گالری گردی در پایتخت؛ والی میزبان چاویک می شود

آبنما کار: در آخرین جمعه پاییزی و همزمان با شب یلدا گالری والی میزبان نمایشگاه چاویک می شود و نمایشگاه روزگار محجوب 90 سال نقاشی حسین محجوبی را روایت می کند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، در آخرین جمعه پاییزی سال ۹۸ و همزمان با شب یلدا، گالری های پایتخت همچون جمعه های پیش، برنامه های افتتاحیه نمایشگاه های هنری خودرا برگزار خواهند کرد. در این روز همچنین، نمایشگاه آثار ششمین دوسالانه گرافیک «سرو نقره ای» که به مدت یک هفته در خانه هنرمندان ایران برپا بود، با معرفی برگزیدگان به کار خود اختتام می دهد و برخی دیگر از نمایشگاه های هنری که هفته های گذشته گشایش یافته بودند، کار خودرا ادامه می دهند. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۲۹ آذرماه را برمی شمریم.
گالری کاما
نمایشگاه انفرادی نقاشی های سهیلا پولادزاده با عنوان «مایم» از جمعه ۲۹ آذر در گالری کاما به آدرس خیابان پاسداران، گلستان دهم، پلاک ۴۴ طبقه دوم برپا می شود.
در این نمایشگاه یازده اثر نقاشی از این هنرمند که با تکنیک ترکیب مواد خلق شده اند به نمایش درمی آید. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «در آغاز نه کلامی بود، نه صدایی، نه حرکتی. تنها تصویر بود و نما. سحر نقاشی با بیان مایم ماسکی بر چهره، جهان را دراماتیک می کند. کلام الکن و سخن ابتر است. سکوت در تصویر به هزاران زبان در سخن است. زندگی بازی در بازی ست، صدای زندگی صورت است. صورت، نخستین معنای هستی که در مایم تجلی می کند، مایم این صورت شوخ وشنگ با بازی هایش، ما را از برون به درون می برد و سکوتش طعم خوش لبخند بر لب می نشاند. مایم بازیگوش تو را چنان بر جهان شاهد می کند که گویی روئین تنی.»
گالری والی
نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «چاویک» به کیوریتوری الهه مقدمی از جمعه ۲۹ آذرماه در گالری والی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ افتتاح می شود.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «از خاصیت های هنر در عرصه معاصر تنیدگی مدیوم های متفاوت برای بروز خلاق آن چیزی است که خاصیت انسان معاصر است. در این نمایشگاه مدیوم چاپ دستی به هر یک از ما کمک می نماید که بیشتر به خود منشوری مان نزدیک شویم و دنیای چند وجهی پیرامونمان را با اختلاط مدیوم های متفاوت در آثارمان دیدنی نماییم. هر یک از آثار به مثابه یک خودنگاره، چندوجهی بودنمان را تأیید می کند بااینکه عنوان نمایشگاهمان “چاو _ (یک) ” است.»
گالری هما
نمایشگاه گروهی «تکه ها» به کیوریتوری کسری گلرنگ در آخرین جمعه آذرماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک افتتاح می شود و تا ۱۰ دی ادامه خواهد داشت.
گالری آرت سنتر
نمایشگاه انفرادی نقاشی های مهرناز توکلی از ۲۹ آذر در گالری آرت سنتر باغ واقع در بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برپا می شود.
مهرناز توکلی متولد خراسان است اما کارهایش بیشتر یادآور نوستالژی طهران قدیم به نظر می آید. هنرش سرآغازی خودآموخته و خویش انگیخته داشت. این هنرمند در نگاهی تازه و هنری متفاوت چهره ها و نمادهای قاجاری را با موضوعات روز بر روی پارچه‌ی جین با تکنیکی متفاوت درهم می آمیزد. به ترتیبی که هنرش نمایشی مدلول دار از چالش های جامعه‌ی دنیای قدیم به نوین ایران و آمیختنِ ظریفِ سنت و مدرنیته است. خلاقیتش را می توان در نوع و جنس ابزاری که برگزیده دریافت و نبوغِ ایده هایش را در طنزی که برای بیان موضوعات حل ناشده‌ی اجتماعی سرزمینش به بیان نشسته است.
گالری شکوه
«ایران من سلام» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی خط عنایت الله نظری نوری است که از جمعه ۲۹ آذرماه در گالری شکوه به آدرس فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ شروع به کار می کند.
گالری ایده
نمایشگاه انفرادی تصاویر فائزه قجاوند با عنوان «سکوت» آدینه پایانی پاییز ۹۸ در گالری ایده به آدرس میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ افتتاح می شود. در متن استیتمنت این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است:
«سکوت، ۱۳۹۳-۱۳۹۷
بر روی زمین چیزی نرم تر و انعطاف پذیرتر از آب نیست؛ ریشه ای که در هستی دوانده شده و می تواند در هرکجا شکل متفاوتی به خود بگیرد. تنوع شکل آب و تجربه دیدن تصویر آن، به پرورش خیال انسان کمک کرده و او را به عمق خویشتن ترغیب می کند. در اینجا برای بیان این مفهوم از عکاسی منظره بهره گرفته شده که هدف از آن، ایجاد گفتمانی متمایز در بازنمایی فضاست. این مجموعه برآن است تا شوق بازگشت و دیدن باردیگر طبیعت را در بیننده به وجود آورد.»
گالری مهرسان
نمایشگاه نقاشی «روزگار محجوب» مروری بر آثار و نکوداشت استاد حسین محجوبی نقاش پیشکسوت از جمعه ۲۹ آذر در گالری تازه تأسیس مهرسان واقع در پردیس فرهنگی هنری مهرسان در ابتدای خیابان کارگرشمالی برگزار می گردد.
همچنین، جشن امضای کتاب و برگزاری کارگاه عملی از بخش های این رویداد هنری است که از آخرین جمعه آذر ماه در نگارخانه مهرسان شروع می شود.

منبع: