در نامه یک صنف به ارشاد مطرح شد؛ پیشنهاد تعطیلی کنسرت ها تا آخر سال

به گزارش آبنما کار مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری از بررسی اعضای هیات مدیره این مجموعه صنفی پیرامون تعطیلی کنسرت ها پس از شیوع بیماری کرونا در تهران و سایر شهرهای کشور سخن گفت.

محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی روزهای گذشته جلساتی با حضور اعضای هیات مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری پس از ماجرای تعطیلی کنسرت ها به سبب پیش گیری از شیوع بیماری کرونا اجرا شد. این در حالیست که طی نظرسنجی هایی که در این جلسات صورت گرفت هم اعضای هیات مدیره و هم اغلب اعضای مجمع که به شکلی درگیر برگزاری کنسرت ها در تهران و شهرستان ها هستند موافق بودند که به سبب پیشگیری و حفظ سلامت هم میهنانمان کنسرتی برگزار نشود.
وی افزود: بر همین مبنا اخیراً نامه ای از جانب مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال شده که به منظور پیش گیری از هرگونه اتفاق ناگوار در جهت حفظ سلامتی مخاطبان تمامی کنسرت ها و اجراهای زنده در کشور علاوه بر دو هفته ای که دولت دستور توقف اجرای آنها را داده تا آخر سال هم ادامه پیدا کند. به هر حال این تصمیمی است که همگی روی اجرای آن متفق القول بودند چون که حالا در شرایطی هستیم که برای همه حفظ سلامتی مخاطبان از هر مسئله دیگری مهم تر است. این در حالیست که در مبحث بلیت فروشی کنسرت ها هم بنا بر این است که از جانب سامانه های فروش بلیت با وجود اینکه ضرر مالی هم به سبب تبادلات بانکی متوجه این سامانه ها می شود، پول حاصل از فروش بلیت ها به مخاطبان بازگردانده شود.
این تهیه کننده موسیقی درباره انتشار برخی خبرها در خصوص اینکه برخی از خوانندگان و هنرمندان حاضر به بازگرداندن مبلغ قرارداد مالی خود با تهیه کنندگان نیستند، اظهار داشت: آنچه مبرهن است و در حوزه حقوقی هم مورد توجه قرار گرفته، بر این قاعده استوار است که در اغلب قراردادهای مالی یک بیند «فرس ماژور» وجود دارد که مبحث شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کنسرت ها مانند برخی دیگر از قراردادهای تجاری در مفاد قرارداد تهیه کننده با خواننده لحاظ شده که هر دو طرف را ملزم به رعایت آن می کند. حالا اینکه شنیده شده برخی از خوانندگان حاضر به بازگرداندن بعضی از پول ها به جهت برگزار نشدن کنسرت ها نیستند به موضوعات اخلاقی باز می گردد که امیدوارم واقعیت نداشته باشد. البته در حوزه برنامه گذاری تابحال هم مدیران تالارهای برگزاری کنسرت ها تا آنجا که بنده اطلاع دارم پول های دریافت شده از کنسرت گذارها را بازگردانده اند و خوشبختانه در این عرصه مشکلی وجود ندارد.
مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: من خواهشی که از همه همکارانم در حوزه تهیه کنندگی کنسرت فعال می باشند، این است که تمامی مبادلات کاری خویش را تا زمان مشخص شدن قطعی مبحث ویروس کرونا به حالت تعلیق دربیاورند که انشاالله بعد از عبور از این بحران بتوانند با آرامش بیشتری در مواجهه با هنرمندان به یک تفاهم جدیدی برسند.