ما تماشاگران انقلابی بزرگ هستیم؟

به گزارش آبنما کار صنعت گردشگری امروزه با دنیای دیجیتال، آمیختگی وسیع و عمیق دارد به صورتی که شیوه های مسافرت مردم امروزی در دنیای دیجیتال تغییر کرده است. سال ۲۰۱۸ تحولات دیجیتالی که در حوزه گردشگری در سال های اخیر شروع شده بود، انقلاب جدیدی را در صنعت گردشگری سبب شد. کشورهای در حال توسعه چاره ای جز «پذیرش» انقلاب صنعتی چهارم ندارند و کشورهای فقیر هم «تماشاگران» همیشگی چنین انقلاب هایی هستند.
هومن یوسفی ـ کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک ـ و حمیرا محب علی ـ کارشناس ارشد گردشگری ـ در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده اند به تحلیل «گردشگری و تحولات انقلاب صنعتی چهارم» و همینطور تاثیر این انقلاب بر آینده مشاغل و صنعت گردشگری پرداخته اند که در آن توضیح داده شده است:
«تکنولوژی ها روز به روز در حال توسعه و ظهور هستند و دایما بر زندگی ما انسان ها تاثیر می گذارند. این خود، آغازگر انقلابی بزرگ در جهان است. انقلابی که انسان ها شورشیان آن نیستند بلکه این دفعه دانش و تکنولوژی و اطلاعات و محتوا است که مقرر است، آنرا رقم بزند. در کشورهای توسعه یافته به آن می گویند انقلاب صنعتی چهارم. کشورهای در حال توسعه هم چاره ای جز پذیرش آن ندارند و کشورهای فقیر هم تماشاگران همیشگی چنین انقلاب هایی هستند.
انقلاب صنعتی همواره زاییده ماشین هایی است که توسط خود بشر طراحی شده و می شوند اما خصوصیت این بخش از تاریخ چیست که از آن به چهارمین انقلاب صنعتی یاد می شود؟
ماشین ها در بیشتر مواقع برای ما مفید بوده اند و کارهای شگفت انگیزی انجام داده اند تا راحت تر زندگی نماییم. تعریف ساده مکانیکی ماشین چنین است؛ وسیله ای است که تحرک داشته باشد. حالا ما در گذر زمان قابلیت های بسیاری به آن اضافه کردیم و در هر یک از انقلاب های صنعتی، این ماشین ها بودند که تحول یافتند نه ما.
از آغازانقلاب صنعتی اول تا کنون ماشین ها از یک توانایی کلیدی بی بهره بودند و آن قابلیت هوشمندی بود. در انقلاب صنعتی اول ماشین بخار پدیدار شد، در انقلاب صنعتی دوم تولید انبوه شکل گرفت، در سومین انقلاب ربات ها در خدمت بشر قرار گرفتند و انقلاب صنعتی چهارم یک تحول عظیم در دنیا شروع کرده است و آن هم افزودن قابلیت هوشمندی به ماشین هایی است که قبل از این از هوش آدمی برای کار، بهره می بردند.
گردشگری بعنوان صنعت پیچیده ای که تمام صنایع را مستقیم و غیرمستقیم در بر می گیرد با ظهور هر انقلابی در صنعت، دستاوردهای خودش را داشته و تحولاتی منطبق با آن پیدا کرده است. آنها که زودتر به استقبال تحولات می رفتند و خویش را با آنها سازگار می کردند بیشتر از دیگران دستخوش تغییر می شدند و امکانات بهتری برای رشد پیدا می کردند. هتل ها و صنعت میزبانی، فرودگاه ها و خطوط هواپیمایی، موزه ها و خدمات نوین، میراث فرهنگی و محافظت از آن، پایداری و توسعه، همگی در تحولات صنعتیِ سه نسل گذشته، دستخوش تغییر شدند و آنها که این تحول را رقابت دیدند و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفتند توانستند زمینه تحولات بیشتری را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم برای خود فراهم نمایند.

انقلاب ربات ها
سالی که گذشت دنیا در تمام ابعاد با تحولی به نام تحول دیجیتال همراه بود و گردشگری هم از این مورد مستثنی نبود. کشورهای توسعه یافته خیلی از فرایندها را در حوزه دیجیتال شروع کردند. اگر تمام رویدادهای سال ۲۰۱۸ را بررسی نماییم براحتی متوجه می شویم که دنیا بعد از این چه سمت و سویی خواهد داشت. در تمام شعارها و شعورهای به کار رفته در این سال برای تمام روزهایی که زیر نظر سازمان ملل متحد تعریف شده است دو چیز به چشم می خورد: تکنولوژی و نوآوری. امسال یعنی سال ۲۰۱۸ دنیا متحد شد تا از تکنولوژی و نوآوری برای پیشبرد اهدافش بهره بگیرد.
بواقع دنیا از انقلاب صنعتی سوم که انقلاب ربات ها بود به سمتی حرکت کرد که ربات ها خود کنترل خودشان را بر عهده گرفتند تا به تحلیل حجم عظیم داده ها بپردازند. ورود به این بخش رشد سریعی دارد و باآنکه دنیا اخیرا وارد این عرصه شده است اما تکنولوژی های پیشرفته به خوبی نشان داده است که آنها که بیشتر از دیگران برای هماهنگ شدن با تحول عظیم هوشمندی تلاش می کنند سهم بیشتری از بازار گردشگری را از آن خود خواهند کرد. به عبارتی انسان در عصر حاضر تنها می تواند به تولید داده بپردازد و مابقی را به عهده ابزارهای تکنولوژی پیشرفته بگذارد تا به جای او پاسخگوی مشتری باشند، گردشگران را هدایت کنند، در هتل ها به آنها خدمات ارائه دهند، آنها را از جایی به جای دیگر منتقل کنند، غذای آنها را بپزند، به جای آنها خرید کنند و…
به عبارتی خیلی از کارهای مکانیکی در آینده ای نزدیک برعهده ماشین هایی گذاشته می گردد که نه تنها آنها را انجام می دهند بلکه از عهده پردازش آنها هم برخواهند آمد. پردازشی که شبیه نوعی تفکر است و آنقدر از هوشمندی برخوردار می باشد که بتواند مسیر روشنی پیش پای یک گردشگر، یک راهنما و یا یک کاربر سیستم قرار دهد.
ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ
شرکت هواپیمایی لوفت هانزا و فرودگاه مونیخ در همکاری دو جانبه برای اولین بار آزمایش ربات انسان نما را در
ترمینال ۲ این فرودگاه شروع کرده اند. این ربات مقرر است در ترمینال پرسه بزند و به انواع پرسش های مسافران
پاسخ بدهد. مسافرانی که بلیت هواپیمایشان را به مقصد مونیخ رزرو کرده باشند از این پس می توانند این ربات
بامزه را در فرودگاه بییند و از او راهنمایی بخواهند