در گزارش آبنما کار مطرح شد: نقاشی هایی با رویکرد نئوسقاخانه ای

به گزارش آبنما کار کامبیز حضرت پور می گوید آثاری که در نمایشگاه هنر در گذر زمان و بر مبنای پژوهش در حوزه هنر ایران و تاریخ مُهر و حکاکی در ایران عرضه کرده، با نگاهی امروزی خلق شده است.

کامبیز حضرت پور هنرمند نقاش که آثارش در نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم «هنر در گذر زمان» در گالری شمیده به نمایش درآمده است، درباره نمایشگاه به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایشگاه «هنر در گذر زمان» با رویکرد نئوسقاخانه ای برگزار شده است؛ جریانی تحت عنوان سقاخانه در دهه ۴۰ در ایران تشکیل شد که هنرمندان این جریان از آرایه ها و نقوش کهن ایرانی به اضافه خط نگاره استفاده کردند و به تدریج جنبشی فراگیر شد. این رویکرد در آن زمان شکل گرفت اما الان هم هنرمندانی هستند که نزدیک به آن رویکرد، فعالیت می نمایند.
وی بیان نمود: از سوی گالری شمیده برای برگزاری این نمایشگاه نسل های مختلفی از هنرمندان که در مکتب سقاخانه کار کرده اند، دعوت شدند و من هم در این نمایشگاه سه کارم را به نمایش گذاشتم.
حضرت پور درباره تکنیک آثارش بیان نمود: آثارم بر مبنای پژوهشی است که در حوزه هنر ایران و تاریخ مُهر و حکاکی در ایران داشتم. از مُهر در خلق آثارم استفاده کردم ضمن اینکه از طراحی که توسط رضا عباسی ۵۰۰ سال قبل انجام شده بود و طراحی چند اسب است، بهره گرفتم البته با برخوردی امروزی.
وی اظهار نمود: هنرمندان دیگری که در این نمایشگاه حاضر هستند چه نسل اول نقاشان سقاخانه و چه هنرمندان نسل های بعدی، با همین رویکرد کار کرده اند یعنی استفاده از آرایه ها، نقوش، نقش مایه و خط نگاره در آثارشان مشهود است.
این هنرمند نقاش در انتها به اثری با عنوان «سوختاخت» تلفیقی از سوختن و تاختن اشاره نمود و اظهار داشت: ابعاد این تابلو ۱۳۵ در ۱۳۵ سانتی متر و تکنیکش، ترکیبی است. تکنیک ترکیبی به این معناست که برای کارهایم معمولاً از چند متریال استفاده می کنم.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نمایشگاه «هنر در گذر زمان» تا ۱۱ بهمن ماه در گالری شمیده به نشانی میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی (بهروز سابق)، بن بست یکم، پلاک ۸، طبقه اول، واحد ۱۲ برپاست.
ناصر اویسی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «من بعنوان نقاش معاصر همیشه تلاش داشتم که کارهایم شناسنامه ایرانی داشته باشد. من از بیست سال پیش فکر می کردم که نباید جیره خوار فرهنگ غرب باشم و نمی خواستم همراه با تکنولوژی غرب که وارد ایران می شد فرهنگ غربی هم وارد شود. عقیده دارم که ما می توانیم از تکنولوژی غرب استفاده نماییم اما شخصیت هنری خویش را حفظ نماییم.»