نگاهی به اکتشاف های مهم حوزه دیرینه شناسی دهه اخیر

به گزارش آبنما کار سال قبل شاهد اکتشاف قدیمی ترین کشتی غرق شده متعلق به یونان باستان و قدیمی ترین هنر تجسمی جهان یعنی نقاشی های ۴۰ هزار ساله روی دیواره های یک غار بودیم، اما این ها تنها بخشی از اکتشافات بزرگ دهه اخیر هستند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت، با اینکه اکتشافات شگفت آور تاریخی همچون کشف مقبره «توت عنخ آمون» در سال ۱۹۲۲ یا اکتشاف شهر افسانه ای «تروا» در سال ۱۸۷۰ را نمی توان انکار کرد، اما در دهه گذشته هم شاهد اکتشافات بزرگی در حوزه دیرینه شناسی بودیم که در این گزارش به بعضی از مهم ترین اکتشافات ۱۰ سال گذشته می پردازیم.

شهر گمشده «Tenea»

پاییز سال گذشته، «النی کورکا» یکی از باستان شناسان سرشناس یونان بالاخره موفق شد شهر گمشده «Tenea» را کشف کند. این اکتشاف در شبه جزیره «پلوپونز» واقع در جنوب یونان صورت گرفت. در یک سال قبل بیشتر از ۲۰۰ سکه باستانی در این شهر باستانی کشف شده است که این میزان بالا سکه ی کشف شده نشان دهنده غنی بودن شهر باستانی «Tenea» است. به قول باستان شناسان، این شهر باستانی زمانی خانه بیشتر از ۱۰ هزار نفر بوده است. باستان شناسان امیدوارند، با ادامه یافتن روند تحقیقات در این منطقه، خانه ها و معابد بیشتری در این مکان کشف شود.

استون هنج اسپانیایی

استون هنج اسپانیایی همان ساز سنگی ۷۰۰۰ ساله ای است که با عنوان «Dolmen of Guadalperal» هم شناخته می شود. این سازه سنگی با کاهش سطح آب در مخزن « Valdecañas»، بعد از ۵۰ سال سر از آب بیرون آورد. در حقیقت یک حلقه بزرگ متشکل از ۱۵۰ تخته سنگ است که طول هرکدام به ۱.۸ متر می رسد. باستان شناسان معتقدند قدمت این سازه به هزاره چهارم یا پنجم قبل از میلاد بازمی گردد و از آن بعنوان مکانب برای انجام مراسم مذهبی یا مکانی برای تجارت استفاده می شده است.

مقبره مخفی «رامسس دوم »

در ماه مارس، یک تیم دیرینه شناسی از دانشگاه نیویورک از اکتشاف یک قصر در کنار معبد «رامسس دوم» واقع در شهر باستانی «ابیدوس» اطلاع داد. باستان شناسان قبل از کشف یک مسیر سنگ فرش شده به سمت ساختمان مجاور معبد رامسس دوم که در حقیقت یک قصر سلطنتی مخفی با الواحی به نام « رامسس دوم» بود، فکر می کردند تمام بخش های معبد « رامسس دوم» را ۱۶۰ سال پیش کشف کرده اند.
یکی از فرضیه هایی که در گذشته مطرح می شد آن بود که شهر باستانی «ابیدوس» در گذشته برای مراسم تشریفاتی، ساخت معبد و گورستان مورد استفاده قرار می گرفته است.

گنجینه دفن شده در مقبره باستانی یونانی


یک زوج دیرینه شناس از دانشگاه «سینسینتی» حین کاوش در نزدیکی قصر «نستور» واقع در جنوب غربی یونان به گنجینه ای از آثار باستانی مدفون دست پیدا کردند. انباری از سلاح های برنزی، فنجان های طلایی و نقره ای، صدها مهره یاقوت، عقیق، کهربا و طلا همچون آثاری هستند که در شهر «پیلوس» کشف شدند.
از آثار باستانی کشف شده که بگذریم، این مقبره باستانی نگرش جدیدی از سرچشمه فرهنگ اروپایی ها و پیوند میان « میسنی ها» و«مینوسی ها» عرضه می دهد. ارتباط میان این دو فرهنگ، درنهایت منجر به ایجاد تمدنی که ما از آن بعنوان تمدن غربی یاد می نماییم شده است.
قدیمی ترین استخوان فک انسان که در منطقه ای خارج از آفریقا کشف شده است
با کشف یک استخوان فک انسان حدودا ۲۰۰۰ ساله در فلسطین اشغالی، نظریه مهاجرت انسان ها از آفریقا به دیگر مناطق به صورت کامل دگرگون شد. این استخوان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ کشف شد، اما خبر رسمی اکتشاف آن در سال ۲۰۱۸ منتشر گردید. اکتشاف این استخوان فک نشان می دهد، انسان های خردمند دست کم ۵۰ هزار سال زودتر از آنچه که پیشتر تصور می شد از آفریقا مهاجرت کرده اند.
دندان ۱۰ میلیون ساله آلمانی
در سال ۲۰۱۶، باستان شناسان در شهر «اپلسهایم» واقع در کشور آلمان دو دندان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ساله کشف کردند. هرچند به صورت دقیق نمی توان اظهار داشت که این دندان ها به یک انسان تعلق دارند، اما شباهت زیادی با دندان های « لوسی» (فسیل مشهور نیاکان انسان های خردمند) دارند.
دندان هایی که در آلمان کشف شدند حدود ۴ میلیون سال از دندان های «لوسی» قدیمی تر هستند.

فسیل دایناسور چند میلیون ساله

یک کارگر در حال حفاری در یکی از معادن کانادا در سال ۲۰۱۱، به سنگواره ۱۱۰ میلیون ساله یک گونه دایناسور برخورد. بعد از ۷، ۰۰۰ ساعت تلاش دیرینه شناسان، این اثر ۲، ۵۰۰ پوندی و ۵ متری در سال ۲۰۱۷ در موزه باستان شناسی «آلبرتا» واقع در کانادا رونمایی گردید.