با حضور حسین انتظامی صورت گرفت؛ برگزاری نشست هماهنگی جشنواره های فجر، نیاز به آرامش داریم

آبنما کار: آغازین نشست هماهنگی ستادهای اجرایی جشنواره های هنری فجر پگاه امروز ۲۸ آذرماه برگزار گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغازین نشست هماهنگی ستادهای اجرایی جشنواره های هنری فجر امسال پگاه امروز ۲۸ آذرماه با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، مدیران کل هنری و دبیران اجرایی و مدیران روابط عمومی های جشنواره بین المللی فجر برگزار گردید.
در این نشست که با هدف هم افزایی ستادهای اجرایی جشنواره های بین المللی فجر برگزار شد، دبیران جشنواره های فجر گزارشی از فعالیت ها و اقدامات حوزه کاری خود ارائه دادند.
همچنین در این نشست بر هماهنگ بودن این ستادها در حوزه فعالیت های رسانه ای با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید گردید.
هر یک از آثار رشته های تجسمی از طرف داور مرتبط داوری می شود
بر اساس اعلام ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی در این نشست، امسال هر کدام از آثار در رشته های سرامیک، نقاشی، نگارگری، گرافیک و… به صورت جداگانه و با داور مرتبط، داوری و انتخاب می شوند.
همچنین نمایشگاهی از آثار برگزیده در باغ موزه قصر برگزار می شود. بخش مقالات و نشست های پژوهشی، نمایش فیلم های مستند حوزه تجسمی و نمایش چند فیلم سینمایی در رابطه با هنرهای تجسمی همچون فعالیت های این بخش در این دوره از برگزاری جشنواره تجسمی فجر است.
تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی
شاهین فرهت دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر، امسال برای نخستین بار جشنواره موسیقی فجر دارای آیین نامه شد و در این دوره از برگزاری جشنواره بر استفاده و بهره گیری از آثار هنرمندان و آهنگسازان ایرانی در ارکستر ملی و سمفونیک تاکید گردیده است.
بیش از ۳۰۰ گروه موسیقی در حوزه های مختلف تابحال آثار خودرا به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده اند. جشنواره بین المللی موسیقی امسال در ۱۰ سالن در تهران و ۷ استان کشور برگزار می شود.
تاکنون ۱۱۰ کشور متقاضی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستند
نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این نشست اعلام نمود: تابحال بیشتر از ۱۱۰ کشور متقاضی حضور در این دوره از جشنواره تئاتر فجر بوده اند. این جشنواره امسال از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار می شود و تابحال یک هزار و ۱۲۰ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
بر اساس اعلام دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این نشست، امسال این جشنواره مرور محور است و همزمان با برگزاری در تهران در ۸ استان کشور باز برگزار می گردد.
جشنواره شعر فجر ۱۳ بهمن برگزار می شود
بر اساس اعلام مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره بین المللی شعر فجر، در این دوره از جشنواره مقرر است ۱۰ محفل شعر با عنایت به ظرفیت های انجمن های ادبی در کشور همزمان با این جشنواره برگزار گردد. محافل فارسی سرایان غیر ایرانی مستقر در ایران باز از دیگر برنامه هایی است که از طرف دبیرخانه این جشنواره در حال پیگیری است.
اکران فیلم های سینمایی فجر در سراسر استان ها
ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر هم در این نشست اظهار داشت: امسال در سراسر استان ها فیلم های جشنواره اکران میگردد و زمان برگزاری جشنواره از ۱۰ تا ۲۲ بهمن اعلام شده است.
توجه بر حرفه ای شدن با نگاه بین المللی در جشنواره مد و لباس
در بخش جشنواره مد و لباس برمبنای اعلام حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس و رییس این جشنواره بر توجه به حرفه ای شدن با نگاه بین المللی تاکید گردیده است.
سرپرست سازمان سینمایی اظهار نمود: امسال در برگزاری جشنواره های فجر با عنایت به شرایط حاکم بر کشور نیاز بیشتری به آرامش داریم و این نکته باید مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره ها باشدمجموعه سازی و نهادینه کردن آن، برگزاری جلسات توجیهی در چارچوب ۴۰ نشست از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی، برگزاری ۱۲ جلسه شورای برنامه ریزی و کمیته های فرعی، همکاری با اتحادیه های مربوطه و… همچون اقدامات ستاد اجرایی جشنواره مد و لباس است.
بر اساس اعلام دبیر کارگروه مد و لباس، جشنواره مد و لباس از ۲۶ بهمن آغاز و تا ۲ اسفند در بوستان گفتگو ادامه خواهد داشت و همزمان در ۱۰ استان کشور باز برگزار می گردد.
۵۵۰ داور از استادان دانشگاه ها و انجمن های علمی، کتاب سال را داوری می کنند
بر اساس اعلام نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این نشست، امسال ۵۵۰ داور از اساتید دانشگاه ها و انجمن های علمی، آثار رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را داوری می کنند.
حاشیه های جشنواره های فجر منجر به مغفول ماندن متن نشود
در بخشی از این نشست همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ستادهای اجرایی جشنواره ها برای پیشگیری از احداث حاشیه های خبری با روابط عمومی وزارتخانه هماهنگ باشند، اظهار داشت: گاهی رسیدگی به برخی حاشیه ها منجر به مغفول ماندن اصل و متن میگردد و باید در این دوره از برگزاری جشنواره های بین اللمی فجر به این نکته توجه داشته باشیم.
وی در عین حال اشاره کرد: با هم افزایی ستادهای اجرایی جشنواره ها با یکدیگر و مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات خوب و موثری می توان انجام داد.
انتظامی: ترکیب داوران در انتخاب آثار جشنواره های فجر منجر به اعتمادآفرینی می شود
در این نشست حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی بر هم افزایی ستادهای اجرایی جشنواره های فجر با هدف همکاری های مشترک تاکید نمود.
وی با اشاره به چگونگی انتخاب داوران جشنواره های فجر اضافه کرد: ترکیب داوران در انتخاب آثار منجر به اعتماد آفرینی میگردد.
انتظامی همین طور با تاکید بر هماهنگی ستادهای اجرایی با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: چاره اندیشی مشترک سیاست اصلی رسانه ای و ارتباطی وزارتخانه با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی است. سیاست اصلی رسانه ای باز باید اطلاع رسانی پیش دستانه باشد.
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر شفاف سازی امور عنوان کرد: با عنایت به سیاست های شفاف سازی، لازم است تمام اطلاعات اقداماتی که در این زمینه صورت می گیرد ظرف ۴۵ روز اطلاع رسانی شود.
سرپرست سازمان سینمایی اظهار نمود: امسال در برگزاری جشنواره های فجر با عنایت به شرایط حاکم بر کشور نیاز بیشتری به آرامش داریم و این نکته باید مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره ها باشد.
انتظامی با تاکید بر نظم در اقدامات توضیح داد: هر چقدر فعالیت ها و اقداماتمان منظم تر باشد کارهایمان قابل دفاع تر است.
وی درانتها با اشاره به چهل سالگی انقلاب مطرح کرد: اقداماتی که به مناسبت چهل سالگی انقلاب در این جشنواره ها صورت می گیرد باید به گونه ای باشد که در شان انقلاب باشد.