با ثبت ملی بخشی از شرکت ماشین سازی؛ نخستین گام برای توسعه گردشگری صنعتی در اراک برداشته شد

به گزارش آبنما کار ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: ثبت ملی قسمتی از شرکت ماشین سازی اراک و ایجاد موزه صنعت در این شرکت گام نخست توسعه گردشگری صنعتی در اراک است.
علیرضا ایزدی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: برند اصلی اراک، صنعت است، اما تابحال در حوزه میراث صنعتی این شهر اقدام خاصی صورت نگرفته بود، ولی خوشبختانه با همکاری مدیریت شرکت ماشین سازی اراک، باتوجه به وجود فضاهای بسیار باارزش در این شرکت موضوع ثبت ملی قسمتی از این واحد صنعتی عنوان شد.
وی با اشاره به مجموعه آموزشی که در محوطه کارخانه ماشین سازی اراک واقع شده است، اظهار داشت: این ساختمان معماری خوبی دارد و امروز در بازدید از این مجموعه پیشنهاداتی عنوان شد که امیدواریم به سرانجام برسد.
ایزدی اشاره کرد: موضوع ثبت ملی شرکت ماشین سازی بعنوان برند اصلی حوزه صنعت در اراک در اولین همایش سراسری ثبت آثار و بناهای صنعتی و تاریخی کشور در ماهشهر عنوان شد و با ثبت ماشین سازی اراک بعنوان یک مجموعه واجد ارزش در حوزه تاریخ صنعتی نیز موافقت شد.
وی اظهار داشت: طی همکاری با مجموعه مدیریتی ماشین سازی، ساختمان باارزش این کارخانه که در حوزه آموزش فعالیت دارد به ثبت رسید و طبقه همکف آن نیز برای ایجاد موزه صنعت در نظر گرفته شده است، البته باید تغییراتی از نظر ساختار و استراکچر در این فضا داده شود که با تعامل صورت گرفته انجام خواهد گرفت، همین طور امیدواریم با تهیه طرح محتوایی موزه صنعت در شرکت ماشین سازی اراک و تغییر ساختار این کار به خوبی به انجام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: در کنار ساختمان آموزش شرکت، فضایی با قدمت ۵۰ ساله وجود دارد که بعنوان خوابگاه مورد استفاده قرار می گرفته و می توان این فضای خوابگاهی و آموزشی را به صورتی به هم مرتبط کرد که محوطه گردشگری با محوریت آموزشی و حتی پذیرایی و اقامت را ایجاد کرد که خوشبختانه شرکت این مساله را در دستور کار خود دارد و مجموعه میراث فرهنگی استان نیز حمایت لازم را خواهد داشت.
وی بیان کرد: ساختمان آموزشی شرکت ماشین سازی اراک در واقع کپی برداری شده از نقشه یک ساختمان آموزشی به نام باوهاوس در آلمان است و می توان با استفاده از ظرفیت استانداری و ارتباط با سفارت آلمان از این بهانه برای توسعه گردشگری صنعتی بین ایران و آلمان بهره برداری نمود.
وی با تاکید بر اینکه پس از راه اندازی موزه صنعت برای موضوع اسکان و پذیرایی هم اقدام خواهد شد، اضافه کرد: پتانسیل بسیار خوبی در حوزه صنعت دراراک وجود دارد، اما متاسفانه یکی از بزرگترین ضعف های این کلانشهر این است که توریسم صنعتی نداریم و این اقدام می تواند بعنوان یک پایلوت موضوع گردشگری و توریسم صنعتی را در این استان قوت ببخشد.
ایزدی اشاره کرد: گام اول برای تقویت گردشگری صنعتی در اراک با ثبت قسمتی از شرکت ماشین سازی شروع شده است و ایجاد موزه نیز اتفاق بسیاری خوبی خواهد بود. در ادامه کار، ایجاد فضای اقامتی و پذیرایی مدنظر در این شرکت، تکمیل کننده این فرآیند خواهد بود.

منبع: