پیمان بزرگ نیا با مهر مطرح کرد؛ آقای مدیر بجای شرکت در نمایشگاه به فکر هنرمندان تنگدست باشید

آبنما کار: یک پژوهشگر شناخته شده موسیقی نواحی با انتشار متنی از عملکرد مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در حمایت هنرمندان نیازمند موسیقی اقوام این منطقه انتقاد نمود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، پیمان بزرگ نیا نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر شناخته شده موسیقی نواحی با انتشار متنی گلایه آمیز از عملکرد مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در حمایت هنرمندان نیازمند موسیقی اقوام این منطقه انتقاد نمود. در این متن گلایه آمیز آمده است:
«استان چهارمحال و بختیاری را می توان یکی از غنی ترین مناطق ایران به لحاظ فرهنگ موسیقایی دانست که در آن چندین فرهنگ موسیقی وجود دارد همچون موسیقی غالب آن موسیقی بختیاری و پس از آن موسیقی «دهکردی» و «چهارمحالی»، موسیقی «قشقایی»، موسیقی «بویر احمدی»، «ترکی بنی» و «سامونی» که بیشتر به موسیقی ایل شاهسون شباهت است، اجرا می شود.
ما در این استان ۱۵۰ نوازنده سازهای محلی چیره دست همچون «توشمال ها» (نوازنده کرنا و سرنا و دهل) داریم و بیست پیشکسوت که هر کدام را می توان جزو آخرین راویان سبک و شیوه اجرای خودشان دانست. هنرمندانی که این روزها اغلب به سبب تنگدستی از بیماری رنج می برند. استادانی چون اسدلله موسوی کمانچه نواز برجسته موسیقی دهکردی که پس از مرحوم طغانیان ایشان اخرین راویست و بدیل بیماری قند خون چشمانش را دارد از دست می دهد. عبده قلی شهبازی بلال خوان بزرگ ایل بختیاری که جز عشایر منطقه بازفت است و از درد کلیه رنج می برد و هیچ کمکی هم به این هنرمند نمی گردد. زینل حسینی کرنا نوازی که مدت ۲۰ سال با اداره ارشاد چهارمحال در انواع جشنواره ها همکاری کرد و الان از درد پا رنج میبرد و گرفتار دو میلیون پول است جهت مداوا.
و اما در این استان به ندرت جشنواره موسیقی برگزار می گردد و وقتی برای هنرمندان طلب کمک می نماییم می گویند ما هیچ پولی نداریم. از فروردین دل هنرمندان موسیقی استان چهارمحال و بختیاری و مردم هنردوست به این خوش بود که مقرر است جشنواره «آواها و نغمات موسیقی اقوام » در استان برگزار، بودجه ای تصویب شده و در اردیبهشت ماه اجرا شود. اما کم کم این مساله فراموش شد، تا روز جمعه بود که از بامداد تلفن من آغاز به زنگ خوردن کرد… بله مدیر کل باتدبیر ما این جشنواره را دارد در پایتخت در نمایشگاه بین المللی برگزار می نماید، رفتم ببینم داستان چیست؟ که بادیدن صحنه ای شوکه شدم. آری «نمایشگاه تولیدات روستا و عشایر ایران» است. رویداد نمایشگاهی که موسیقی، سوژه اصلی نبوده و این فروش محصولات، تولیدات و دستاوردهاست که مهم تلقی شده و ربطی هم حتی به وزارت ارشاد ندارد.
طبق معمول که در گذشته خود نیز شاهد بودم گروه های محلی جهت گرم کردن محفل و مردم را سرگرم کنند نیز دعوت می شوند و دعوت کننده چون محصولات می فروشند مبلغی هم به این گروه های که جلو سیاه چادرهای نمادینی که آش دوغ و کشک و.. می فروشند هم پرداخت می کنند. با کمال تعجب معاون اداری مالی می اظهار داشت: «ما پول ده گروه را می دهیم»!! بله بودجه ای که با سختی به استان محروم چهارمحال آمده خرج تبلیغات جشنواره فروش آش دوغ میشود!؟ پرسیدم آخر هزینه یا قسمتی از هزینه صرف گروه رقص هایی که با پلی بک و موزیک ریمیکس غربی هل پرکه می رقصند به ارشاد چهارمحال چه؟ به من می گویند چون امام جمعه محترم شهرکرد با کنسرت بهنام بانی در استان مخالفت کرد ما ترسیدیم و بودجه را آوردیم تقدیم تبلیغات این برنامه کردیم.
جناب مدیرکل ارشاد چهارمحال بختیاری داستان چیست؟ لطفا جوابگو باشید. این تصمیم عجیب غریب برای چه بود؟ در استان محرومی که هنرمندان موسیقی آن استان در فقر به سر می برند و حق مردم آن دیار بوده که از این برنامه دیدن کنند، این برنامه و پرداخت بودجه به گروه های غیر اصیل و مخالف سیاست های موسیقی کشور به شما چه ربطی داشت؟؟»
شایان ذکر است گروه هنر خبرگزاری مهر آماده انعکاس پاسخ احتمالی مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در باره این مساله است.

منبع: