کوچ از امروز آغاز می شود؛ نقاشی خط هایی در ۱۷ قاب بزرگ، بزرگان هنر کنار جوانان قرار گرفتند

آبنما کار: کوچ عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی خط است که در قالب ۱۷ تابلو، فعالیت هنرمندان را خارج از شکل کلاسیک خوشنویسی بررسی می کند.

مرتضی شمیسا برگزارکننده نمایشگاه نقاشی خط «کوچ» که از جمعه ۲۷ مهرماه در گالری شکوه برپاست به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایشگاه «کوچ» مبحث خاصی ندارد بلکه عنوان آن کوچ خوشنویسی ایرانی در عرصه نوین است که به بررسی فعالیت هنرمندان در بیرون از قالب کلاسیک خوشنویسی می پردازد.
وی با معرفی آثار این نمایشگاه بعنوان کارهایی که از شکل خوشنویسی سنتی خارج شده اند، بیان کرد: در این نمایشگاه زمینه های تازه ای از هنر نقاشی خط را در قطع بزرگ از ۱۷ هنرمند صاحب سبک نسل سوم شاهد می باشیم. آثار هنری نمایشگاه کوچ در قطع بزرگ هستند به طوریکه کوچکترین تابلوها یک متر در یک متر و بزرگترین آثار دو متر در ۱۱۰ سانتی متر است.
برگزارکننده نمایشگاه نقاشی خط «کوچ» اظهار نمود: بزرگترین هنرمندی که آثارش در این نمایشگاه عرضه شده متولد ۱۳۳۰ است و کم سن ترین هنرمند متولد ۱۳۶۵ است ازاین رو فاصله سنی شرکت کنندگان این نمایشگاه چیزی حدود ۳۵ سال است، البته این فاصله سنی تفاوت آنچنانی از نظر تکنیکی در کارها تولید نکرده است.
وی درباره نحوه چیدمان آثار هم اظهار داشت: چیدمان کارها بر مبنای ترکیب رنگ ها و قطع کارها انجام شده است و محدودیتی از نظر عنوان هنری لحاظ نکرده ایم.
شمیسا همینطور با یادآوری اینکه تمرکز این نمایشگاه روی هنر نقاشی خط است که چیزی حدود ۵۰ سال پیشینه دارد، اضافه کرد: ما در این نمایشگاه روی سطح کیفی آثار نقاشی خط توجه ویژه ای داشته ایم و برخلاف بعضی از نمایشگاه ها که کارها بادقت انتخاب می شوند، گزینش آثار هنری با وسواس خاصی همراه بوده است به طوریکه می توان گفت تمام تابلوهای نقاشی خط از استانداردهای لازم نمایشگاهی برخوردار می باشند.
وی با اشاره به اینکه از هر هنرمند فقط یک کار به نمایش درآمده است، درباره دیگر خصوصیت های آثار انتخابی بیان کرد: ما کوشیده ایم تا کارها چه به لحاظ ایده و چه تکنیک، کارهای قابل قبول و آبرومندی باشند. ما می خواستیم به لحظ ایده و تکنیک هنرمند به سطح کاری قابل اعتنایی رسیده باشد و اثرش آماتوری یا کپی از آثار استادان نباشد.

برگزارکننده نمایشگاه نقاشی خط «کوچ» درباره مشکلاتش در برگزاری این نمایشگاه گروهی تشریح کرد: مدتی بود می خواستم آثار هنرمندان را در قالب نمایشگاه گردآوری و عرضه کنم اما به علت اینکه نمی توانستم نسل های مختلف هنرمندان را دور هم جمع کنم تا مدت ها امکان برگزاری نمایشگاه فراهم نشد تا اینکه در نهایت تصمیم گرفتم آثار هنرمندان را به صورت نسل به نسل در کنار هم قرار دهم و به نمایش بگذارم. در حقیقت برنامه ریزی و جمع آوری آثار این نمایشگاه از تابستان سال قبل شروع شد و یکسال زمان برد.
وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه همیشه کارهای نقاشی خط پراکنده بوده است از سال قبل دوست داشتم نمایشگاه به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار گردد تا ماحصل کار یک یا دوسال نقاشی خط را گلچین نماییم و برگزاری نمایشگاه ادواری را ادامه دهم ولی همیاری لازم در این باره نشد؛ باآنکه امیدوارم ماحصل این نمایشگاه سبب شود تا افراد برای همکاری بیشتر تشویق شوند.
شمیسا همینطور درباره علت راغب نبودن هنرمندان نسل های مختلف برای ارائه آثارشان در قالب یک نمایشگاه اظهار نمود: متاسفانه بدبینی در جامعه هنری وجود دارد و همین سبب شده است هنرمندان قدیمی تر تمایلی به برگزاری نمایشگاه با هنرمندان نسل های بعد نداشته باشند و این امر در برگزاری نمایشگاه از نسل های مختلف مشکل ساز است.
وی در اشاره به تاثیر کنار هم قرار گرفتن آثار هنرمندان پیشکسوت و هنرمندانی که سابقه کمتری در حوزه هنرهای تجسمی دارند، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه با حضور چند نسل متفاوت، رویه ای جهانی است و در تمام کشورهای صاحب اثر حوزه فرهنگ و هنر یک رسم رایج به حساب می آید. در دنیا یک استاد همانطور که در کلاس هایش نکات مختلف را به افراد آموزش می دهد، در ارائه اثر هم نقش کمک کننده دارد ازاین رو بخشی از این مساله به اخلاق حرفه ای بازمی گردد که یک مدرس تا چه حد بخواهد در تربیت نسل بعد مثمرثمر باشد. در جامعه ما این مورد در حال از بین رفتن و فراموش شدن است و این حب و بغض ها که نمی دانم ریشه اش از چه بوده از ۲۵ سال اخیر افزایش پیدا کرده است و گویا عده ای در شأن خود نمی دانند که با هنرمندی از نسل بعد نمایشگاه برگزار کنند و فراموش کرده اند که خودشان هم روزی در آغاز کار بوده اند.
برگزارکننده نمایشگاه نقاشی خط «کوچ» همینطور یکی دیگر از تاثیرات ارائه آثار هنرمندان نسل های متفاوت در یک نمایشگاه را ممانعت از کپی برداری آثار هنری دانست و اضافه کرد: با کنار هم قرار گرفتن آثار می توان کارهای اصل و دسته اول را تماشا کرد. در چنین نمایشگاه هایی شرایطی فراهم می گردد که هنرمندان و بازدیدکنندگان، با دیدن کارهای اصل دیگر فریفته کارهای بدل نشوند.
وی در انتها درباره اینکه سازمان صنفی چقدر در تولید اتحاد میان هنرمندان موثر خواهد بود هم اظهار داشت: با اینکه از اواخر دهه ۷۰ انجمن های صنفی هنری بوجود آمدند اما چون نقاشی خط، هنری میان رشته ای بود دوستان این رشته هیچگاه حتی انجمن ویژه و مختص به این رشته هنری نداشتند. معمولا فعالان این رشته از نقاشی یا گرافیک یا خوشنویسی هستند یعنی یا به انجمن خوشنویسان یا انجمن هنرمندان نقاش یا به انجمن گرافیک ارتباط دارند ولی انجمن مختص به رشته خود ندارند.
نمایشگاه نقاشی خط «کوچ» از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان ماه در گالری شکوه به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ برپا است. علاقه مندان به بازدید می توانند هر روزه بجز روزهای پنجشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به این گالری رجوع کنند.