در حراجی ساتبیز لندن؛ نسخه خطی و پرارزش قرآن کریم به فروش می رسد، واکنش مصری ها

آبنما کار: با وجود مخالفت های فراوان در مصر، مقرر است امروز نسخه ای خطی از قرآن کریم متعلق به ابوالنصر قانصوره الغوری در حراجی ساتبیز لندن در قالب هفته هنرهای جهان اسلام به مزایده گذاشته شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مجله مصر امروز، طبق برنامه ای از پیش اعلام شده مقرر است امروز ۲۴ اکتبر (۲ آبان) نسخه ای خطی و نفیس از قرآن کریم که با خط نسخ نگارش شده است در خانه حراج ساتبیز در لندن به مزایده گذاشته شود.
این قرآن زمانی متعلق به یکی از سلاطین مملوک مصر به نام ابوالنصر قانصوره الغوری، پیش از حمله عثمانی ها به مصر بوده است. مملوک ها فرماندهانی ترک تبار بودند که در منطقه شام و مصر به فرماندهی رسیدند و در طول سیصد سال یکی طلایی ترین دوره های اسلامی را در اقتصاد، سیاست و فرهنگ بنا کردند.
بنا بر اعلام ساتبیز، قیمت پایه این قرآن ۷ تا ۱۰ هزار پوند قیمت گذاری شده است. قبل از این، اعلام خبر این حراج واکنش های زیادی در بین کارشناسان میراث فرهنگی جهان اسلام و به خصوص در محافل فرهنگی مصر برانگیخته است و کتابخانه ملی مصر همچنان با مکاتبه با مسئولان ساتبیز لندن و پیگیری از مسئولان سفارت مصر در انگلستان خواهان توقف این حراج شده است.
کتابخانه ملی مصر اعتقاد دارد که این نسخه خطی که شامل جزء چهارم قرآن کریم از آیه ۹۲ سوره آل عمران تا آیه ۲۳ سوره نساء است از سال ۱۸۸۴ در در آرشیو گنجینه این مرکز ثبت شده است. این قرآن خطی آخرین بار در اواخر قرن نوزدهم یعنی در سال ۱۸۹۲ در این کتابخانه دیده شده است.

پیگیری های خبرنگار مهر از آن حکایت می کند که با وجود قرار داشتن نام قرآن «قانصوره الغوری» در فهرست آثار حراجی امروز ساتبیز، صفحه اینترنتی مربوط به دریافت پیشنهادهای آن از دسترس خارج شده است.
در هفته حراج «هنرهای جهان اسلام» ساتبیز، نسخه قرآنی دیگری مربوط به دوره سلاطین مملوک در اواخر قرن ۱۴ و اوایل قرن ۱۵ هم دیده می گردد که با عنوان «خانواده الصمد» نامگذاری شده و قیمت پایه آن ۶ تا ۸ هزار پوند قیمت گذاری شده است.
حراجی ساتبیز لندن یکی از قدیمی ترین و معتبرترین حراجی های جهان است که از سال ۱۷۴۴ به جمع آوری و عرضه آثار هنری می پردازد و امروزه در نقاط مختلفی چون پاریس، نیویورک، هند و هنک کنگ مجموعه داران ثروتمند را گرد هم جمع می کند.