انجام کدام پرواز داخلی در فرودگاه امام(ره) می صرفد؟!

آبنما کار: انتقال قسمتی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) با مسائل و حواشی بسیاری همراه بود و بگفته یک کارشناس هواپیمایی، عملیاتی شدن پروازهای داخلی که تنها با یک ایرلاین آن هم به صورت موردی که معین نمی باشد چند تا بلیت فروخته شده یا نشده به مدلول انتقال نیست و بجای اینکه بدون مطالعه چنین تصمیمی را اجرایی نماییم باید در وهله نخست، بررسی های کارشناسی و برنامه ریزی برای آن انجام داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به دنبال افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) قسمتی از پروازهای خارجی ترمینال یک به سلام منتقل و مقرر شد تا قسمتی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال یک فرودگاه امام(ره) انتقال یابد.
البته قبل از این نیز حسن خوشخو – معاون بهره برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) – جزئیات این انتقال را مطرح کرده و گفته بود که بعضی از ایرلاین ها در این زمینه ابراز تمایل کرده اند و با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده تا شهریورماه این هدف محقق می شود و امیدواریم اولین پرواز به مقصد مشهد باشد.
البته این پرواز زودتر از این موعد اما به صورت نمادین از طرف کیش ایر به مقصد کیش حرکت کرد و قرار بود مقصد بعدی مشهد باشد.
خوشخو درباره اینکه چه صرفه ای برای مسافران و توجیهی برای شرکت های هواپیمایی دارد، نیز اظهار داشت: برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته و تسهیلات پیش بینی شده برای ایرلاین های داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام(ره)، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخ های کنونی، ارزان تر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.
در این رابطه علیرضا منظری – معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری – نظر دیگری دارد و معتقد می باشد که این نوع پروازها به شرط آنکه قیمت بسیار مناسب تری نسبت به پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته باشد و برای پروازهای کوتاه استفاده نشود می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و به رونق آن نیز امیدوار بود.
وی ادامه داد: تا زمانی که فرودگاه مهرآباد وجود دارد نمی توان درباره پروازهای کوتاه چنین سیاستی را اتخاذ نمود و آنرا به فرودگاه امام خمینی(ره) انتقال داد، چونکه هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی برای مسافر به صرفه نیست و اگر همه پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود مسافر ترجیح می دهد برای پروازهای کوتاه از وسیله نقلیه شهری یا حمل و نقل عمومی جاده ای برای مسافرت استفاده نماید.
وی افزود: چونکه اگر بعنوان مثال یک مسافر بخواهد پرواز حدود 40 دقیقه ای را در فرودگاه امام(ره) تجربه کند باید ضمن صرف هزینه ی بالا حدود 200 هزار تومانی برای مسیر رفت و برگشت به این فرودگاه چندین ساعت زمان هم باید صرف کند که در این شرایط مسافر اساسا ترجیح می دهد از وسیله ی دیگری استفاده نماید.
منظری اظهار داشت: انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) برای مسیرهای طولانی مانند قشم، و بندر عباس امکانپذیر است اما به شرط این که قیمت بلیطی که مسافر از فرودگاه امام می گیرد ارزان تر از مهر آباد باشد و این ارزانی با در نظر گرفتن هزینه ی رفت و برگشت مسافر باشد. یعنی اگر یک مسافر فرودگاه امام(ره) را برای پرواز به مقصدی مانند بندر عباس انتخاب می کند با در نظر گرفتن هزینه ی رفت و برگشتش به فرودگاه امام قیمت بلیطش نسبت به فرودگاه مهر آباد کمتر باشد.
وی با اشاره به این که شرکت های هواپیمایی نیز با مشکلات مختلفی برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) دارند، صریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد این است که خود شرکت های هواپیمایی با کمبود هواپیمایی که دارند برایشان به صرفه است که قسمتی از پروازهای داخلی خودرا به فرودگاه امام(ره) انتقال دهند، چونکه در روز یک هواپیما در شرایط کنونی تنها می تواند پروازش را از امام یا مهرآباد انجام دهد.
همه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود
از ابتدا که مراحل ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) شروع شده بود و این فرودگاه به بهره برداری رسید قرار بود به سبب مباحث زیست محیطی و مزاحمت هایی که می تواند پروازهای فرودگاه مهرآباد برای تهرانی ها داشته باشد، پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) منتقل شود و هم اکنون این طرح به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده است.
وی اظهار نمود: الان نیز با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت شرکت های هواپیمایی و این دو فرودگاه می توان همه پروازهای داخلی را به تدریج به فرودگاه امام منتقل کرد و این اتفاق مسلما خواهد افتاد و فرودگاه مهرآباد نیز به فرودگاه کوچکی تبدیل می شود که قسمتی از پروازهای مسیرهای کوتاه، چارتری، ایرتاکسی و غیره در آنجا صورت خواهد گرفت. برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) باید مطالعات و برنامه ریزی های فراوانی صورت گیرد و نمی توان به صورت دستوری به شرکت های هواپیمایی در این زمینه امر و نهی کرد. کما این که در مورد اولین پرواز داخلی فرودگاه امام(ره) نیز همین صورت گرفت بلیط فروشی صورت نگرفت و فقط چند نفر از مسئولان تهران را به مقصد کیش ترک کردند.

منبع: