محسن جلیلی در گزارش آبنما کار: امواج دلتای مغز با موسیقی ایرانی شنیدنی شد

به گزارش آبنما کار یک پژوهشگر و آهنگساز موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود از انتشار آلبوم به رنگ خواب جهت استفاده در حوزه موسیقی درمانی و کاهش استرس اطلاع داد.

محسن جلیلی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تولید یک آلبوم ویژه و متفاوت در حوزه علوم در رابطه با روانپزشکی و روانشناسی توضیح داد: طبق برنامه ریزی هایی که از مدت ها پیش روی آن طراحی و ایده پردازی کرده بودم اخیرا یک آلبوم با نام «به رنگ خواب» در حوزه «موسیقی درمانی» منتشر نموده ام که برای نخستین بار با محوریت سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. این پروژه چندی قبل علاوه بر عرضه در کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در بعضی از مجامع معتبر داخلی و خارجی علوم پزشکی همچون دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز نوآوری و تحقیقات دانشگاه شریف (ICTIC)، انجمن علمی طب سنتی ایران هم مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است.
وی درباره جزئیات ساختاری آلبوم توضیح داد: موسیقی پدیده ای انسانی و تجربه ای حسی است که می تواند تمام بخش های مغز را همزمان فعال کند. ازاین رو استفاده از موسیقی در فرایند درمان بسیار مهم بوده و باعث تقویت عملکرد مغز می شود که این مورد به صورت مستقیم بر توانایی های شناختی، عاطفی و فیزیکی افراد تأثیر می گذارد. در عصری که انسان بیشتر از همیشه احتیاج به ابزارهایی برای مقابله با استرس های متنوع و پیچیده دارد، استفاده از اصوات درمانگر، راهی برای پیوند باردیگر موسیقی به نیازهای بنیادین و غنی تر کردن سبک زندگی است.

این پژوهشگر اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه در جوامع مختلف با آن روبرو می باشیم، مشکل بی خوابی است که بدون شک روی سلامت افراد جامعه تأثیر منفی گذاشته و در طولانی مدت می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری های مختلف را افزایش دهد. نتیجه خواب خوب از نگاه طب ایرانی و طب رایج، سرحالی و نشاط صبحگاهی است؛ اتفاقی که با طول مناسب خواب، شروع خوب و عمق صحیح معنا می یابد. البته داروهای خواب آور می توانند این مشکل را به آسانی حل کنند اما این داروها عوارضی دارند که در صورت استفاده مداوم سلامتی را به خطر می اندازد.
جلیلی با اشاره به اینکه موسیقی منطبق بر امواج «دلتای مغزی» سبب تولید سروتونین بیشتر در مغز شده که شرایط بدن را برای خوابیدن مساعد می کند، اظهار داشت: ضرب آهنگ این موسیقی ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه (ضربان قلب در حالت خواب) و بسامد آن حداکثر ۴ هرتز است. مدت زمان شنیدن این موسیقی برای ایجاد حالت خواب و آرامش، متناسب با عادت بدن هر فرد بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه است. ضمن اینکه بررسی و پژوهش ها نشان داده است بهره گیری از ریشه های کهن فرهنگی، قومی و ملی در «هنر درمانی» و بخصوص «موسیقی درمانی» اثرگذاری دوچندانی در روند بهبود افراد دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب آلبوم «به رنگ خواب» هم منطبق بر اصولی که گفته شد، نتیجه ماه ها تحقیق و بررسی و تلاش پزشکان و هنرمندان در جهت پیوند هنر موسیقی ایران باستان، ایران نوین و موسیقی جهانی برای بومی سازی «موسیقی درمانی» و تولید نخستین آلبوم موسیقی درمانی ویژه آرامش و خواب عمیق با محوریت سازهای ایرانی است.
این آهنگساز با اشاره به دیگر جزئیات آلبوم بیان نمود: در این آلبوم سعی شده است با وفاداری به موسیقی نیاکان مان، ضمن تلفیق علمی و دقیق سازهای ایرانی، کلاسیک و الکترونیک، فضای جدیدی از موسیقی درمانی بر پایه موسیقی ایرانی را به نمایش بگذاریم. بر طبق پدیده entrainment (هماهنگ شدن اندام های بدن با یک ریتم خارجی) وقتی به قطعات این آلبوم گوش می دهیم، کم کم ضربان قلب با ضرب آهنگ هماهنگ می شود. پس در ساخت قطعات آلبوم فاصله بین نت ها به نحوی انتخاب شده است که حس آرامش و خشنودی را در شنونده ایجاد کند، ملودی ها تکرار نمی شوند و این سبب می شود مغز استراحت کند چون که در این حالت مغز انسان درگیر این نیست که موسیقی را پیش بینی نماید و اتفاقا بر همین مبنا است که ما شنیدن این آلبوم را برای کاهش استرس و تجربه آرامش و خوابی عمیق، ممتد و مفید سفارش کرده و امیدواریم با تولید این اثر گامی هرچند کوچک در راه بالا بردن سطح فرهنگ سلامت جامعه برداشته باشیم.

جلیلی در انتها اظهار نمود: آلبوم «به رنگ خواب» در چارچوب ۷ قطعه به نامهای «زمانی برای رویا»، «آبی تر از دریا»، «به دور از هیاهو»، «گذری بر آسمان»، «آرامش و دیگر هیچ»، «ترنم خواب»، «نت های رویایی» تهیه و تولید شده است. این در شرایطی است که بنده بعنوان آهنگساز و تنظیم کننده، دکتر علیرضا یارقلی در سمت ناظر اجرا و مشاوره طرح، صابر جعفری نوازنده پیانو و کیبورد، امین رحیمی نوازنده دودوک، رشاد شال پوش میدان ساز، سیاوش عبدی نوازنده ادوات پرکاشن، وحید مسعودی نوازنده تنبور و ابریشم، علیرضا مصدقی نوازنده سه تار و رباب، سیاوش ولی پور نوازنده کمانچه التو، رضا ولد خانی خوشنویس، پوریا برنجیان گرافیست گروه اجرایی را می سازند. ضمن اینکه ضبط و مسترینگ اثر هم در استودیو هلال انجام گرفته است.