حمیدرضا دیبازر با مهر مطرح کرد؛ استقبال از یک پژوهش در حوزه موسیقی، فعلا در و تخته جور نیست

به گزارش آبنما کار آهنگساز و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در تشریح تازه ترین فعالیت های خود ضمن اشاره به جریان تولید آثار تازه تالیفی خود شرایط برگزاری کنسرتهای موسیقی را ناامیدانه توصیف کرد.

حمیدرضا دیبازر آهنگساز، نوازنده، مدرس دانشگاه و سرپرست گروه موسیقی «فوژان» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه پژوهش و اجرای آثار موسیقایی توضیح داد: خوشبختانه چاپ کتاب «هیچ وقت دیر نیست» (روش نوین فراگیری موسیقی) که از مدت ها قبل توسط انتشارات ماهور انتشار یافته بود به نوبت دوم رسید. این کتاب کوشیده که به زبان ساده برای کسانی که دوست دارند موسیقی را به شیوه درستی یاد بگیرند، به طرح نکاتی بپردازد و خوشبختانه تا آنجا که اطلاع دارم با استقبال خوبی هم از جانب مخاطبان روبرو شده است.
وی به تالیف یک کتاب جدید دیگر در حوزه موسیقی اشاره نمود و اظهار داشت: کتابی دیگری که مراحل تالیف آنرا پشت سر گذاشتم اثری در حوزه آموزش «سلفژ» است که این دفعه سعی شده مباحث آموزشی مربوط به «سلفژ» که طی سال های اخیر با روش های گوناگون و بعضاً غیرعلمی به دانش آموختگان و هنرجویان عرصه موسیقی عرضه شده در چارچوب سرفصل های دانشگاهی با مشاوره برخی از استادان معتبر حوزه دانشگاه، تالیف شود.
دیبازر تصریح کرد: این اثر یک کتاب کاملاً دانشگاهی است که به هیچ عنوان با روش شخصی عرضه نشده بلکه فضا بگونه ای است که معلمان این دفعه با سرفصل های ثابت مبحث سلفژ را مورد توجه قرار می دهند و آنچه امکان دارد متفاوت جلوه کند شیوه تدریس این سرفصل به صورت سیستماتیک است که فکر می کنم دربرگیرنده اتفاقات خوبی در حوزه آموزشی باشد.
این آهنگساز که چندین سال است در چارچوب گروه موسیقی «فوژان» اجراهای زنده ای در عرصه موسیقی تجربه کرده، درباره فعالیت های پیش روی مجموعه اش بیان کرد: مدتی است مشغول برنامه ریزی برای توسعه برنامه های آموزشی آکادمی «فوژان» هستم که سیستم آموزشی در ۲ دوره حوزه فارغ التحصیلان دوره های عالی دانشگاه و شهروندان علاقه مند موسیقی است که برنامه های مفصلی را در این رابطه پیشبینی کرده ایم. این در شرایطی است که کوشش برای تالیف جلد دوم کتاب «هیچ وقت دیر نیست» از دیگر برنامه هایی است که برای انجام آن کارهایی را برنامه ریزی کردم. البته در حوزه اجراهای زنده هم بگویم که در این عرصه دل آزردگی شخصی وجود دارد که انگیزه ام را برای برگزاری کنسرت کمتر کرده است.
دیبازر خاطرنشان کرد: اتفاقاً همین چند روز پیش بود که با فواد حجازی گفتگوهایی را در این عرصه داشتیم و برای من خیلی سبب تاسف بود که چرا هنرمندانی مانند او و گروه هایی چون گروه «فوژان» که دغدغه اجرای درستی از موسیقی دارند نباید فرصت مناسب و بی دغدغه داشته باشند. به اعتقاد من باید ایستاد و دید که اوضاع چه می شود؟ من اساسا در این مدت بیکار نخواهم نشست و به کارهای مختلف مشغولم اما موسیقی ما در شرایط نگران کننده ای قرار گرفته است. گویی اینکه همان موسیقی که در عروسی ها می شنویم بدون کمترین تغییری روی صحنه اجرا می شود. به عبارتی فاصله محتوایی اجراها در تالار عروسی با اجراهای روی صحنه به قدری کم شده که اصل موسیقی در حال حذف شدن است و ما به هیچ عنوان حواسمان به ماجرا نیست.
این مدرس دانشگاه در انتها اظهار داشت: من امیدوارم شرایط به نقطه ای بازگردد که بتوانیم رسالت های خودمان را در جهت انتقال یک موسیقی سالم به گوش شنیداری مخاطب برسانیم. ما نیازمندیم تا در فضای مناسبی کنسرت برگزار نماییم اما وقتی در و تخته جور نیست وقتی تالار وحدت دیگر آن شانیت قبلی را ندارد دیگر نمی توان امیدوار به بهبود شرایط بود. در نتیجه بهتر این است که فعلاً برای اجرای زنده اقدامی نکنم.