مشکلات صادر کنندگان محصولات فولادی چیست

آبنما کار: بسیاری از تولید کنندگان سوله در داخل کشور و خریداران خارجی از شرایط صادرات سوله و نحوه ترخیص از کمرگات کشور و تعرفه صادرات سوله و هزینه های حمل خبر ندارند.

 بسیاری از تولید کنندگان سوله در داخل کشور و خریداران خارجی از شرایط صادرات سوله و نحوه ترخیص از کمرگات کشور و تعرفه صادرات سوله و هزینه های حمل خبر ندارند و درصدد آن هستند که اطلاعاتی راجع به شرایط صادرات سازه های فلزی بدست بیاورند. ما در این گزارش سعی کردیم اطلاعاتی هرچند اندک از شیوه صادرات سوله و اسکلت فلزی و صادرات آهن به  هموطنان ارایه نماییم. هماطور که می دانید تعرفه صادرات آهن و محصولات فولادی تولید شده یا تبدیل شده تقریبا صفر می باشد و می توان گفت صادرات محصولات فولادی ساخته شده معاف از مالیات و بدون تعرفه می باشد. ولی کمرگ کشورهای مقصد برای واردات کالا از ایران شرایط خاص خودش را دارد در بعضی از کشورها مثل آذربایجان تعرفه ورودکالای بالای 30 درصد می باشد. و در کشوری مثل افغانستان تعرفه 3 درصد می باشد. هزینه ترخیص – ترانزیت و پکینگ برای کشورهای مختلف متفاوت هست و بین 15 الی 200 دلار در هر تن می تواند هزینه داشته باشد که بستگی به مسافت و کشور مقصد دارد. اما برای آشنایی بهتر به سراغ رکورددار صادرات سوله و اسکلت فلزی در یازار منطقه رفتیم که با استناد به اسناد کمرگ جمهوری اسلامی ایران از فعاالترین صادرکننده کالای آهن و فولاد ساخته شده می باشد. شرکتهای سوله سازی ایرانی هم اکنون در بازارهای منطقه حضور دارند و در راس سوله سازان ایرانی شرکت پارس سوله اردبیل بعنوان یک شرکت بین المللی طراحی و ساخت سوله و سازه های فلزی فعالیتهای گسترده ای ازخود در منطقه آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع، اقلیم کردستان عراق، جمهوری عراق و سوریه، عمان، پاکستان و افغانستان به نمایش گداشته است بنا به  گزارش مدیران کارخانه پارس سوله فقط در شش ماهه اول سال 98  بالغ بر 5000تن کالای ساخته شده فولادی از نوع سوله و اسکلت فلزی به کشورهای مختلف صادر کرده اند و ابراز امیدواری نموده اند درصورت مهیا بودن شرایط  تا پایان سال جاری میزان صادرات سوله و سازه های فلزی این کارخانه به مرز 12 هزار تن خواهد رسید. مهدی صمدی مدیرعامل کارخانه پارس سوله با اعلام اینکه  کیفیت مناسب و قیمت ارزان سوله در کشور جدابیت بیشتری برای مشتریان خارجی دارد گفت بازار محصولات فولادی ایرانی در کشورهای  همسایه از طرفیت خوبی برخوردار است و ما بواسطه رقابت با چینیها و ترکها در صنف خودمان عملا بازار آنها را در ازبکستان، گرجستان و عراق  به نفع خود تضعیف کردیم و امیداورم با اتخاذ سیاستهای مناسب و برنامه ریزی دقیقتر سهم بیشتری از بازار منطقه رو در دست بگیریم. طراحی مناسب ،قیمت جداب، کیفیت خوب و خدمات مهندسی و پشتیبانی مناسب از علل استقبال مشتریان خارجی از کالای ایرانی است. مهندس صمدی همچنین در باره قیمت سوله و اسکلت فلزی در بازار منطقه تصریح کرد که هم اکنون کارخانه پارس سوله محصولات خود را در بازار منطقه به قیمت 990 دلار بازای هر تن بفروش می رساند. که نسبت به قیمت رقبای چینی و ترکیه حداقل 70 دلار ارزانتر می باشد. همچنین به لحاظ کیفیت، سوله صادراتی این کارخانه مطابق استاندارد کشور مقصد طراحی و ساخته می شود که حسب مورد دارای تاییدیه های فنی مربوطه از مراجع مهندسی و نطارت کشور مقصد می باشد. همچنین قیمت میلگرد صادراتی ایران را 360دلار و ورق فولادی را 420 دلاربازای هرتن اعلام کرد.

