در پی بارش باران رخ داد؛ لطمه دیدن اثرهای معروف بافت تاریخی یزد

آبنما کار: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که بافت تاریخی به شدت در بارندگی های اخیر لطمه دیده است، اظهار داشت: این خسارت که در ابتدا ۹ میلیارد تومان برآورد شده بود، هم اکنون رو به افزایش است و همچنان مردم در حال بازگشت به میراث فرهنگی برای امدادرسانی به بناها هستند.
سید مصطفی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اتمام مصالح ساختمانی مورد نیاز میراث فرهنگی استان برای مرمت بناها و بافت های تاریخی، اظهار نمود: با وجود فعالیت تمام اکیپ های میراث فرهنگی و یگان حفاظت در نقاط مختلف بافت تاریخی یزد، همچنان تقاضای مردم برای مرمت رو به افزایش است و این در شرایطی است که میراث فرهنگی از امکانات محدودی برخوردار می باشد.
این مسئول با اشاره به لطمه دیدگی بعضی از اماکن شاخص بافت تاریخی یزد، اشاره کرد: بقعه سید شمس الدین، خانه تاریخی اربابی، خانه قاجاری با تزئینات خاص در محله گازرگاه، قسمتی از زندان اسکندر، حصار سمت شمالی بافت تاریخی و برخی دیگر از خانه های عرصه بافت جهانی باز گرفتار لطمه شده اند.
وی افزود: مسجد ملأ اسماعیل و مسجد چهل محراب باز هر چند لطمه ندیده اند اما گرفتار آب گرفتگی و “خیسیدگی” شده اند.
این مسئول با بیان اختتام مرمت تمام ساباط های لطمه دیده به واسطه ی تلاش های میراث فرهنگی، اشاره کرد: در این جریان بیشتر ساباط های خیابان قیام و محلاتی مانند گلچینان، گازرگاه و فهادان را مرمت کردیم اما “تریزه های” دیوارها همچنان نیازمند کنترل جدی هستند تا مشکلی پیش نیاید و دیوارها گرفتار لطمه نشوند.
وی، تخریب بعضی از پی ها و پایه های سست دیوارها را باز در امتداد ممانعت از تخریب کامل سازه های بافت تاریخی و حفاطت از جان مردم عنوان نمود و اضافه کرد: ناچار به تخریب بعضی از دیوارهایی که پی ها، پایه ها و ستون های آنها خیسیده و در حال فرو ریزش بود، شدیم که باید دوباره آنها را مرمت نماییم در حالیکه این اقدامات باز هزینه های زیادی در بر دارد.
فاطمی با تأثیر بر اینکه میراث فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ستاد بحران است، اظهار داشت: برای رفع مشکلات بافت تاریخی، نجات بناها و خانه های ساکنان این منطقه نیازمند بودجه ستاد بحران هستیم.

پیش از این مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد ۲۴ بهمن گفته بود، خراب شدن چند مورد منزل مسکونی تاریخی در بافت جهانی یزد که در فضای مجازی انتشار یافته، هیچ ارتباطی با آب گرفتگی چند روز اخیر نداشته و طبق بررسی های انجام شده ناشی از آب گرفتگی عمدی توسط مالک با قصد تخریب عمدی بوده است.
هادی هادی نسب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش بی سابقه در سطح استان، اظهار نمود: طی ۴۸ ساعته گذشته بارش بیشتر از ۴۱ میلی متر باران در شهر یزد ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هیچ موردی در حوزه خسارات ناشی از آب گرفتگی و بارش برف و باران در سطح استان گزارش نشده است، آب گرفتگی را یکی از چالش های جدی بارندگی روزهای گذشته در شهر یزد عنوان نمود و اظهار داشت: در بارندگی های اخیر ۲۸ نقطه در سطح شهر یزد گرفتار آب گرفتگی شده که با حضور به موقع امدادگران عملیات تخلیه محل و آزادسازی مسیر انجام شده است.
هادی نسب حفر چاه های سطحی، ایجاد کانال های هدایت آب با جانمایی صحیح و ساخت سیل بند در مسیرهای مشخص شده را همچون اقدامات در دستور کار ستاد مدیریت بحران استانداری برای جلوگیری از خسارات احتمالی وقوع سیل در یزد دانست و بیان کرد: متأسفانه جانمایی و روش اجرای کانال مسیر بلوار شهید دهقان یزد که به منظور خروج آب های سطحی از سطح آسفالت ساخته شده بود مناسب نبوده و مقرر است شهرداری نسبت به اصلاح این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

پیش از این مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به آب گرفتگی خانه های ساکنان بافت تاریخی و خطرناک بودن این وضعیت، گفته، آب وارد خیلی از خانه های بافت تاریخی و جهانی شده است و قسمتی از آثار که هنوز آمار آنها در دسترس نیست، لطمه دیده اند.
سید مصطفی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تأثیر بارندگی های اخیر بر اماکن و بافت های تاریخی استان، اظهار کرده، متأسفانه وضعیت خوبی در این رابطه نداریم و به سبب کمبود امکانات میراث فرهنگی از امکانات شهرداری استفاده می نماییم.
وی با اشاره به اینکه لازم است دستگاه های امدادرسان در این زمینه همراهی کنند، اظهار داشت: قسمتی از آب ها با کمک نیروهای امدادرسان جمع آوری شده اما بخش قابل توجهی از خانه ها همچنان گرفتار آب گرفتگی هستند و آثار این لطمه ها در شهرستان های ابرکوه، ندوشن، میبد، بافق و روستاهای تفت نسبت به سایر شهرستان ها به سبب وقوع سیل، وخیم تر و مشهود است.
این مسئول ضمن ابراز نگرانی از خطرناک بودن وضعیت خانه های بافت تاریخی برای ساکنان آنها، اشاره کرد: هر چند نیروهای امدادرسان هم اکنون تمام استان را رصد می کنند اما وسعت و پراکندگی زیاد بافت تاریخی منجر به نیاز جدی به حمایت ارگان های امدادرسان و اطلاع رسانی مردم است.
وی افزود: از این رو ساکنان بافت های تاریخی می توانند در صورت مشاهده هرگونه لطمه و مشکلی در نقاط تاریخی و بافت به یگان حفاظت میراث فرهنگی با شماره تماس «۳۶۲۰۲۷۷۷» اطلاع رسانی کرده و از کمک میراث فرهنگی بهرمند شوند.
فاطمی با اشاره به اینکه قسمت هایی از بافت و حصارهای به وجود آمده گرفتار لطمه شده اند، اظهار داشت: البته در مهرماه با کمک مردم در برنامه ی رفت و روب بافت تاریخی، اقدام قابل قبولی در زمینه تمیز کردن ناودان های خانه ها انجام شد که تأثیرگذار بود، در غیر این صورت وضعیت بدتری را شاهد بودیم.