای بهزیستی اطرافیان نیز مسؤول هستند. آنها باید از علایم آگاه باشند و تمام اقدامات سفارش شده برای بهداشت شخصی را انجام دهند. مسافران باید با روش های اصلی پیشگیری که هنگام مسافرت و زندگی روزمره کاربرد دارد (توصیه سازمان بهداشت جهانی برای عموم) آشنا باشند و رعایت نمایند. »
سازمان جهانی جهانگردی که پیش بینی کرده بیشترین ضرر اقتصادی به کسب و کارهای خرد در صنعت گردشگری وارد شود، از کشورها انتظار دارد از شرکت های کوچک و متوسط (که حدود ۱۲ درصد از بخش گردشگری را شکل می دهند) حمایت کنند و در عین حال کشورها را به حمایت سیاسی و مالی برای اقدامات بازیابی هدفمند بخش گردشگری، طراحی و انجام اقدامات بازیابی و مشوق ها در هماهنگی با توسعه بین المللی سازمان های اهداکننده و پشتیبانی از گردشگری در طرح ها و اقدامات بازیابی گسترده تر در اقتصادهای متأثر، فراخوانده است.
این نامه زمانی برای رهبران گردشگری کشورها ارسال شد که سازمان جهانی جهانگردی پیش بینی کرده بود این صنعت در بحران کووید ۱۹ تنها سه درصد رشد منفی را تجربه کند، اما با وخیم شدن اوضاع کشورها، آخرین پیش بینی این سازمان نشان میدهد آمارهای سفر و درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۲۰ به هفت سال قبل، عقبگرد داشته باشد.
حالا این سازمان در نشست های دوره ای مجازی با کشورها به دنبال راهکاری منطقی، التیام بخش و پایدارتر برای نجات دسته جمعی کشورها از بحران جهانی گردشگریست.
با این رویکرد، بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری بمنظور بحث درباره ابتکارهای UNWTO برای کاهش تاثیر ویروس کرونا بر گردشگری و ارئه گزارش عملکرد کمیته بحران گردشگری UNWTO روز گذشته با حضور «هری هوانگ»، رئیس این بخش به همراه کارشناس ارشد نوآوری، تحول دیجیتال و سرمایه گذاری سازمان جهانی گردشگری و با مشارکت حدود ۲۰ کشور این منطقه، همچون ایران نشستی را به صورت مجازی برگزار کرد.
در این جلسه برنامه های سازمان جهانی گردشگری برای ارائه و تکمیل چاره ها و سفارش های موثر بمنظور بهبود گردشگری تشریح شد. راهکارهای التیام بخش UNWTO در سه حوزه «افراد شاغل در صنعت گردشگری»، «کسب و کارهای گردشگری (هتل ها، تورگردانان و… )» و «راه حل های نوآورانه برای بازیابی موقعیت مقصدهای گردشگری» مورد تاکید بود.
همچنین نمایندگان ایران که از معاونت گردشگری در این جلسه حضور داشتند به ارائه اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بخش گردشگری پرداختند. اولین گام ایران برای پشتیبانی از کسب و کارهای گردشگری، تصویب یک بسته حمایتی و اختصاص ۳۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بوده است. معاونت گردشگری همین طور گفته است پیگیر جلب حمایت های بیشتر از دولت برای حفظ کسب و کارهای گردشگریست.

منبع: