نام های دیروز و امروز تاقان، دهاق یا ده آقایان ؟

آبنما کار: یک اصفهان شناس اظهار داشت: به اعتقاد بعضی از کارشناسان دهاقان از دو واژه ˮدهˮ و ˮآقایانˮ تشکیل شده است و چون سادات به این محل آمدند و توانستند مالکیت خودرا بر دژهای اولین منطقه تثبیت کنند به این منطقه دهاقان گفته اند.
محمدحسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباب وجه تسمیه شهرستان دهاقان، اظهار نمود: چند وجه تسمیه درباب این شهر آمده است. به اعتقاد بعضی از کارشناسان دهاقان از دو واژه “ده” و “آقایان” تشکیل شده است و چون سادات به این محل آمدند و توانستند مالکیت خودرا بر دژهای اولین منطقه تثبیت کنند به این منطقه دهاقان گفته اند.

وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند این واژه از ایام بسیار قدیم بوده است و به دوران باستان بر می گردد و به سبب کثرت منابع طبیعی و کشاورزی و اهمیت کشت و زرع و ده نشینی و خاک مرغوب به دهاقان معروف شده است.

این اصفهان شناس اشاره کرد: برخی نیز معتقدند “دهاق” از دهاگان به معنای دهگان گرفته شده است، به معنای محاسب و دهتار که در حقیقت به واژه دهگان “الف” تحکیم اضافه شده و به دهاگان تبدیل گشته و به مرور زمان دهاقان شده است.

ریاحی افزود: برخی نیز اعتقاد دارند دهاقان از واژه عربی “دهاق” به معنای پُر و غنی گرفته شده است و این منطقه چون از حیث سرشاری از طبیعت و کشاورزی غنی بوده است دهاق یا دهاقان نامیده اند.

وی اشاره کرد: یک وجه تسمیه دیگر که آمده این است که دهاقان، اقتباس شده از لغت “تاقان” به معنای سبک معماری کهن و با عظمت در زمان ساسانیان است.

این اصفهان شناس اضافه کرد: با عنایت به تحقیقات دیرینه شناسی وجود بناهای تاریخی همچون میلِ سیاه و قلعه گبری و بودجان و دره ای به نام دره پیروزی حکایت از قدمت این شهر به دوران قبل از اسلام دارد. در دوران سلجوقی و صفویان به سبب آب و هوای مطلوبش شکارگاه مناسبی برای شاهان صفوی بوده است و به خصوص شاه عباس دوم به این شهر توجه خاصی داشته که آثار و نشانه هایی از آن دوران وجود دارد.

ریاحی اشاره کرد: دهاقان از نظر موقعیت جغرافیایی، جاذبه های گردشگری خوبی دارد و دارای آسیاب های زیبا و مزارع فراوان است. پرورش گل در این شهرستان مرسوم می باشد و دره لاله های واژگون و جاده تفریحی بابا شیخ حسین بر جاذبه های این شهرستان افزوده است.

وی اظهار داشت: علما و شخصیت های بزرگی مانند آقا شیخ علی محمد دهاقانی، شیخ نورالله و شیخ قاسم، حاج عزیزالله ابوالقاسمی و خاندان اسماعیلیان در این شهر زیسته اند.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا؛ شهرستان دهاقان در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در مرکز فلات ایران و در دامنه شرقی کوه های زاگرس واقع شده است.

منبع: