در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ نمایش آثار موجود در گنجینه حوزه هنری، لزوما کار مناسبتی نمی نماییم

به گزارش آبنما کار مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری ضمن تشریح اولویت های این معاونت امسال دو ملاحظه اصلی این نهاد برای پذیرش آثار و برگزاری رویدادهای هنری را بیان کرد.

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری درباره نمایش برخی آثار هنری موجود در گنیجینه این نهاد به خبرنگار مهر اظهار داشت: به جهت اینکه آثار گنجینه حوزه هنری به معرض نمایش گذاشته شود و اکران عمومی داشته باشد، فضایی را برای نمایش و بازنمایی این آثار در طبقه همکف حوزه مقابل در ورودی در نظر گرفته ایم تا کارهای گذشته در چارچوب آن یادآوری شود.
وی اضافه کرد: آثار گنجینه به مناسبت های مختلف بعنوان مثال شهادت حضرت علی(ع) و ماه محرم در این فضا به معرض نمایش گذاشته می شود. هم اکنون هم به مناسبت شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران شان، تابلو نقاشی «مسلم بن عقیل» اثر حسن چلیپا به معرض نمایش گذاشته شده است. تابلوی «مسلم بن عقیل» اثر حسن چلیپا
وی درباره آثاری که اخیرا خلق و در این فضا به معرض نمایش گذاشته می شوند مثل آثار حسن روح الامین، بیان کرد: گاهی اوقات تک اثری که توسط یک هنرمند خلق می شود و فضای جدیدی را به عرصه هنر اضافه کرده، به این علت که امکان نمایش عمومی ندارد، در این فضا به نمایش می گذاریم. اما کاربرد اصلی این فضا در حوزه هنری برای این است که کارهای گذشته را بازنمایی نماییم.
معاون هنری حوزه هنری درباره برنامه های پیش روی این معاونت توضیح داد: گستره فعالیت های معاونت هنری وسیع است و بنابراین در هر رشته ای، اولویت گذاری کرده آیم تا مشخص شود چه زمانی نتیجه حاصل می شود؛ برای مثال در حوزه نمایش، امسال سیاست اصلی را توسعه نمایشنامه نویسی و انتخاب نمایشنامه مدنظر قرار دادیم. در موسیقی هم آموزش گروه های سرود و به صورت کلی سرود را تیتر کارمان قرار دادیم. در حوزه تجسمی نیز، روزآمدی و تولید آثار متناسب با فضای روز یعنی واکنش سریع به وقایع روز را بعنوان اصلی ترین فعالیت در نظر گرفته ایم. در حوزه معماری هم آموزش و توسعه معماری اسلامی را مدنظر داریم.
وی خاطرنشان کرد: البته این اولویت بندی ها به آن معنا نیست که کارهای دیگرمان تعطیل می شود اما این اولویت ها، اصلی ترین فعالیت ما امسال خواهد بود.
معلمی در مورد برگزاری نمایشگاه هایی چون نمایشگاه کاریکاتور «ملکه کشتی ربا» با رویکرد واکنش سریع به وقایع روز هم اظهار داشت: افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر؛ تجلی نام امیرالمؤمنین(ع)»، نمایشگاه کاریکاتور «ملکه کشتی ربا» و نمایشگاه هایی از این دست که با رویکرد خلق اثر در رویدادهای مختلف و وقایع روز برپا می شوند، مدنظر معاونت هنری حوزه هنری است.
وی بیان کرد: چون رویکرد اصلی حوزه هنری، خلق اثر هنری است، لزوما کارهای مناسبتی انجام نمی دهیم. البته گاهی در مواردی می توانیم واکنش سریع به برخی وقایع داشته باشیم که در بعضی رشته ها مثل کاریکاتور می توان به آن دست یافت، بنابراین گالری های حوزه هنری برنامه های خویش را در این عرصه پیش می برند و نمایشگاه برگزار می کنند و در میان این برنامه ها، گاهی نمایشگاه هایی متناسب به وقایع روز برگزار می نماییم.
معاون هنری حوزه هنری در انتها درباره ملاحظات این معاونت در برگزاری رویدادهای هنری اظهار داشت: ما دو محدودیت داریم؛ اول کیفیت آثار است که حتما حرفه ای بودن، اصالت و خلاقیتش مهم می باشد و دوم اینکه مفهوم و مضمونش متناسب با فضا و دغدغه های انقلابی، اجتماعی و مردمی حوزه هنری باشد.