ریزش چینی ها در ایران متوقف گردید

آبنما کار: ریزش گردشگران چینی در ایران متوقف شده و سفر اتباع این کشور پس از گذشت سه ماه از لغو روادید ایران، روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
ولی تیموری در گفت و گو با ایسنا با بیان این که رصد ماهانه نشان میدهد نمودار سفر چینی ها به ایران بعد از ابلاغ رسمی لغو روادید تغییرات مثبتی را تجربه می کند، اضافه کرد: در ماه های مرداد، شهریور و مهر یعنی بعد از لغو روادید، حدود ۱۴ هزار نفر چینی به ایران سفر کردند. این جمعیت در مدت زمان مشابه سال قبل بالغ بر ۱۳ هزار نفر بود.
وی افزود: سفر چینی ها به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و تنش هایی در خلیج فارس، روندی ریزشی پیدا کرده و وضعیت آن مشابه اروپا شده بود اما حالا اوضاع تغییر کرده و نمودار رشد گردشگران چینی روند صعودی پیدا کرده، بطوریکه در مهرماه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۷ سفر چینی ها به ایران حدود ۱۲ درصد بیشتر شده و کاهش آمارها از شروع سال تا کنون نیز درحال جبران است. سفیر چین نیز در ملاقاتی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان کرد که سفر چینی ها به ایران افزایش یافته است.
معاون گردشگری که قبل تر درباره نبود اعتبار برای تبلیغات و اطلاع رسانی در بازار چین گلایه کرده بود، اظهار داشت: در واقع ما پس از لغو روادید اقدام خاصی نتوانستیم انجام دهیم اما بازتاب همان یک خبر در چین بسیار چشم گیر بود. البته اقداماتی برای تولید محتوا به زبان چینی و بار گذاری آن در سایت گردشگری وابسته به وزارتخانه انجام شد و از استان هایی که در راه سفر چینی ها قرار دارند نیز در خواست شد از این محتوای چینی در مراکز گردشگری استفاده کنند.
تیموری افزود: با عنایت به فضای دولتی گردشگری چین دنبال این بودیم که موقعیتی را برای تبلیغ و اطلاع رسانی گردشگری ایران بدست آوریم، بدین سبب در سه نمایشگاه گردشگری این کشور شرکت کردیم و برنامه ریزی شده است از ششم تا نهم آذرماه هیاتی به ریاست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چین سفر کند. البته سفر وزیر بیشتر به بهانه شرکت در اجلاس تمدن های قدیمی است که به دعوت چین انجام می شود و در جریان آن هم دیدارهایی با مقامات سایر کشورها صورت خواهد گرفت اما به همین بهانه بخش خصوصی همراه خواهد شد تا مذاکراتی را با بخش خصوصی چین داشته باشد.
معاون گردشگری اظهار نمود: تا کنون ۱۰۰ آژانس ایرانی برای سفر چین اعلام آمادگی کرده اند که ما امیدواریم با عنایت به این حجم تقاضا ارتباط خوبی بین فعالان بخش خصوصی و گردشگری دو کشور برقرار شود.
ایران از سال ۲۰۱۱ بعد از امضای توافق نامه ای بین دو کشور، به لیست مقاصد امن سفر چینی ها افزوده شد، اما در جذب چینی ها چندان دستاوردی نداشت تا این که در تیرماه سال ۱۳۹۸ هیات دولت با «لغو یک طرفه» ویزای ایران برای اتباع چین موافقت نمود. چین با عنایت به تعداد جمعیت گردشگران اش و مخارج آنها در مسافرت، همواره کشور جذابی برای سرمایه گذاری بوده است. برای همین کشورهای زیادی درحال آسان کردن شرایط سفر آنها هستند؛ همچون آمریکا، انگلیس، کانادا و سنگاپور. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان نیز بعد از لغو روادید از هدف گذاری ایران برای جذب یک میلیون توریست چینی تا چهار پنج سال آینده آگاهی داد. هرچند با اعزام هیات ایران به چین در آذرماه، روی جذب دو میلیون چینی در همین بازه زمانی هدفگذاری شده است. بعضی از فعالان گردشگری نیز بر این عقیده اند با عنایت به استقبالی که چینی ها از لغو روادید داشته اند ایران ظرفیت جذب شش میلیون توریست از این کشور را نیز دارد.
وزارت فرهنگ و گردشگری چین برآورد کرده تا آخر سال ۲۰۱۹ میلادی شمار توریستهایی که به خارج از این کشور سفر می کنند به ۱۶۶ میلیون نفر برسد.
پیش بینی شده چینی هایی که به انتخاب مقاصد نزدیک عادت داشتند، با کمی سنت شکنی، کشورهای دورتر را برای سفر انتخاب کنند. وضعیت سفر چینی ها در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹ این احتمال را می دهد که کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، هند، آلمان، مالزی، انگلیس، استرالیا، تایلند و سنگاپور پرطرفردارترین مقصد برای سفر چینی ها امسال باشند.
چین که بر طبق داده های بانک مرکزی به دومین اقتصاد پرقدرت دنیا تبدیل گشته، پیش بینی کرده است با تدوام این رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفرها تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸ میلیون نفر برسد. همین طور تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون “یوان” هزینه کنند.

منبع: