در پنجمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی تاکید شد مسئولان موزه های دانشگاهی نسبت به ثبت موزه در چارت دانشگاه اقدام نمایند

آبنما کار: معاون پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران یکی از مهمترین مسائل موزه های دانشگاهی را جایگاه حقوقی آنها دانست و با اشاره به اینکه جایگاه مشخصی برای موزه ها در چارت دانشگاه در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: وزارت علوم آمادگی آنرا دارد که جایگاه موزه را در چارت مشخص نماید و مسئولان موزه های دانشگاهی باز می توانند نسبت به این امر اقدام نمایند.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سیامک خادمی امروز در پنجمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی با اشاره به نسل بندی موزه ها یکی از مباحث مهم موزه های دانشگاهی را بحث ترویج علم دانست و اظهار داشت: علاوه بر موزه های علم، موزه های تاریخی، موزه های مربوط به هنر و… باز در دانشگاه ها وجود دارند که باید به همه آنها دقت کنیم.

وی یکی از مهمترین مسائل در این خصوص را جایگاه حقوقی موزه های دانشگاهی عنوان و تشریح کرد: در حال حاضر رد پای موزه های دانشگاهی در اسناد بالادستی دیده شده، اما جایگاه مشخصی برای موزه ها در چارت دانشگاه در نظر گرفته نشده است؛ همچون آنکه برخی از آنها زیرمجموعه کتابخانه، روابط عمومی یا معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه هستند.

معاون پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران از آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تعیین جایگاه موزه های دانشگاهی در چارت دانشگاه آگاهی داد و اضافه کرد: از مسئولان موزه های دانشگاه تقاضا دارم نسبت به ثبت درخواست خود در این زمینه اقدام نمایند.

خادمی سپس به تشریح جایگاه موزه های دانشگاهی در ردیف بودجه های متمرکز پرداخت و اظهار داشت: پیشنهاد میگردد با توجه به آنکه موزه ها، مراکز فرهنگی و باز علمی هستند بتوانند از بودجه های متمرکز تحت عناوینی همچون گوشه های فاخر و موزه های دانشگاهی یا «مساجد و موزه های دانشگاهی» از بودجه متمرکز استفاده کنند.

وی همین طور به درآمد اختصاصی موزه ها از محل بلیت و باز کمک خیرین اشاره نمود و اظهار داشت: در این خصوص می توان یک باب جدی را در بحث خیرین گشود، برای اینکه این افراد ذاتا به موزه علاقه مند هستند.

معاون پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران، ضمن تاکید بر لزوم طراحی فضای فیزیکی موزه در بلندمدت و تکیه نکردن بر ساختمان های از پیش ساخته شده، افزود: همین طور توسعه نظام موزه داری و دانش موزه داری باید در دستور کار قرار گیرد که امیدوارم چنین فضایی برای اشتراک گذاری این دانش از راه تشکیل شورای موزه های دانشگاهی محقق شود.

خادمی با اشاره به اینکه پیشنهاد شده در جهت تحقق ضمانت اجرایی برنامه های این شورا، دکتر برومند ریاست آن و دکتر جلیلی دبیری آنرا بر عهده گیرند، اظهار نمود: همین طور پنج نفر بعنوان نمایندگان موزه های دانشگاهی در این شورا حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: تنها موزه دانشگاهی که تا کنون در چارت دانشگاه برای آن جایگاه خاصی در نظر گرفته شده، موزه دانشگاه شیراز است.