دومین آلبوم کوارتت شهرزاد ؛ سوی دیگر انتشار یافت، خیام و پاسخ به چند بهتان

آبنما کار: دومین آلبوم مستقل کوارتت شهرزاد به آهنگسازی هوشیار خیام با برگزاری یک مراسم رونمایی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، آلبوم موسیقی «سوی دیگر» به آهنگسازی هوشیار خیام، هنرمندی کوارتت «شهرزاد» و تهیه کنندگی مؤسسه فرهنگی هنری «بارانا» با برگزاری یک مراسم رونمایی که با حضور برخی از هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد، در دسترس مخاطبان قرار گرفت. هوشیار خیام آهنگساز آلبوم «سوی دیگر» در ابتدای این مراسم که با حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، جاوید مجلسی، بردیا کیارس، داود جعفری، آرش گوران برگزار شد، توضیح داد: من آهنگسازم و آهنگساز مقرر است بیشتر از آنکه سخن بگوید، آوازش را بخواند، اصواتش را بجوید و نغمه هایش را بیابد. در شهری که زنان و مردان بزرگش، همچون درختان کهن سالش و همچون عمارت های قدیمش با پنجره های بلند و بی هراس، یکی یک از بین ما می روند و جایشان دیگر پر نمی گردد، ما تنهایی خودرا در اصوات می جوییم و راه را دست در دست با اصوات می پیماییم. وی افزود: ما موسیقی دان های کلاسیک غربی نام گرفتیم چون که ساز در دست مان نامی غربی دارد. اما به واسطه ساز، انتظار وامداری مغرب زمین از ما رفت، گاه حتی مُهر مغربی بر پیشانی ما خورد، اما اگر هشتصد سال تاریخ موسیقی کلاسیک غرب، با آن همه زیبایی و عمقش، با تمام تنوع بی بدیلش شگفتی مان را بر می انگیزد، ریشه دیگرمان در موسیقی و فرهنگ اقلیممان است. ریشه های من در موسیقی جلیل شهناز است، با آواز و رقص های آذری بزرگ شدم، خودرا شاگرد هوشنگ ظریف می دانم و لحظه های آنی و جهل بداهه های حسین علیزاده را در خلوت نت کرده و آموخته ام. از باخ و دوفایی تا منصوریان و کانچلی، این اقیانوس با هر موجش، نقره هایش را به صورتمان می پراکند و خیس و عطرآگین مان می کند. موسیقی کلاسیک غرب یکی از این دریاهای پهناور است که با هزاران خلیج به دیگر دریاهای موسیقی راه می یابد، هیچیک از دیگری جدا نیست، هیچ یک بی تأثیر از دیگری نیست. نه خاور، نه باختر، نه شمال، نه جنوب، که همه با هم زبان موسیقی ما را شکل می دهد. خیام درباره آلبوم تازه اش اظهار داشت: «سوی دیگر» موسیقی ما و موسیقی جهان است، از موسیقی «خیال خوانی» هندوستان تا آوازهای بلغار، موسیقی کولی و عبری و عرب و کردی و همه موسیقی های دیگر، که همه به درستی «کلاسیک» نام می گیرند و ریشه های موسیقایی ما را شکل می دهند. از زریاب که نغمه های آندولوس را شکل می دهد تا امروز که موسیقی آندولوس، ما را شکل می دهد، همه پلی است که ما را به اصلِ خود و به اساسِ صوت، به مفهوم مجرد زیبایی نزدیک تر می کند. تینا جامه گرمی نوازنده ویولن هم درباره شکل گیری کوارتت توضیح داد: من به همراهِ نگار نوراد، تصمیم گرفتیم تا کوارتتی را شکل دهیم که تا امروز به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ در این میان از هوشیار خیام آهنگسازی که آشنایی مان به بیشتر از ۲۰ سال بازمی گردد، خواستیم تا اثری را در اختیارمان قرار دهد که آن اثر «سوی دیگر» بود. این قطعه بسیار پیچیده بود و ما مدت زمانی طولانی صرفِ تمرین برای اجرایش کردیم. البته در ضبطِ استودیویی اثر نیلوفر سهی بعنوان نوازنده ویولن آلتو حضور داشت که به سبب مهاجرت او به خارج از کشور برای تحصیل، الان لعیا اعتمادی بعنوان نوازنده ویولن آلتو با کوارتت همکاری می کند و در اجراهای اثر نیز حضور داشته است.
نگار نوراد نیز از همکاری طولانی مدت اعضای کوارتت گفت و اینکه آشنایی شان با «هوشیار» خیام به زمانی باز می گردد که در هنرستان موسیقی تحصیل می کردند. تهمورس پورناظری آهنگساز و از مدیران مؤسسه «بارانا» هم در این مراسم از روند شکل گیری این کوارتت اظهار داشت: خیلی خوشحالم که همکاری بارانا و کوارتت شهرزاد در این سال ها توانست اثراتی را به وجود آورد که برای من بسیار دل پسند است. این همکاری برای من جذابیت هایی دارد که حضور چهار دختر ایرانی بعنوان نمونه هایی از مادران آینده این سرزمین یکی از این جذابیت هاست. آنها توانسته اند موسیقی هنری و با ارزش را با زحمت فراوان و پیگیری بسیار به سرانجام برسانند. وی ادامه داد: همدلی در این کار بسیار جالب و مثال زدنی بود. آهنگساز و نوازندگان، همه پیوسته با عشق این کار را از روز آغاز تا اختتام پیش بردند اما شاید مهم ترین دلیلی که من از اعضای شهرزاد خواستم که این کوارتت را ادامه دهند، اعتقادی است که به جوان ایرانی دارم و اثرگذاری ای که دختران ایرانی می توانند در جامعه داشته باشند. بردیا کیارس آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر هم در این مراسم توضیح داد: آشنایی من با اعضای کوارتت شهرزاد به سال هایی باز می گردد که در هنرستان موسیقی درس می خواندیم؛ در رشته ی ما فعالیتِ بین المللی بسیار دشوار است و در این میان من به تک تک اعضای این گروه افتخار می کنم که همه شان در سطحی طراز اول کار می کنند. در این میان هوشیار خیام نیز آهنگ سازی بسیار فعال است که هیچ گاه خودرا به سفارش محدود نکردهو همواره نوشته است. به هر حال این کوارتت دارای کاراکترِ خاص خود است و حضورش می تواند به آهنگ سازان برای ساختِ موسیقی انگیزه دهد. پریوش گنجی هنرمند نقاش نیز که اثرش در طراحی جلد این اثر مورد استفاده قرار گرفته است توضیح داد: این اثر از مجموعه ی «شب، روز، شب» انتخاب شده است که دو سال پیش نمایشگاه آن برگزار شده است.

منبع: