بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند

آبنما کار: معاون صنایع دستی استان بوشهر اظهار نمود که حدود 90 درصد از صنایع دستی این استان توسط بانوان تولید می شود که 75 درصد از این آمار را بانوان روستایی تشکیل می دهد.
لیلا رحیمی، معاون صنایع دستی استان بوشهر درباره وضعیت هنرهای فراموش شده این استان و برنامه هایی که برای احیای این هنرها در دستور کار قرار گرفته است به ایسنا اظهار داشت: یکی از رشته های منسوخ شده عبابافی بود که چند سال پیش عنوان شد که احیا شده است. در این طرح بازسازی کارگاه ها، بهسازی کارگاه ها را در روستای بحیری در دستور کار قرار دادیم.
او افزود: عبابافی رشته ای است که نخ ریسی آن توسط بانوان انجام می شود و از دو سال قبل کار بافت پارچه نیز که سابقا توسط آقایان انجام می شد، توسط بانوان انجام می شود. الان ۳۰ بانو در این رشته فعال می باشند و ۱۰ نفر نیز آموزش دیده اند که با آماده سازی کارگاه ها وارد بازار کار می شوند.
معاون صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به اینکه «صنعت گران استان بوشهر از هنر عبابافی استقبال کردند»، تصریح کرد: استقبال از این رشته سبب شده که در تیرماه ۹۸، روستای بحیری در شورای راهبردی بعنوان روستای ملی عبابافی ارائه شد. این اتفاق برای نخستین بار در استان بوشهر رقم خورد.
رحیمی حصیربافی را از دیگر رشته های سنتی استان بوشهر برشمرد و با اشاره به اینکه این رشته در سال های اخیر با تحولاتی همراه بوده و به سمت تولید صنایع کاربردی پیش رفته است، اضافه کرد: ما سعی کردیم که صنایع دستی را با عنایت به نیاز روز و زیست بوم منطقه طراحی نماییم که خوشبختانه این امر با استقبال خوبی نه فقط در استان بوشهر، بلکه در سایر شهرها نیز مواجه گردید. رشته حصیر بافی همچون هنرهایی است که به شکل کاربردی تولید به به فروش می رسد. جالب است که امسال از میان ۱۷ نشان ملی استان، چهار نشان به رشته حصیربافی تعلق گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که آموزش تولید هنرهای صنایع دستی شامل مناطق محروم استان هم می شود، اظهار نمود که متناسب با زیست بوم هر منطقه، در تمام شهرستان ها آموزش ها داده می شود. بعنوان مثال در شهرستان هایی که در نوار ساحلی هستند، حصیربافی آموزش داده نمی گردد و تمرکز بر رشته های سنتی دریایی است.
معاون صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به اینکه «توانایی تولید صنایع دستی استان بوشهر در روستاها است»، اشاره کرد: صنایع دستی استان اغلب در روستاها تولید می شود و ما فقط به آنها خط مشی می دهیم و آنها را به وسیله شرکت در نمایشگاه ها به بازار فروش وصل می نماییم.
رحیمی همین طور درباره آمار مشخص تعداد هنرمندان و صنعت گران استان بوشهر، اظهار نمود: در حاتل حاضر آمار می گوید که حدود ۱۲ هزار نفر بعنوان صنعت گر در استان مشغول به کار هستند، اما اگر غربال گری صورت گیرد، در واقع هزار نفر هنرمند در استان بوشهر فعال و منبع درآمدی برای خانواده هستند. جالب است بدانید که بانوان این اشتغال را انجام می دهند و حدود ۹۰ درصد از صنایع دستی بوشهر، توسط بانوان تولید می شود که ۷۵ درصد از این آمار را بانوان روستایی می سازند.

منبع: