نگاهی به مهمترین اتفاقات دنیای هنر در سال ۲۰۱۹

به گزارش آبنما کار سال نو میلادی نزدیک است و این مناسبت بهانه ای شده تا یکی از نشریات تخصصی حوزه فرهنگ و هنر با انتشار گزارشی درباره بزرگترین و مهم ترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر سال ۲۰۱۹، مروری بر این اتفاقات داشته باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مجله تخصصی فرهنگ و هنر «آرت نیوزپیپر» در گزارشی به اتفاقات مهم حوزه فرهنگ و هنر سال ۲۰۱۹ پرداخته که در ادامه به بخشی از آن اشاره می نماییم.

«لئوناردو داوینچی» همچون هنرمندانی است که در سال ۲۰۱۹ بارها تیتر خبرهای رسانه های بزرگ جهان شد. برگزاری نمایشگاه بزرگ موزه لوور در پانصدمین سالروز درگذشت این هنرمند چیره دست ایتالیایی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. مساله حاضر شدن تابلو نقاشی ۴۵۰ میلیون دلاری «سالواتور موندی» در نمایشگاه لوور همچون مباحث پررنگ عرصه هنر بود که در نهایت به غایب بودن این اثر هنری در این نمایشگاه بزرگ ختم شد. هویت مالک «سالواتور موندی» و مکان نگهداری آن علیرغم انتشار گزارش های فراوان هنوز هم نامشخص باقی مانده است؛ با اینکه شایعاتی در خصوص خریداری شدن این تابلو نقاشی توسط «بن سلمان» ولیعهد عربستان عنوان شد.

هویت و عملکرد حامیان مالی موزه ها و موسسه های هنری بزرگ بریتانیا و ایالات متحده هم همچون مباحث مطرح شده سال ۲۰۱۹ بود؛ برای مثال اوایل سال جاری گالری ملی پرتره لندن، کمک یک میلیون پوندی را از خانواده «سَکلِر» نپذیرفت. خانواده «سکلر» مالک کارخانه داروسازی «پاردو فارما» است که به فریب پزشکان و بیماران در مورد خطرات ناشی از خیلی از محصولات اعتیادآور خود، همچون «اُکسی کدون» متهم شده است. در همین بین سازمان «گالری های ملی اسکاتلند» که مدیریت سه گالری در این کشور را بر عهده دارد در جهت پشتیبانی از جنبش های تغییرات اقلیمی از آخر همکاری هایش با شرکت نفت و گاز بریتانیایی معروف به « بی پی» اطلاع داده است. این اقدام گالری های ملی اسکاتلند، فشار برای تغییر اسپانسر را برای موزه بریتانیا و گالری ملی پرتره لندن هم بیشتر کرد.

آتش سوزی مهیب پانزدهم آوریل کلیسای نوتردام بی شک از مهم ترین رویدادهای سال ۲۰۱۹ به حساب می آید. این حادثه می تواند یادآور صدمه پذیری بناهای تاریخی به خصوص در زمان مرمت باشد. حالا این آتش سوزی سبب شده این اثر تاریخی به بهترین شکل ممکن بازسازی شود. بعد از آتش سوزی موزه ملی برزیل در سپتامبر سال ۲۰۱۸، برزیل هم ساخت مجموعه جدیدی را شروع کرده است.

با اینکه مرمت ساختمان ها و آثار تاریخی برای مدت ها از مباحث داغ رسانه ها بوده اما از برجسته ترین رویدادهای فرهنگی امسال می توان به توجه نشان دادن موزه های اروپایی نسبت به هویت مجموعه آثارشان و استرداد آثار تاریخی دوره استعمار آفریقا اشاره نمود. این مبحث با شروع تحقیقات «فلوین سار» اقتصاددان اهل سنگال و «بندیکت ساووی» متخصص فرانسوی تاریخ هنر، درباره آثار تاریخی دوره استعمار آفریقا شروع شد. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بعد از آنکه بازگرداندن آثار تاریخی به کشورهای صاحب اثر را از اولویت های خود اعلام کرد، «سار» و «ساووی» را برای نوشتن گزارشی درباره آثار تاریخی دوره استعمار مامور کرد. با وجود اینکه قدم های مثبت بسیاری تابحال در ارتباط با این مورد برداشته شده است اما، بیشتر حرف ها هنوز به مرحله عمل نرسیده اند.
فروخته شدن مجسمه «خرگوش فولادی» اثر «جف کونز» به قیمت ۹۱ میلیون دلار در حراجی ساتبیز را شاید بتوان از دیگر رخدادهای مهم عرصه هنر در سال ۲۰۱۹ محسوب کرد. بدین سان «جف کونز» موفق شد رکورد گرانترین هنرمند زنده دنیا را که پیش از این به «دیوید هاکنی» برای تابلو نقاشی «دو مرد» تعلق داشت را به خود اختصاص دهد.
مجسمه «خرگوش فولادی»