مشکلات صادرات کالاهای فولادی چیست؟

مهدی صمدی یکی از مشکلات صادرات اسکلت فلزی وصادرات آهن وفولاد ایرانی به خارج از کشور را به عدم همکاری سازمان امورمالیاتی در برگرداندن وجوه مایات برارزش افزوده  به صادرکننده عنوان کرد و کفت امیدواریم مسیولین  بالادستی به این مشکل اساسی رسیدگی نمایند و سازمان امور مالیاتی دست از شراکت با تجارو تولیدکنندگان بردارد تا قدرت رقابت کالای ایرانی کم نشود. دومین مشکل عمده ما مشکل بازاریابی دولتی  و عدم حمایت دولت در زمینه بازاریابی و معرفی کالاهی ایرانی است که در کشورهای هدف  واقعا در این زمینه کم کاری می شود و ما نمیتوانیم بدون حمایت دولت درخارج از کشور مانور مناسبی داشته باشیم کنسولگری های ما باید در کشورها اساس فعالیتشان  باید اقتصادی باشد چون لازمه هر سیاست قوی اقتصاد توانمند است. سومین مشکل  در بحث صدور کارت بازرگانی است که همچنان بروکراسی خاص خودش را دارد  که برخلاف وعده های داده شده واقعا خیلی سخت هست و عرصه رو بر فعالین تنگ کرده است . مشکل چهارم بهانه تحریمها و عدم تحرک نطام بانکی هست که واقعا  نفس فعالین اقتصادی را به شماره انداخته اند تبادلاتمون بیشتر کالابه کالا و یا نقدی شده و یا از طریق صرافیها انجام میشه که واقعا زیبنده یک اقتصاد قوی  نیست. در کل تفکر اقتصادمحور  در بدنه مدیریت کشور محوریت ندارد یا از مرکز ثقل خود فاصله گرفته است و گرنه منابع اقتصادی ما آنقدر قوی هست که با یک تلاش ساده و صادرات محصولات مازادمان به کشورهای همسایه که اغلب فقیر و مصرف کننده هستند نیاز به نفت پیدا نمی کنیم.

سوله و اسکلت فلزی  با کیفیت صادراتی در بازار داخلی  هم استقبال خوبی دارد

مهندس صمدی همچنین اعلام کرد که در بازار داخل نیز کارخانه صنعتی پارس سوله  اقدام به فروش سوله صادراتی نموده است. این سوله ها نسبت به سوله های سنتی 30 الی 50 درصد ارزانتر بوده و از استاندارد ساخت اروپا بهره می برد. به لحاظ مقاومتی خیلی عالی و مورد تایید نظام مهندسی می باشد. سوله ارزان با کیفیت مناسب  و مطابق آیین نامه های داخلی و مورد تایید نطام مهندسی برای اولین بار در کشور توسط پارس سوله با همکاری شرکت استیلفا روسیه تولید می شود که امید است تحولی خوب در صنعت سوله سازی ایجاد نماید.

 

ساخت سوله –  قیمت ساخت سولهصادرات سولهسوله صادراتیپارس سوله –  سوله سازیاسکلت فلزی  – صادرات آهنصادرکننده سولهصادرکننده آهنقیمت آهن صادراتی