برگزاری نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در مرز

آبنما کار: مراسم نوروزگاه مشترک بین ایران و ترکمنستان در مرز ترکمنستان اجرا شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در این رویداد بین المللی که با حضور مقامات دو کشور برپا شد؛ آنا گلدی قراجایف، وزیر فرهنگ ترکمنستان و علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در این مراسم حضور داشتند و از نمایشگاه غرفه های مشترک صنایع دستی دو کشور دیدن کردند.
علی اصغر مونسان در این مراسم ضمن تبریک عید نوروز به همه پاسداران این آیین بزرگ اظهار داشت: نوروز جشنی فرامرزی است، میراث هزاران ساله مردمانی ست که به رستاخیز انسان و طبیعت ایمان داشتند، ستایشگر نور و راستی و صلح بودند و مذمت گوی ظلمات و دروغ و جنگ.

وی افزود: در طول تاریخ مرزها جابجا می شود، تقسیمات جغرافیایی و سیاسی شکل تازه ای می گیرند اما فرهنگ ملل همواره رها از هجوم نسیان و تقید به مرزهای سیاسی، در این آزادی و رهایی، مبشر صلح و دوستی است. نوروز پیام آور مودت و نوع دوستی، امید به آینده بهتر و کوشش برای شکوفایی است.

مونسان اشاره کرد: سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را در لیست میراث جهانی ثبت نمود و ۲۱ مارس باز در تقویم سازمان ملل متحد با عنوان روز جهانی نوروز نامگذاری شد که تا امروز بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر با ملیت های گوناگون و در چارچوب حدود ۳۰ کشور، نوروز، این جشن نوزایی طبیعت را جشن می گیرند. نوروز علاوه بر آنکه بشارت دهنده صلح و دوستی میان اقوام و ادیان و خویشاوندان است نگرشی است مبتنی بر تکریم زمین و طبیعت.

معاون رئیس جمهور اظهار نمود: برگزیدن اولین روز از اعتدال بهاری بعنوان شروع سال نو بر پایه ای از سنت های دیرینه شبانی و کشاورزی استوار و جشنی است که برکت زمین را یادآوری می کند و آنرا که نشانه ای بارز از قدرت پروردگار است، می ستاید.

مونسان با اشاره به اینکه نوروز تصویری از پیکره عظیم جامعه ی جهانی را ترسیم می کند که در اوج بالندگی و تعاون، انسان ها را به مدارا و خویشتنداری فرا می خواند، اظهار داشت: جان نجیب و روح بزرگوار نوروز، جهانیان را برآن داشته که اولین روز فروردین در تقویم جلالی را پاس بدارند تا پیام انسانی نوروز به سراسر جهان مخابره شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اشاره کرد: ما امروز در مرز مشترکمان گرد هم آمده ایم تا بگوییم مرز مشترک ما فرهنگ ماست. این مرز مشترک چیزی بر روی خاک نیست. این مرز مشترک، فرهنگ، تمدن و خلقیاتی هزاران ساله است که قلبهای ما را به هم و جان های ما را در هر جای این جغرافیای فرهنگی، از ایران تا هند و از ترکمنستان تا آلبانی، به هم پیوند می زند.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان میراث فرهنگی با عنایت به بین المللی بودن این رویداد و از قبل برنامه ریزی شدن آن امکان لغو این مراسم با عنایت به حوادث اخیر کشور که منجر به عزادار شدن تعدادی از هموطنانمان شده وجود نداشته است.