برگزاری کارگاه آموزشی و اجرای آیین سنتی عزاداری بوشهری در لهستان

به گزارش آبنما کار به دعوت مرکز شرق شناسی و ایران شناسی در دانشگاه ورشو کارگاه آموزشی با مبحث آیین های سنتی و عزاداری بوشهری و اجرای عزاداری بوشهری در مرکز فرهنگی هنری پراگا توسط گروه فرهنگی و هنری هومهر برگزار گردید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، کارگاه آموزشی آیین های سنتی عزاداری بوشهر با حضور رئیس و دانشجویان رشته ایران شناسی دانشگاه ملی ورشو و اعضای گروه فرهنگی هنری هومهر با استقبال دانشجویان مواجه گردید.
در این کارگاه مهدی جلالی، مدیر گروه فرهنگی هنری هومهر مبحث تعزیه و سابقه آن در بوشهر و سازهای مورد استفاده در آیین سنتی عزاداری بوشهر و همینطور اهداف و رویکردهای فرهنگی هنری گروه هومهر را در مسافرت به لهستان بیان کرد.
در ادامه کریم آبادی کارشناس هنرهای نمایشی و از اعضای گروه فرهنگی هنری هومهر خصوصیت ها و روش های آیین موسیقی تعزیت حسینی در بوشهر را شرح داد.
پس از آخر توضیحات هنرمندان بوشهری اعضای گروه فرهنگی هنری هومهر به سوالات دانشجویان و رئیس مرکز شرق شناسی دانشگاه ورشو پاسخ دادند و رئیس مرکز شرق شناسی و ایران شناسی دانشگاه ملی ورشو هدایایی به رسم یادبود به مدیر گروه هومهر اهدا کرد.

اجرای نمایش عشق اعلی و عزاداری بوشهری در مرکز فرهنگی پراگا ورشو
گروه فرهنگی هنری هومهر در چهارمین روز از اجراهای خود در شهر ورشو لهستان در مرکز فرهنگی هنری پراگا به اجرای برنامه پرداخت.
در ادامه ویژه برنامه های طرح تجلی حقیقت گروه فرهنگی هنری هومهر در مرکز فرهنگی هنری پراگا از مراکز مهم و شناخته شده شهر ورشو به اجرای نمایش و آیین سنتی عزاداری بوشهر پرداخت.
در این برنامه که با حضور میهمانان لهستانی و سایر کشورها برگزار گردید ابتدا نمایش “عشق اعلی” به کارگردانی مهدی جلالی و با بازی احمدرضا قربانی در نقش راهب و مهدی ضیغمی نژاد در نقش خود خولی روی صحنه رفت.
در ادامه آیین سنج و دمام زنی بوشهری توسط هنرمندان بوشهری اجرا شد و آخر بخش این مراسم هم اجرای آیین موسیقی تعزیت حسینی همراه با نوحه های معروف بوشهر بود که مورد توجه ویژه تماشاگران قرار گرفت.

در آخر این مراسم تماشاگران لهستانی از اجرای گروه فرهنگی هنری هومر ابراز رضایت کرده و برای دقایقی به صورت ایستاده هنرمندان بوشهری را تشویق کردند، همینطور در حاشیه این مراسم از تماشاگران لهستانی با «رنگینگ» از غذاهای محلی و سنتی بوشهر که توسط هنرمندان بوشهری تهیه شده بود پذیرایی شد.

گروه فرهنگی هنری هومهر فردا و در آخرین روز اجرای ویژه برنامه طرح تجلی حقیقت در موزه آسیا و پاسیفیک شهر ورشو لهستان به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

منبع: