خانه ای تاریخی که روزانه ۲۰۰ هزار نفر از کنار آن می گذرند

آبنما کار: عمارت مشیردیوان سنندج با همکاری سازمان یونیدو، به خانه خلاق کسب و کار تبدیل می شود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در جلسه ای که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان و با حضور نماینده یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و تعدادی از مدیران استان در استانداری برگزار شد، روند تبدیل عمارت مشیر دیوان، به خانه خلاق صنایع دستی بررسی گردید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، مشیر دیوان را عمارتی باارزش دانست و اضافه کرد: اگر بجای خانه خلاق صنایع دستی، آنرا خانه خلاق کسب و کار بنامیم، هم سبب افزایش خلاقیت در کسب و کارها می شود و هم ما را به بازارهای جهانی وصل می کند.
حسین فیروزی درباب علت انتخاب عمارت مشیر دیوان برای تبدیل به خانه خلاق، اظهار داشت: این عمارت در مجموعه ای واقع شده که روبروی آن مسجد جامع قرار دارد که یکی از بناهای تاریخی استان به حساب می آید و در کنار آن خانه کُرد (عمارت آصف) و پایین تر از آن نیز موزه سنندج (عمارت حبیبی) قرار دارد که از بناهای تاریخی سنندج محسوب می شوند.
فیروزی اضافه کرد: کل این مجموعه تاریخی و باارزش در مرکز شهر قرار دارد و همه مسافرانی که به سنندج می آیند حتما از آنها بازدید می کنند و در طول روز نیز حداقل نیمی از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت سنندج از این مسیر عبور می کنند.
معاون اقتصادی استاندار افزود: این منطقه از گذشته تابحال بعنوان محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی در ذهن مردم ثبت شده چون مغازه های روبروی عمارت، مرکز عرضه صنایع دستی بوده و هیچکدام حاضر به تغییر مکان نیستند.
فیروزی در ادامه تصریح کرد: بازسازی و مرمت عمارت مشیر دیوان به بهترین شیوه را در برنامه داریم حتی اگر اراده ای برای ایجاد خانه خلاق وجود نداشته باشد و با عنایت به اینکه سنندج شهر قنات ها بوده قنات آب عمارت نیز احیا خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این جلسه اظهار نمود: از گذشته تا به امروز بخش عمده ای از مردم کردستان، قسمتی از وقت خودرا صرف تولید صنایع دستی کرده اند حتی کسانی که شغل دیگری داشته اند بدین سبب صنایع دستی با زندگی مردم این استان عجین شده است.
فیروزی درانتها تصریح کرد: کردستان مهد موسیقی است و شهرداری سنندج می خواهد به کمک یونسکو سنندج را بعنوان شهر خلاق موسیقی معرفی نماید که با عنایت به ظرفیت های استان، این اطمینان وجود دارد که این امر محقق شود.
جولیو ویناتشا، نماینده یونیدو هم از شروع به مناقصه گذاشتن عملیات تجهیز و آماده سازی عمارت مشیر دیوان در سطح بین المللی آگاهی داد و اظهار داشت: با عنایت به اقدامات مناسب صورت گرفته شده اهتمام خواهد شد روند تبدیل عمارت مشیر دیوان به خانه خلاق، سریع تر اجرا شود.
لازم به ذکر است، مقرر است این مرکز به یک مرکز خلاقیت صنایع دستی، گردشگری IT، زنبورداری و بقیه مشاغل استان توسط سازمان توسعه ملل متحد (یونیدو) تجهیز و تبدیل گردد.

منبع: