گالری گردی در پایتخت؛ در ستایش بالزاک به شیرین می آید

آبنما کار: نمایشگاه های در ستایش بالزاک و هیچکاک، پیکاسو و بقیه ماجرا از جمعه 20 دی در گالری های شیرین و سیحون افتتاح می شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، در سومین جمعه زمستانی بعد از پشت سر گذاشتن هفته ای پر از اتفاق و درد، گالری های پایتخت برنامه های خودرا از سر خواهند گرفت. برنامه افتتاحیه بیشتر گالری ها همان برنامه هفته گذشته آنهاست که به علت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی تعطیل شد. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری که جمعه ۲۰ دی ماه گشایش می یابند، بر می شمریم.
گالری شیرین
نمایشگاه انفرادی نقاشی کوروش انگالی با عنوان «در ستایش بالزاک» جمعه ۲۰ دی در گالری شیرین به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ی سیزدهم، پلاک ۵ گشایش می یابد.
همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه، از ترجمه فارسی کتاب «شاهکار ناشناخته» اثر بالزاک با عنوان «در ستایش بالزاک» رونمایی خواهد شد.
در گالری شیرین ۲ نیز نمایشگاه انفرادی حجم رکسانا فاضلی با عنوان «مسمور» شروع به کار می کند.
گالری هما
«هفت پرده سرگردانی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های نجوا عرفانی است که از جمعه ۲۰ دی در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک گشایش می یابد.
گالری سیحون
نمایشگاه انفرادی نقاشی های محمدجعفر پاکروان با عنوان «هیچکاک، پیکاسو و بقیه ماجرا» از جمعه این هفته در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ افتتاح می شود.
در استیتمنت نمایشگاه به قلم سعید نودهی آمده است: «بازیگوشی، طنز، مبالغه، تخریب، کودکانگی، پویایی و واژه هایی از این دست، در برخورد اول مخاطب با آثار پاکروان رخ می نماید. چیزی که گویی خود هنرمند هم در خلق آثارش مادام با آنها روبرو بوده است. همیشه اندیشه های پاکروان را با خلق آثاری دیده ایم که نتیجه برخورد هنرمند با ناخودآگاه خود است
ناخودآگاهی که با شیطنت دستان او به تصویری ختم می شود که همزمان لایه های رفتاری اجتماع را نیز در خود جای داده است یا شاید ورود به «خلسه ای لحظه ای» برای رسیدن به نمادها و نشانه های تصویری شخصی. در مجموعه پیش رو، اندیشه نقاش قدمی فراتر نهاده و خودرا در مواجهه با شخصیت هایی قرار می دهد که جایگاهشان کمی ویژه تر، حساس تر و تاثیرگذارتر است؛ چهره هایی که در برگه های تاریخ نگاری شخصی همه ما، حضوری -کاریزماتیک- دارند.
در این برخورد رو در رو، پاکروان به کنکاشی موشکافانه تر نسبت به آثار قبلی خود پرداخته است، برخوردی که از یکسو خصوصیات سوژه ها را در خود دارد و از طرف دیگر برداشت هنرمند از آنها را به تصویر می کشد، دوسویی که یا در تجانس با هم می نشینند و یا در تقابل باهم قرار می گیرند و نتیجه ای که حاصل می شود فضایی از ادغام تصاویر واقع گرایانه در کنار تفکراتی است که جنبه تصویری خیالی و سورئال دارند.
او در این پروسه محتوایی را ارائه می دهد که به شکلی از واقع گرایی مفهومی ختم می شود، راهکاری که در مجموعه قبلی آثار او نیز، با کاراکترهایی خصوصی تر دیده شده بود. در این مجموعه از آثار او، محتوا رکن اصلی در پردازش ساختار اثر را به عهده دارد. در اینجا کیفیت های بصری در خدمت محتوا قرار می گیرند و در نتیجه فرم و رنگ هایش به صورتی از بیانگرایی می اندیشند، چیزی که در تاریخ هنر در آثار بزرگانی چون: گوگن، ماتیس، شاگال و…… نیز دیده ایم. تصویری شخصی در نتیجه برداشتی شخصی، برای رسیدن به مفهومی شخصی.»
گالری اعتماد
نمایشگاه انفرادی طراحی محسن احمدوند با عنوان «شیر و پسته» از جمعه ۲۰ دی ماه در گالری اعتماد ۱ افتتاح می شود.
همچنین، نمایشگاه انفرادی نقاشی های هومن درخشنده با عنوان «گفتمان» در همین روز در گالری اعتماد ۲ شروع به کار می کند. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «گفتمان رابطه میان انسان و محیط یک رابطه دو طرفه است که دارای گفتمان و تضاد است، یعنی انسان و محیط بر هم تأثیر می گذارند. در چنین تأثیر متقابلی، فرد محیط را دگرگون می کند و هم زمان، رفتار و تجارب وی به وسیله محیط دگرگون می شود. برای هر انسانی منظر شهری جنبه عینی و ذهنی دارد بطوریکه این محیط را در جستجوهای شناختی و احساسی خود درک می کند، این دریافت که بر رفتار انسان ها تأثیر می گذارد می تواند در نهایت منجر به احساس رضایت و یا عدم رضایت از محیط گردد و یا در کل هدف از حضور انسان در محیط شهری را تغییر دهد. آنها می توانند افراد را جذب و یا دفع کنند و یا حتی آنها را ترغیب به عملی مناسب و یا نامناسب کنند.»
گالری اعتماد در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع است.
گالری شکوه
نمایشگاه آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند عرصه نقاشی خط از ۲۰ تا ۲۵ دی ماه در گالری شکوه به آدرس فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ انجام می شود. احمد میرزا در این نمایشگاه که با نشست نقد و بررسی آثارش همراه خواهد بود، ضمن نمایش جدیدترین کارهایش، برای نخستین بار از ایده «خط فرش» رونمایی خواهدنمود.
گالری اُ
نمایشگاه گروهی نقاشی، حجم، چیدمان با عنوان «گفتگوی تصویری» به کیوریتوری فریدون آو از جمعه ۲۰ دی ماه در گالری اُ به آدرس خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول گشایش می یابد.
در این نمایشگاه، آثاری از نجمه پاشایی، سهند حسامیان، علی رضوی، اشکان صانعی، هما عبداللهی، سروناز فارسیان و مهسا کریمی زاده به نمایش در می آید.
گالری بوم
نمایشگاه آثار نقاشی خط و نستعلیق های سیدمحمد احصایی عصر جمعه ۲۰ دی ماه در گالری بوم شروع به کار می کند. از سیدمحمد احصایی قریب به پنجاه اثر در گالری بوم به نمایش در می آید که قسمتی از دستاوردهای هنری سترگ او را انعکاس می دهد.
این نمایشگاه، دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است و به روال همیشگی گالری، تمامی آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالری و با هدف پشتیبانی از هنر ایران ارائه می شود و جنبه فروش ندارد. البته چهار اثر از نمایشگاه سیدمحمد احصایی به گنجینه شخصی هنرمند متعلق می باشد. نمایشگاه عصر جمعه ۲۰ دی ماه افتتاح می شود و تا ۱۶ اسفند ماه (غیر از شنبه ها و یکشنبه ها) در گالری بوم در خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ دایر است.
گالری محسن
نمایشگاه گروهی «مروری بر ده سال نمایش های گالری محسن از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸» از جمعه ۲۰ دی ماه در گالری محسن به آدرس ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ شروع به کار می کند.
گالری ایوان
نمایشگاه انفرادی نقاشی الدوز رباطیان با عنوان «ناگهانی» از جمعه همین هفته در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن بست حمید، شماره ۱ به مدت ۲ هفته برقرار است.
گالری کاما
نمایشگاه آثار نقاشی فهیمه بقایی با عنوان «نیمه گمشده» از روز جمعه ۲۰ دی ماه در گالری کاما واقع در خیابان پاسدران، گلستان دهم، پلاک ۴۴ طبقه دوم برپا می شود.
خانه هنرمندان ایران
نمایشگاه گزیده ای از آثار محمدابراهیم جعفری با عنوان «سفر با ماه» به انتخاب مریم محمدی و سارا جعفری از ۲۰ دی تا ۱ بهمن ۱۳۹۸ در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می گردد.
همچنین پنج شنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۱۸: ۳۰ کتاب گزیده آثار این هنرمند که به صورت دوزبانه توسط نشر نظر انتشار یافته است در خانه هنرمندان ایران رونمایی می شود.
گالری یاسمین
نمایشگاه انفرادی نقاشی زهره ملایی نظام آبادی با عنوان «منطقه ویژه» که شامل ۱۳ اثر از نقاشی های رنگ و روغن این هنرمند است، از روز جمعه ۲۰ دی ماه در گالری یاسمین برگزار می گردد.
در متن استیتمنت این هنرمند آمده است: «کارهای من با هدف به تصویر کشیدن بخش کوچکی از گستره وسیع صنعت در منطقه ویژه از قافله تکنولوژی و پشتیبانی از محیط زیست جامانده است تا بلکه بتوانم دفاعی از محیط زیستی انجام دهم که در میان هزاران تن آهن و فلز و اسیر شده است.»

منبع: