صنم پاشا در گزارش آبنما کار: ساخت موسیقی رپرتوار با عنایت به حس و حال متن، به آثار متعهد بودیم

آبنما کار: صنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه خوانی گروه تئاتر گیتی، درباره جزئیات ساخت موسیقی این رویداد و نحوه سازبندی کارها صحبت کرد.

صنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه خوانی گروه تئاتر گیتی درباره نحوه ساخت موسیقی برای ۱۰ نمایشنامه ای که در این رویداد خوانده می شود به خبرنگار مهر اظهار داشت: با وجودی که در این رپرتوار ۱۰ اثر نمایشی، نمایشنامه خوانی و هر شب یک اثر مجزا خوانده می شود، اما در نهایت این پروژه یک کار واحد است بدین سبب از خاصیت های یکسانی برای آهنگسازی آن استفاده شده است.
وی افزود: با عنایت به تغییر نمایشنامه در هر شب و تفاوت حس و حال و فضای آثار، برای هر اجرا موسیقی با رنگ بندی خاص و متفاوتی ساخته شده است اما اگر هرکدام از موسیقی های این ۱۰ اثر را در کنار هم قرار دهید انگار در حال گوش دادن به آهنگ های یک آلبوم موسیقی واحد هستید.
پاشا با اشاره به اینکه برای هر ۱۰ اثر این رپرتوار آهنگسازی شده است، بیان کرد: در متن بعضی از نمایشنامه ها به موسیقی خاصی اشاره شده است بعنوان نمونه در «لبخند باشکوه آقای گیل» عنوان شده که والس شماره ۷ شوپن نواخته شود که ما هم در اجرا همین مساله را رعایت کردیم چون یکی از مهمترین اهداف روح الله جعفری کارگردان این مجموعه، متعهد و وفادار بودن به نمایشنامه ها است از همین رو در بخش هایی از متون که بطور مشخص به تم خاصی از موسیقی یا یک آهنگ ویژه اشاره شده است ما نیز در اجرا از همان ها بهره برده ایم که البته تغییرات دراماتیکی نیز در آنها داده شده است.
این آهنگساز با اشاره به اینکه در تمام اجراها موسیقی زنده جریان دارد، تصریح کرد: در همه ۱۰ اجرای این رپرتوار نوازنده ها به صورت زنده مشغول نواختن موسیقی هستند و در ۲ نمایشنامه «قصه طلسم حریر و ماهیگیر» پرهام عزیزی و محمدرضا عبدالله زاده و «شاپرک خانم» آوا و نوا حسینی نیز بعنوان همخوان در کنار گروه موسیقی حضور دارند.
وی درانتها با اشاره به سازبندی که در ساخت موسیقی این آثار به کار رفته، توضیح داد: با عنایت به خاصیت های هر نمایشنامه، سازبندی متفاوتی را شاهد می باشیم بعنوان نمونه در نمایشنامه ای که خاصیت های تئاتر قهوه خانه ای را با خود دارد، سازبندی شکل سنتی دارد اما در بعضی از کارها که مدرن تر هستند نیز از گیتار الکتریک و درامز استفاده شده است که می تواند به صورتی ساختارشکنی محسوب شود چون استفاده از ساز خارجی در یک نمایش ایرانی را شاهد می باشیم در صورتیکه به جهت اینکه مفهوم به روزتری را به مخاطب منتقل نماییم از سازهای مدرن استفاده شده است. نکته دیگر نیز این است که در همه آثار پیانو بعنوان ساز اصلی و در واقع امضای شخصی کارهای من حضور دارد.
رپرتوار نمایشنامه خوانی گروه تئاتر گیتی در پشتیبانی از مردم سیل زده شهر معمولان استان لرستان به کارگردانی روح الله جعفری از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹: ۴۵ در تماشاخانه سنگلج در حال برگزار است.
در این رپرتوار، آثاری چون «تاجماه» (فریده فرجام)، «بلبل سرگشته» (علی نصیریان)، «قصه طلسم حریر و ماهیگیر» (علی حاتمی)، «سگی در خرمن جا» (نصرت الله نویدی)، «حالت چطوره مش رحیم؟» (اسماعیل خلج)، «گلدونه خانم» (اسماعیل خلج)، «گمشدگان» (بهرام بیضایی)، «آسیدکاظم» (محمود استادمحمد)، «شاپرک خانم» (بیژن مفید)، «لبخند باشکوه آقای گیل» (اکبر رادی) نمایشنامه خوانی می شوند.
گروه موسیقی این رپرتوار عبارتند از؛ آهنگساز: صنم پاشا، مشاور آهنگساز: زهره نیازمند، نوازندگان: فرزام اعتمادی (سه تار)، محسن زینبی نژاد (تار)، آرمینا جعفری (پرکاشن)، صنم پاشا (پیانو).

منبع: