استانهایی که عصر آهن را به خود دیده اند

به گزارش آبنما کار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اظهار داشت: استان کردستان جزو مناطق بسیار مهم عصر آهن در ایران است که علاوه بر استان ما استان های همدان، آذربایجان غربی، سمنان و کاشان هم جزو مناطق بسیار مهم عصر آهن در کشور می باشند.
به گزارش ایسن، محسن علوی روز پنج شنبه(14 شهریور) در جلسه هماهنگی برگزاری چهار رویداد ملی و بین المللی در استان کردستان که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، اظهار نمود: همایش بین المللی عصر آهن طی روزهای 11 و 12 آبان ماه سال جاری در استان کردستان برگزار می گردد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب، تنها نقطه ای که در کردستان کارهای دیرینه شناسی روی آن صورت گرفته، تپه زیویه بوده و بجز این نقطه، دیرینه شناسی کردستان در تاریخ دیرینه شناسی ایران مورد غفلت قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: با عنایت به اهمیت این مورد تلاش کردیم که نگاه ویژه ای را به این بخش داشته باشیم و طی چند سال قبل سه همایش دیرینه شناسی زیویه، مریوان و اورامان را در استان برگزار کرده ایم.
علوی بیان کرد: در این زمینه جلساتی را با پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده دیرینه شناسی و موزه ملی داشتیم که نتیجه آن برگزاری یک همایش بین المللی برای عصر آهن ایران در استان کردستان بود.
وی افزود: برای این منظور یک هیات تشکیل شد و بزرگترین متخصصان عصر آهن جهان را شناسایی کردیم و با همه آنها مکاتبه لازم صورت گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با عنوان اینکه 40 نفر متخصص خارجی داوطلب شرکت در این همایش بودند، اظهار داشت: حداقل 20 نفر از این افراد که از نامدارترین متخصصان حوزه عصرآهن هستند در این همایش حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این همایش پژوهشگاه میراث فرهنگی، موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه کردستان هستند، اعلام نمود: 45 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته که در چارچوب یک کتاب چاپ می شود و در زمان برگزاری همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
علوی در انتها تصریح کرد: همایش بین المللی عصر آهن طی روزهای 11 و 12 آبان ماه سال جاری در استان کردستان برگزار می گردد.