آشنایی با انواع ریموت کنترل مورد استفاده در منازل

آبنما کار: ریموت کنترل وسیله ای الکترونیکی برای کنترل عملیات اجرایی یک دستگاه است.

ریموت کنترل

ریموت کنترل وسیله ای الکترونیکی برای کنترل عملیات اجرایی یک دستگاه است. به طور معمول دستگاه های کنترل از را دور برای صدور فرمان از فاصله دور استفاده می شود. دو نوع ریموت کنترل موجود است:

– ریموت کنترل های مادون قرمز

– ریموت کنترل های رادیویی

ریموت کنترلر های مادون قرمز سیگنال پالسی حاصل از دیود مادون قرمز را به دستگاه مورد نظر می فرستند در صورتی که ریموت کنترلرهای رادیویی از امواج رادیویی استفاده می کنند. تفاوت عمده این ریموت کنترلرها رنج آن هاست. ریموت کنترلرهای مادون قرمز نیاز به یک مسیر مستقیم برای دریافت سیگنال دارند و برد آن ها در حدود چند متر است، اما ریموت کنترل های رادیویی برد بسیار بالایی دارند و نیاز به مسیر مستقیم ندارند و موانع روی برد آن ها بی تاثیر است.

ریموتهای قابل عرضه در فروشگاه تلوان  شامل انواع ریموت کنترل درب پارکینگ و ریموت کرکره برقی  می باشد. که جزء ریموتهای رادیویی ( RF ) هستند. ریموت های RF در چهار مدل عمده ریموت لرنینگ کد، ریموت هاپینگ کد، ریموت بلوتوثی و ریموت دیپ سوئیچی تولید می شوند.

ریموت لرنینگ کد

این نوع از ریموت کنترل ها از آی سی EV1527 یا RT1527 یا FP1527 به عنوان اینکودر در مدار فرستنده بهره می برند. در ریموت های کد لرنینگ یا کد لرن آدرس یک کد ۲۰ بیتی است که می تواند ۱ میلیون آدرس یکتا را ایجاد نماید. در ریموت های لرنینگ کد، آدرس منحصر به فرد به صورت نرم افزاری در تراشه ۱۵۲۷ وجود دارد و شما نیازی به تنظیم سخت افزاری این آدرس نخواهید داشت ریموت لرنینگ کد معمولا دارای فرکانس 315 و 433 مگا هرتز هستند.

ریموت هاپینگ کد

ریموت  هاپینگ با امنیت بالا و غیر قابل کپی کردن هستن فرکانس این نوع ریموتها دائم در حال تغییر است و فقط به وسیله رسیور مربوطه قابل شناسایی می باشد. معمولا برای ست کردن ریموت های هاپینگ کد ابتدا می بایست درب رسیور را باز نمایید و کلید شناساندن ریموت را که به نام های LRN و یا Code پیدا کنید و ۲ ثانیه فشار داده و رها نمایید. یک عدد LED داخل رسیور روشن می شود پس بلافاصله کلید اول ریموت را ۲ ثانیه فشار دهید. LED رسیور با چند چشمک پذیرش ریموت را اعلام می نماید و به اینصورت ریموت شما با رسیور (دستگاه مرکزی) ست شده است. مزیت این ریموتها نسبت به ریموتهای معمولی بیشتر بخاطر امنیت بالاتر و عدم امکان کپی آنها با ریموتهای بلوتوثی است.ریموتهای هاپینگ کد را نمی توان با ریموتهای بلوتوثی ست نمود و این مزیت دیگر ریموت هاپینگ می باشد زیرا در صورتی که ریموت خود را به شخصی امانت بدهید دیگر امکان کپی کردن آن را نخواهد داشت.

ریموت دیپ سوئیچی

ریموت دیپ سوئیچی تعداد آدرس های ریموت کنترل های فیکس کد معمولا ۸^۳ است که برابر ۶۵۶۱ آدرس یکتاست و همین موضوع خود ضعف امنیتی این نوع ریموت در برابر ریموت های کد لرن به شمار می رود که می توانند چیزی در حدود ۱ میلیون آدرس یکتا داشته باشند. برای افزودن ریموت جدید باید کاور ریموت را باز کنید و کد را به صورت سخت افزاری درون ریموت ایجاد کنید.

ریموت بلوتوثی

ریموت بلوتوثی نوعی از ریموت است که به راحتی میتواند با ریموت مورد نظر کددهی شود.یعنی میتوان با کنار هم قرار دادن ریموت لرنی و بلوتوثی فرایند کد دهی را انجام داد. باید به این نکته توجه کرد که تنها ریموت های هاپینگ اجازه کپی شدن را به ریموت بلوتوثی نمی دهند.به دلیل امنیت بالای ریموت هاپینگ این قابلیت از روی این ریموت ها حذف و به ریموت های با امنیت بسیار بالا معروف هستند. باید توجه شود تا ریموت بلوتوثی ما خام باشد تا فرایند کد دهی صورت پذیرد. اگر با فشردن دکمه ریموت چراغ چشمک زن روشن شود یعنی این دکمه کد دهی شده است.