دستگیری ۶ حفار غیرمجاز در استان مرکزی

آبنما کار: مرکزی 6 حفار غیرمجاز در روستای نظام آباد شهرستان فراهان و یکی از روستاهای خمین، در استان مرکزی دستگیر شدند.
بر طبق اعلام عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، سرهنگ محمد خسروی اظهار داشت: در بررسی گزارش واصله مردمی در خصوص انجام شبانه حفاری غیر مجاز در حریم تپه روستای یاد شده سریعا عوامل این یگان به محل اعزام و موفق به دستگیری چهار حفار غیر مجاز و توقیف آنها شدند.
ایشان سپس اضافه کرد: در این عملیات دو دستگاه خودرو سواری به همراه آلات و ادوات حفاری از قبیل یک دستگاه موتور برق، چکش برقی، دبل، طناب، بیلچه، سیم سیار و لامپ روشنایی کشف و ضبط و افراد دستگیر شده و به عوامل انتظامی و مراجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی تحویل شدند.
فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی اظهار داشت: در شرایط کنونی که بیشتر ادارات و ارگانها به سبب شیوع بیماری کرونا تعطیل هستند نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی مشغول ارائه خدمت به صورت شبانه روزی هستند.
او اظهار داشت: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی با شماره تماس ۳۳۲۵۸۰۴۱_۰۸۶ به صورت ۲۴ساعته آماده دریافت اخبار و اطلاعات درباب حفاری های غیرمجاز، قاچاق اشیای تاریخی، تجاوز به حریم آثار تاریخی و… است.
بر طبق این گزارش، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین نیز از دستگیری دو حفار غیر مجاز با همکاری اعضای انجمن میراث فرهنگی در یکی از روستاهای این شهرستان آگاهی داد.
علی مشهدی اظهار داشت: با همکاری اعضای انجمن میراث فرهنگی در یکی از روستاهای شهرستان خمین و مبادرت به موقع عوامل انتظامی شهرستان دو نفر حفار غیر مجاز در نیمه شب ششم فروردین ماه دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی عرضه شدند.
وی اظهار داشت: محل مورد حفاری در لیست آثار ملی قرار دارد و برمبنای ماده ۵۶۲ کتاب پنجم قانون مجازات های بازدارنده بخش تعزیرات، اقدام مذکور جرم بوده و مشمول شش ماه تا سه سال حبس تعزیری و ضبط، اموال حفاری به نفع دولت می باشد.

منبع: