کشف پناهگاهی با معماری دستکند در سیاهکل

آبنما کار: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از کشف یک پناهگاه با معماری دستکند در سیاهکل آگاهی داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، امیر انتخابی اظهار داشت: با توجه درخواست اهالی یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان سیاهکل در خصوص احتمال وجود یک پناهگاه یا غار در بافت تاریخی روستا و پیگیری سوژه توسط استانداری گیلان، بازدیدهای اولیه از محل مورد نظر انجام شد و با عنایت به شواهد موجود، مقرر شد مجوزهای لازم از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای گمانه زنی و بازگشایی فضای مورد نظر ستاندن شود.
وی افزود: در این راستا بعد از ستاندن مجوزهای لازم، تیمی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به محل مورد نظر اعزام شد که بعد از کاوشِ یک گمانه و بازگشایی دهانه موجود با بقایای معماری یک پناهگاه دستکندِ باارزش مواجه گشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: این پناهگاه دستکند که در دل یک تپه طبیعی و در ملک شخصی یکی از اهالی روستا قرار دارد دارای مساحت تقریبی 390 مترمربع و طول تقریبی 98 متر است و ارتفاع آن در بخش های مختلف، متنوع بوده و از حدود یک متر در محدوده ورودی تا حدود چهار متر در بخش های میانی متغیر است.
وی اشاره کرد: معماری فضای مکشوفه کاملاً دستکند بوده و از هیچ گونه مصالحی برای ایجاد فضا در ساخت آن استفاده نشده است و بنظر می رسد از آن بعنوان پناهگاه و مأمنی در مواقع اضطراری و خطر استفاده شده است.
امیرانتخابی اظهار داشت: این دومین معماری دستکند است که از سال قبل تابحال در مناطق ییلاقی شهرستان سیاهکل، کشف شده است.
وی درباب قدمت این پناهگاه افزود: شواهد اولیه و سطحی متعلق به دوره ایلخانی و تیموری در داخل پناهگاه، کشف شد اما تعیین قدمت دقیق تر، نیازمندِ اجرای جستجوهای دیرینه شناسی در این محدوده است.
وی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت و ارزش اثر فوق مقرر شده، در ابتدا نسبت به تهیه اضطراری پرونده و ثبت اثر در لیست آثار ملی کشور اقدام گردد و به موازات آن نیز، پیگیریِ ستاندن اعتبار و مجوزهای لازم برای آغاز جستجوهای دیرینه شناسی صورت گیرد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، دورنمای اجرای طرح نیز، آماده سازی اثر برای بازدید گردشگران، با محوریت تمهیدات حفاظتی و کوشش برای توسعه پایدار گردشگری در روستای مذکور خواهد بود.

منبع: