نوایی که در تالار وحدت پیچید؛ یاد جنوب در گرم ترین تابستان پایتخت، لیان برای کوه بیرمی نواخت

به گزارش آبنما کار گروه موسیقی لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان طی روزهای دوازدهم و سیزدهم مردادماه تازه ترین کنسرتهای خویش را در تالار وحدت تهران برگزار کرد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، تالار وحدت تهران در گرم ترین روزهای پایتخت میزبان تازه ترین دور کنسرتهای گروه لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان در ایام دوازدهم و سیزدهم مردادماه بود. در این کنسرت که به همت موسسه «آوای دوران» به تهیه کنندگی رسول ترابی و سمیه کاویانی برگزار گردید گروه «لیان» بوشهر که عموما به اجرای نغمات شادیانه موسیقی جنوب کشورمان می پردازد به اجرای قطعات منتخب سال های اخیر خود پرداخت که این قطعات مانند همیشه با استقبال خوب مخاطبان مواجه گردید.
این گروه که برای سومین بار و با فاصله کمتر از یک ماه، تابستان تهرانی ها را در تالار وحدت، همرنگ آواها و نواهای نخلستان های جنوب و امواج خلیج فارس کرد و کوشش کرد با اجرای قطعاتی از موسیقی جنوب پیام آور دوستی برای اقوام ایرانی بخصوص کویر مرکزی و جنوب ایران باشد.
«چغول» با شعری از فرج الله کمالی، ترانه محلی گناوه ای به نام «زینو»، «نی مه» با اشعار فولک بوشهر و فایز دشتسانی؛ اجرای حرکات آیینی«کلاغ»، خیام خوانی با اشعار محلی بوشهر و قطعاتی از شاهرخ سروری، نوازندگی نی جفتی «عبدالحلیم»، «زی الهوا»، «الحسبی و داد»، «قلعه» از محمد بیابان و«تینا» از فرشید تربیت عمده آثاری بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این در شرایطی است که محسن شریفیان که تابحال آثار مختلف پژوهشی را در عرصه موسیقی جنوب منتشر نموده بین هر یک از اجرا توضیحاتی را پیرامون قطعات عرضه می داد.
اجراهای گروه بین المللی لیان با پشتوانه پژوهش های محسن شریفیان برای علاقمندان به موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی ایران، به شکلی کارگاه های آموزشی به حساب می آید که مخاطب را با سبک های مختلف موسیقی منطقه جنوب آشنا می کند. این در شرایطی است که تابحال غیر از گروه «لیان» و تعدادی اندک از گروه های دیگر کمتر به برگزاری کنسرتهای این چنین اقدام نموده اند.
محسن شریفیان در کنسرت شب گذشته خود که با خوانندگی محمد بحرانی در اجرای یکی از قطعات همراه بود، با روایت یک داستان طنز از نامه برخی از اهالی شهرستان دشتی پیرامون یک حادثه زیست محیطی سخن گفت.
وی پیش از اجرای قطعه «ی کله» در چارچوب داستان طنزی به نام «عبدالرضا مارم» که در گذشته سفارش های مردم را از کشورهای مختلف می آورده است اظهار داشت: این روزها مردم شهرم از سر ناچاری می خواهند که در کنسرتهای تهران صدای آنها باشم در این راستا اهالی شهرستان «دشتی» نامه ای با امضای شش هزار نفر در مورد خطر محیط زیستی در «کوه بیرمی» نوشته و خواهان لغو مجوز فعالیت معدنی شده اند که در آن منطقه محافظت شده، در حال لطمه زدن به جانوران و گیاهان منحصر به فرد آن منطقه شده است.
علی ضیاء، آریا عظیم نژاد، حمید متبسم، حمید آذرنگ، محمد بحرانی و احسان عبدی پور میهمانان شب گذشته کنسرت لیان بودند.
محسن شریفیان نوازنده نی انبان، فلوت و نی جفتی، اُکلو فرامرزی خواننده، آکا صفوی، حمزه مقدم نوازنده کونگاه و دایره، امین سلیمیان نوازنده دم دم و بوق شاخی، حسین کاوه خو نوازنده عود، فرزاد خسروی نوازنده بیس، محمود بردک نیا نوازنده دمام و بوق شاخی، حمید اکبری نوازنده تمپو و کاخن، مرتضی پالیزبان نوازنده ضرب و تمبو گروه اجرایی کنسرت گروه «لیان» در تالار وحدت را تشکیل می دادند.