زائران مشهد به غیر از حرم در کجا اوقات خودرا می گذراند؟

آبنما کار: رئیس کمیسیون اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت ها شورای اسلامی شهر مشهد اظهار داشت: محور مشهد زائر و زیارت است و هیچ کس نمی تواند نقش آنرا تغییر بدهد، اما زائری که به مشهد آمده، باید چه خدماتی را به او بدهیم؟ مشهد در زمینه طرح های تفریحی، گردشگری و گذران اوقات فراغت با خلأ مواجه می باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، احمد نوروزی در میزگرد علمی نقد و بررسی بخشنامه اجرایی مشوق های سرمایه گذاری در حوزه ساخت وساز که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار نمود: از زمانی که شورای پنجم کار خودرا آغاز کرده، اهتمام بر این داشته که نگاه هوشمندانه ای به مسائل شهر داشته باشد. با بررسی هایی که صورت گرفت، در نگاه نخست شهر مشهد با داشتن سالانه 30 میلیون زائر مشکلات زیادی مانند فارغ التحصیلان بیکار دارد.

وی با اشاره به اینکه «این سوژه امری طبیعی نیست»، افزود: در حوزه شهر ما با یک نارضایتی شدید جامعه سرمایه گذار مواجه هستیم. این افراد کسانی هستند که در شهر کاری را آغاز کردند، اما سرمایه آنها زمین گیر شده و به شدت معترض به رفتارهای شهرداری هستند.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت ها شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «توسعه شهر مشهد در گرو مشارکت است» عنوان کرد: اگر همه مردم در شهر مشارکت نداشته باشند، امکان توسعه وجود ندارد. مشارکت جز با رضایت مندی افرادی که در این عرصه فعالیت می نمایند، امکان پذیر نیست. کوشیدیم در این عرصه تغییر رویکرد داشته باشیم. یک کارگروه تسهیل سرمایه گذاری در شورای اسلامی شهر تشکیل شد که دو نفر از بخش خصوصی به این کارگروه افزوده شد.
نوروزی اضافه کرد: برای نخستین بار از بخش خصوصی سرمایه گذاران به همراه اعضای شورا برای حل مشکلات پروژه های زمین گیرشده کنار هم قرار می گیرند. با این کار 26 پروژه از سطح شهر حل مشکل شد. در بافت پیرامونی حرم مطهر نیز به همین میزان رفع مشکل شد. پیش از رونق بخش مستقلات در شهر حدود سه هزار میلیارد تومان، پروژه هایی امضا شده بودند.
وی اشاره کرد: حدود دو هزار و 600 میلیارد تومان از مشکلات پروژه های بافت پیرامون حرم حل شده و کار خودرا آغاز نموده اند. این ارقام در شرایط رکود، اقدام مهمی هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت ها شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: هم اکنون مجتمع های تجاری زیادی در مشهد داریم که از آنها استقبال نشده و رونق ندارند. در این زمینه کوشیدیم یک تغییر رویکرد ایجاد نماییم که از طرح های ساختمانی که عمدتاً تجاری و مسکونی بودند، به سمت طرح هایی که رویکرد تفریحی، گردشگری و گذران اوقات فراغت برویم.

نوروزی با اشاره به اینکه «مشهد در این عرصه با خلأ مواجه است»، افزود: در طول سال، نسل جوان به غیر از حرم در کجا اوقات خودرا بگذراند؟ زائران و مجاوران چطور؟ یک زائر چندساعت از وقتش در حرم گذرانده می شود؟ محور مشهد زائر و زیارت است و هیچکس نمی تواند نقش آنرا تغییر بدهد، اما زائری که به مشهد آمده، ما باید چه خدماتی را به او بدهیم؟ عمدتاً تأمین خدمات زائران برمبنای یک سیستم سنتی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: این سیستم های سنتی هدایت نشده و ما را به شدت با خلأ مواجه کرده است. در مشهد چند رستوران خاص داریم؟ تنها چند رستوران خوب در مشهد داریم که ظرفیت پذیرش زیادی ندارد و مردم برای صرف غذا باید در رستوران منتظر خالی شدن میز باشند. 20 سال قبل در دمشق بزرگ ترین رستوان دنیا در آن سال ثبت گردید.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت ها شورای اسلامی شهر مشهد اظهار نمود: در مشهد موج های آبی تنها فضایی است که زائر در گرما برای رفتن به این مکان صف می بندد. زائر حداقل 12 ساعت وقت آزاد دارد که ما می توانیم برای او برنامه ریزی کرده و برای شهر مشهد، کار، درآمد و شغل ایجاد نماییم. از فرصت خوبی که هست باید استفاده نمود. در جامعه تقریباً فرزندسالاری حکم فرماست، ما اگر نتوانیم به نیازها و خواسته های نسل جوان پاسخ دهیم و جذابیت برای او ایجاد نکنیم، امکان دارد خانواده ها تغییر مقصد در مسافرت بدهند.
نوروزی اشاره کرد: در این مساله کوشیدیم سرمایه ها را به این سمت وسو ببریم. از شهرداری خواسته شد که مصوباتی را که در کمیسیون اقتصادی انجام می شود را به سمت نیازهای جامعه هدایت کند. در این زمینه هنوز راه زیادی باقی مانده است. ما اگر نتوانیم در مناطقی که توسعه پیدا کردند، مجموعه های درستی به وجود آورده و نیازهای مردم را پاسخ بدهیم، موجب وجود همان ساختمان های تجاری و تک خطی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه «از زمینه هایی که ما غفلت کردیم، پتانسیل های فرهنگی قوی شهر مشهد است»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال 1375 در بازدیدی که از مقبره فردوسی داشتند، به اهمیت این مسئله و لزوم توجه به فردوسی را در آن جا نوشتند اما تا امسال که سال 1398 است، چه اتفاقی افتاده است؟ عملاً در این عرصه کاری نشده است. ما می توانیم مقبره های فردوسی، امام محمد غزالی و… را باردیگر احیا نماییم. فردوسی پتانسیل منحصربه فردی است که در مشهد رها شده است.

نوروزی عنوان کرد: ما در شورای اسلامی شهر، کمیسیون توسعه و احیای توس را ایجاد کردیم که در این کمیسیون به برنامه و سرمایه گذاری ها در این عرصه توجه شده است. این مجموعه عوامل نیازمند این بود که ما بتوانیم یک برنامه ریزی داشته باشیم که نگاه ها در سیاست های ما موثر باشد.

وی با طرح این سوال که «چگونه این اتفاق ها می افتد؟»، اشاره کرد: مطالعه ای توسط معاونت اقتصادی قبلی در این زمینه انجام شد که حاصل آن بخشنامه مشوق های سرمایه گذاری است که به صحن علنی شورا آمده و تصویب گردید.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت ها شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «موانع توسعه شهر مشهد چیست؟ در شهر مشهد وجود این همه آدم تحصیل کرده بیکار و ناهنجاری های اجتماعی که نشأت گرفته از بیکاری هاست، چه علتی دارد؟ چه دیدگاهی مانع توسعه است؟ آیا فقط مسئولین هستند که توانستند کاری انجام دهند؟ یا مسائل فرهنگی و اجتماعی عمومی مردم نیز اثرگذار است؟» اشاره کرد: وقتی یک سرمایه گذار فعالیت می کند، همه دنبال این هستند که بدانند چقدر درآمد از این راه کسب می کند. خیلی از نگاه ها به این مساله منفی است. متاسفانه در جامعه، نگاه منفی بسیار استقبال می شود. به نظر شما کسی که در این جامعه 500 شغل به وجود می آورد ارزش مند است یا کسی که یک میلیارد تومان خیرات می کند؟ کسی که در جامعه مدرسه، درمانگاه و… می سازد همه از او تعریف و تمجید می کنند اما باید تمجید اصلی را از کسانی کرد که در این شهر ایجاد اشتغال می کنند.
وی ادامه داد: اگر کار یا شغلی ایجاد شود، مردم خود مسجد می سازند و نیازمند خیریه نخواهند بود و با سرافرازی حقوق خودرا دریافت می کنند. ما نیازمند این مساله هستیم. برای این کار مطالعه در این زمینه را به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و شهرداری پیشنهاد دادیم. باید کار ارتقاء فرهنگ مشارکت و سرمایه گذاری در سطح شهر ایجاد شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی نیز اظهار داشت: شهر مشهد بدون استثنا باید بالاترین درصد تشویقی را در تمام قسمت ها داشته باشد، برای اینکه بیشترین میهمان را دارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، محمود پژوم در میزگرد علمی نقد و بررسی بخشنامه اجرایی مشوق های سرمایه گذاری در حوزه ساخت وساز که در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار نمود: اگر نگاه مسئولان به مشهد در تصمیم گیری ها نگاه کمتر از پنجاه سال آینده باشد، یقیناً به خطا می رویم.

وی افزود: درست است که در مشوق های سرمایه گذاری در ساخت وسازها به بخش های کم برخوردار و مناطق محروم نگاه ویژه شده است اما اگر بناست شهری ثروتمند داشته باشیم لازمه آن این است که در قسمت های دیگر هم این بسته های تشویقی دیده می شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی اظهار داشت: در اولویت اول باید مواظب باشیم که سرمایه گذران مشهدی را از دست ندهیم، اما نکته مهم این است که زمانی همه ما برنده هستیم که سرمایه گذاران را از خارج کشور و خارج استان بیاوریم. خواهش دارم که رصد شود در این بسته تشویقی چقدر توانستیم از سرمایه گذاران مشهدی و چقدر غیرمشهدی استفاده نمائیم. سرمایه گذاران نباید در حد سرمایه گذارهای استانی باشند و باید سایر سرمایه گذارها را هم جذب نماییم.

پژوم با تاکید بر اینکه «سرمایه گذاران برای پروژه های کلان باید دارای دفتر ویژه ای باشند»، اظهار داشت: همه بحث های تشویقی فقط تخفیف گرفتن نیست. اگر بروکراسی ها کم شود و زمان پروژه را به شکلی پیش ببریم که ساخت وساز در کوتاه ترین زمان صورت گیرد، شاید از بسیاری موارد تشویقی تاثیرگذارتر باشد. همین طور این موارد شامل پروانه، مراحل اجرایی، اختتام کار، تاسیسات و.. می شود.
وی افزود: تاسیسات زیربنایی یعنی آب، برق، گاز و فاضلاب بخش بسیار مهمی است که بسیار طاقت فرساست. در پروژه های خاص، شهرداری باید پابه پای سرمایه گذار در این بخش همراه باشد. شهرداری باید در این بخش همراه سرمایه گذار باشد تا این تأسیسات بموقع تامین گردد. همین طور شهرداری باید مواظب هزینه های نجومی این تاسیسات که هر روز افزایش می یابد نیز باشد.
وی اشاره کرد: همان گونه که از سرمایه گذار می خواهیم که کار را باید طبق زمان بندی پیش ببرد، شهرداری هم باید رصد شود که تعهدات خودرا بموقع انجام دهد. پیش از انقلاب یادم هست که هر چند ماه از مسئولان بخش های مختلف گزارش کار می خواستند و اقدامات آنها رصد می شد و تشویق و تنبیه در پیش از انقلاب وجود داشت، اما پس از انقلاب کمتر این کار انجام شده؛ به این معنا که ببینیم به مسئولی که به آن اختیار داده ایم چقدر توانسته از امکانات و اختیارات خود استفاده نماید. ما از این مساله غفلت کرده ایم.

منبع: