رییس سازمان حج خبر داد: آخرین آمار فوتی های اربعین، توزیع ۱۴ میلیون وعده غذا در کربلا

به گزارش آبنما کار رئیس سازمان حج و زیارت با علام آمار تازه ای از تعداد زائرین فوت شده در جریان مراسم پیاده روی اربعین، اظهار داشت: با افزایش جمعیت زائرین، خودرو های عراقی قیمت های حمل و نقل را چند برابر کرده اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان با بیان این که تا کنون ۶۵ زائر به علل مختلف جان باختند، اضافه کرد: از این تعداد ۲۹ نفر در اثر حوادث مختلف همچون سوانح رانندگی و ۳۶ نفر به علت ایست قلبی و سکته مغزی و مانند آن فوت کردند.
او تصریح کرد: با عنایت به شرایط خاص این سفر و راهپیمایی و گرمای هوا و مانند آن زائرین باید حتما قبل از سفر نسبت به بررسی سلامت جسمانی خود توسط پزشک اقدام و از مناسب بودن وضعیت جسمی شان حضور در این راهپیمایی عظیم اطمینان یابند و پیش از سفر تحت پوشش بیمه تدارک شده قرار گیرند.
رئیس سازمان حج و زیارت از خدمت رسانی بیشتر از دو هزار موکب (چادر) ایرانی در عراق اطلاع داد و اظهار داشت: از حدود ۵ هزار کامیون و تریلر که ملزومات موکب های ایرانی را به عراق منتقل کرده اند ۵۰ درصد آنها به مقصد کربلا بوده و خدمات قابل توجهی هم دراین شهر به زائرین عرضه می دهند.
به قول او، به صورت متوسط روزانه ۷۵۰ هزار وعده غذا به صورت صبحانه، ناهار و شام در موکب های ایرانی بین زائرین در این شهر توزیع می شود. در چند روز اخیر مجموعا ۱۴ میلیون وعده غذا فقط توسط موکب های ایرانی در کربلا توزیع شده و در فضاهای فراهم شده توسط آنها هم چهار میلیون نفر شب اقامت کرده اند.
وی افزود: در شهر کربلا سه هزار موکب عراقی برگزار شده است. در کنار این موکب ها، مجموعه ای مردمی فعال شده که خانه هایشان را در اختیار زائرین قرار می دهند و حدود ۷۰ هزار اسکان هم دراین بخش فراهم گشته است.
رشیدیان در عین حال اظهار داشت: با عنایت به جمعیتی که الان وارد شهر کربلا شده، این امکانات و خدمات پاسخگوی نیاز همه زائرین نیست.
رئیس سازمان حج با اشاره به شلوغی و ازدحام جمعیت، به زائرین سفارش کرد: از همراه آوردن کودکان، افراد بیمار و کهنسال به پیاده روی اربعین اجتناب کنند.
وی ادامه داد: با عنایت به شرایط و کمبود ظرفیت ها و امکانات، در جلسه ای به مدیران موکب ها تاکید کردیم برای اسکان زائرین اولویت را به بانوان، کودکان و افراد مسن بدهند.
رشیدیان با یادآوری این که هدف از این حرکت احیا و گسترش فرهنگ حسینی (ع) است، اظهار نمود: همه ایمان داریم این حرکت، بزرگ ترین راهپیمایی انسانی جهان و متکی بر اسلام راستین، عقلانیت و محبت است و باید بعنوان نماد نهضت آزادطلبی، انسان سازی و عدالت خواهی اباعبدالله حفظ شود.
وی بیان کرد: جمعیت گسترده ای از انسان های آزادیخواه و مسلمان در این مراسم شرکت می کنند، ازاین رو باید مردم خویش را از قبل برای این حضور آماده کنند و بدانند که در یک راهپیمایی و حرکت اردوگاهی شرکت می کنند و باید خویش را برای مواجه شدن با سختی هایی مثل راه پیمایی، کمبود جا و مکان برای استراحت و خواب، کمبود وسایل نقلیه و مانند آن آماده کنند.
او اظهار داشت: زائرین بدانند که پس از عبوراز مرز باید از وسایل نقلیه عراقی برای انتقال استفاده کنند و با افزایش جمعیت ورودی به این کشور، خودرو های عراقی قیمت های حمل و نقل را چند برابر کرده اند.
وی با تاکید بر این که بنای ما بر آن نیست که این راهپیمایی را دولتی نماییم، اظهار نمود: باید این حرکت عظیم شکل و هویت مردمی خویش را داشته باشد، ولی ما برای آنکه عزت و کرامت زائرین ایرانی رعایت شود به ناچار بخشی از خدمات را به داخل عراق برده ایم.
رشیدیان اظهار داشت: لزوم مهم در این زمینه ساماندهی زائرین مان برای حضور در این حرکت از نظر زمانی، مسیر تردد و مدت زمان اقامت در عراق است، بگونه ای که زمان حرکت زائرین از مبدا، مرز تردد آنها در روزهای اربعین مشخص و هم مدت اقامت شان باید محدود شود تا به شکلی مشکل ازدحام و معطلی زائرین در مرز به هنگام خروج و شلوغی موکب ها و کمبود فضای اقامت در عراق و هم مشکلات بازگشت کاهش پیدا کند.